Sobota, 20 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Szczecin i drogi wodne

Data publikacji: 21 lipca 2020 r. 15:56
Ostatnia aktualizacja: 23 marca 2022 r. 08:42
Szczecin i drogi wodne
 

Kończy się budowa nowej podnośni statków w Niederfinow na kanale Odra – Hawela łączącym port w Szczecinie z portami w Berlinie i całej zachodniej Europie. „Pierwsze próby urządzeń przeszły gładko” – informowali niedawno Rolf Dietrich, dyrektor Biura Budowy Dróg Wodnych w Berlinie, i Klaus Winter, kierownik przedsięwzięcia w Niederfinow.

Dzięki nowej podnośni zbudowanej obok starej, która działa nieprzerwanie i niemal bezawaryjnie od 85 lat (jej elementy powstawały m.in. w Szczecinie), statki rzeczne będą mogły sprawnie pokonywać 36-metrową różnicę poziomów między wodami Odry i Haweli. Będą windowane w specjalnej wannie z prędkością 20-25 milimetrów na sekundę. Nowa podnośnia będzie obsługiwać największe statki pływające po wodach śródlądowych Europy, mające do 110 metrów długości i do 12,5 m szerokości.

Budowa nowej podnośni zaczęła się w 2008 roku w bagnistych terenach doliny Odry. Pierwotnie planowano, że będzie uruchomiona w 2014 roku. Dyrekcja budowy zapowiada teraz, że zostanie oddana do użytku w 2021 roku. W sierpniu, a więc mniej więcej za dwa tygodnie, zaczną się próby eksploatacyjne. Przewidzianych jest 500 próbnych windowań statków.

Według dyrekcji budowy opóźnienie inwestycji nie zwiększy jej kosztów. Budżet federalny wyasygnował na nią 300 mln euro.

Wraz z uruchomieniem nowej podnośni stara, która jest obiektem o niezwykłej atrakcyjności turystycznej, przejdzie po raz pierwszy w swej historii kompleksowy remont. Gdy wróci do eksploatacji, będzie obsługiwać głównie rzeczny ruch turystyczny. Jest zabytkiem technicznym najwyższej światowej klasy, o czym wie wielu szczecinian.

Również nowa podnośnia będzie udostępniona turystom, dla których zbudowano specjalne windy i podesty. Z jej najwyższych pięter będzie można obserwować windowanie statków i patrzeć na rozległy widok doliny Odry.

* * *

Portal żeglugi śródlądowej www.binnenreederei.de informuje, że grupa Rhenus przejmuje pakiet większościowy w Niemieckiej Żegludze Śródlądowej. Kupiła go od polskiej firmy OT Logistics, dawnej Odra-Trans. Portal nie podaje ceny objętej tajemnicą handlową.

Niemiecka Żegluga Śródlądowa ma biura w Berlinie i Hamburgu, a działa przede wszystkim na drogach wodnych we wschodnich Niemczech i w Polsce.

Portal podaje, że OT Logistics chce skoncentrować się na działalności w europejskich portach i na usługach spedycyjnych. Według portalu dochód ze sprzedaży pozwoli firmie znacznie zredukować zadłużenie i przeprowadzić program naprawczy.

Teskt i fot. (b.t.)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

SromotnikBezwstydny.
2020-08-02 16:49:52
Czy zwodzony most kolejowy , na Odrze, w Podjuchach już spełnia wymogi techniczne? Po remoncie w 2018 miał byc wyremontowany i przebudowany... Tymczasem ciiicho... Minister wszelkich wód i żeglugi ostatnio w Sz-cinie święcił lodołamacze pani Wittowej(te ,serii PUMA-lepione przez nią...)... i ciiichooo...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA