„Nova Star”, prom należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries), przeszedł remont w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Statek przypłynął tu 31 stycznia br. Na swoją trasę, czyli Gdańsk – Nynäshamn (Szwecja), ma powrócić 23 lutego, a więc w najbliższy piątek.
– To remont klasowy, wykonaliśmy m.in. prace kadłubowe – poinformował Amarendra Roy, członek zarządu ds. handlowych MSR „Gryfia”. – Do remontu potrzebny był dok. Przy okazji dokonaliśmy naprawy systemu napędu.
Przypomnijmy, że prom pasażersko-samochodowy „Nova Star” dołączył do floty PŻB w 2018 roku. Został zbudowany w 2011 r. w Singapurze.
Przed wejściem na linię Gdańsk – Nynäshamn prom przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Dostosowano go do obowiązujących na Bałtyku konwencji morskich. Ma 161 m długości, 25,6 m szerokości, odpowiednio przygotowaną przestrzeń pasażerską, może rozwijać prędkość 21 węzłów. Podczas kursu do Nynäshamn statek płynie ze średnią prędkością 16,5 węzła. Napędzany jest czterema 10-cylindrowymi silnikami głównymi (po 5600 kW).
Długość linii ładunkowej wynosi 2790 m (1575 m dla samochodów ciężarowych i 1215 m dla osobowych). Na promie jest 1215 miejsc pasażerskich. Podróżni mają do dyspozycji restaurację z daniami charakterystycznymi dla regionu Bałtyku, Piano Bar z widokiem na morze, Piper’s Pub, restaurację samoobsługową Nova Star Buffet, sklep z szerokim asortymentem, dyskotekę, salę konferencyjną, kasyno, miejsca zabaw dla najmłodszych pasażerów.
Spółka PŻB początkowo czarterowała jednostkę, a 11 października 2019 r. w Londynie kupiła ją od Singapore Technologies Marine Ltd.
Obecnie Polska Żegluga Bałtycka SA, występująca pod marką Polferries, eksploatuje pięć promów. Na linii Gdańsk – Nynäshamn pływają „Nova Star” i „Wawel”, a na linii Świnoujście – Ystad kursują „Cracovia”, „Mazovia” i „Baltivia”.
(ek)
1) Prom przypłynął do Szczecina 31 stycznia br.
Fot. MSR Gryfia
2) Statek zacumował przy nabrzeżu Kaszubskim.
Fot. MSR Gryfia
3) „Nova Star” w doku nr 5 w MSR „Gryfia”
Fot. Elżbieta KUBOWSKA