sobota, 11 lipca 2020.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Morski > Morskie plany zagospodarowania

Morskie plany zagospodarowania

Morskie plany zagospodarowania
Data publikacji: 2019-04-18 11:39
Ostatnia aktualizacja: 2019-04-18 11:40
Wywietleń: 928 386559

Do 10 maja br. można składać pisemne wnioski i uwagi do Urzędu Morskiego w Szczecinie dotyczące przygotowywanego planu zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich dla portu w Świnoujściu. W miniony poniedziałek odbyło się w sali tutejszego Miejskiego Domu Kultury spotkanie, na którym zaprezentowano wstępną wersję projektu. Podobne plany są przygotowywane także dla portów w Szczecinie, Policach, Dziwnowie i Trzebieży.

Wstępną wersję projektu obejmującą świnoujskie akweny prezentował Piotr Kowalski, przedstawiciel wykonawcy, czyli biura planowania przestrzennego G.P.PROJEKT z Wałcza. Obecni w sali samorządowcy interesowali się przede wszystkim obszarem na wschód od portu zewnętrznego, bo tam planuje się budowę portu kontenerowego, który w mieście nad Świną ma tak samo przeciwników, jak i zwolenników, a sam prezydent Świnoujścia zapowiadał referendum w tej sprawie. Jakie funkcje dopuszcza się wedle wstępnej wersji projektu?

– Są to funkcje naukowe, bo wiadomo, że proces inwestycyjny wymaga przeprowadzenia badań geologicznych – tłumaczył P. Kowalski. – Przewidziany jest również przebieg infrastruktury technicznej oraz funkcje związane z obroną bezpieczeństwa państwa, co nie jest od nas zależne i taki zapis musi w projekcie zostać zawarty. Dalej mamy ochronę środowiska, bo mamy tutaj do czynienia z obszarami w sąsiedztwie Natury 2000, gdzie obowiązuje pewna procedura środowiskowa i należy mieć na uwadze, że w związku z tym mogą nastąpić ograniczenia. Zawarliśmy także punkt dotyczący poszukiwania złóż kopalnych. Obszar ten jest objęty koncesją, więc ten zapis musiał się tutaj znaleźć. Rybołówstwo dopuszczone będzie, ale w ograniczonym zakresie, bardziej rekreacyjnym, a nie komercyjnym. Dopuszczana będzie także lokalizacja sztucznych wysp i konstrukcji oraz transport, czyli możliwość poruszania się po tym akwenie różnych jednostek. Ostatnia funkcja to turystyka, sport i rekreacja, ale chodzi o możliwość dopuszczenia żeglugi, a nie o lokalizację tego typu funkcji.

O tę część planu pytali radni Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Radny Ryszard Teterycz mówił, że plany powinny być spójne z częścią lądową i obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego. Zwrócił uwagę, że obowiązujący plan dopuszcza np. funkcje sportowe i turystyczne, a nie tylko możliwości żeglugowe tego typu.

– Dyrektywy unijne mówią, że tworzone przez państwa plany powinny być kompatybilne z miejscowymi planami zagospodarowania – podkreślił R. Teterycz.

Podczas dyskusji wyszło to, o czym mówi się już od dłuższego czasu – że ewentualna kolizja planów mogłaby zostać załatwiona poprzez specustawę.

– Nie jestem władny, żeby o tym mówić, ale do tego ustawodawca chyba zmierza – powiedział P. Kowalski.

Kilka uwag do wstępnej wersji planu miał też przedstawiciel świnoujskiej stoczni remontowej. Chodziło m.in. o to, że w planie znalazły się cztery budynki na terenie stoczni, które zostały wyburzone, a budynek biurowy nazywany jest tutaj magazynem. Stoczniowiec wskazał również na brak w poszczególnych miejscach obiektów – chodzi o głębie dokowe czy pirs. Zwrócił też uwagę, że przy jednym z nabrzeży zawarta jest funkcja postojowa, a powinna być stoczniowa. Wobec odpowiedzi P. Kowalskiego, że przyjęto zasadę, aby tworzyć bardziej ogólne zapisy, które stanowiłyby ograniczenia, przedstawiciel świnoujskiej „remontówki” wskazał, że wobec tego lepiej byłoby dla wskazanego obiektu zawrzeć zapis o funkcji portowej. Była też polemika dotycząca innych obiektów, które według wykonawcy niekoniecznie powinny być wymienione, a wedle przedstawiciela stoczni wręcz przeciwnie, bo to elementy stałe, które mają przetrwać kolejne 50 lat. Piotr Kowalski zachęcał, żeby te uwagi zawrzeć na piśmie, bo właśnie takie będą brane pod uwagę przy tworzeniu ostatecznej wersji projektu.

Jak nam powiedziała Barbara Cendal-Prębowska z Wydziału Gospodarki Przestrzennej UMS, ideą spotkań jest prezentacja wstępnej wersji planu, ale i dyskusja oraz wysłuchanie uwag. Jeszcze do 10 maja można je składać pisemnie. Projekt zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portów morskich obejmie oprócz Świnoujścia także porty w Szczecinie, Policach, Dziwnowie i Trzebieży. Szczegóły znajdziemy na stronie internetowej Urzędu Morskiego (www.ums.gov.pl). ©℗

Tekst i fot. Bartosz TURLEJSKI

Na zdjęciu: Spotkaniem w Świnoujściu Urząd Morski rozpoczął prezentację wstępnych projektów planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portów morskich w Świnoujściu, Szczecinie, Policach, Dziwnowie i Trzebieży.

Morskie plany zagospodarowania

Komentarze

Dodaj komentarz

logo hejt stop
Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
10
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Filmy

#GaszynChallenge Kurier Szczeciński dla Franka Kępy

kondolencje

Sonda

Czy zagłosujesz w drugiej turze wyborów prezydenckich?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie