środa, 05 sierpnia 2020.
Strona główna > Wiadomości > Kolej Berlin – Szczecin szybciej od 2026 roku

Kolej Berlin – Szczecin szybciej od 2026 roku

Kolej Berlin – Szczecin szybciej od 2026 roku
Data publikacji: 2020-07-12 20:37
Ostatnia aktualizacja: 2020-07-20 13:06
Wywietleń: 1089 464466

Do 2026 roku zostanie zmodernizowana linia kolejowa z Agermünde do granicy z Polską. Uzgodnili to w Angermünde, mieście przesiadek podczas podróży kolejowych między Szczecinem a Berlinem, przedstawiciele rządów RFN i Brandenburgii, kolei niemieckich (Deutsche Bahn) i władz Angermünde. Koszt prac, które zaczną się w przyszłym roku, to prawie pół miliarda euro. Rząd federalny przeznacza na nie około 380 mln euro, a rządy Berlina i Brandenburgii – po 50 mln euro.

Linia zostanie zelektryfikowana, a na odcinku od stacji Passow do granicy polsko-niemieckiej zostanie ułożony drugi tor. Pozwoli to zwiększyć prędkość pociągów do 160 km/godz. Od 2026 roku podróż między Szczecinem a Berlinem będzie trwała 90 minut, skróci się więc średnio o 20 minut. Mówi się także o zwiększeniu częstotliwości kursowania pociągów. Starania o rozbudowę trwały wiele lat.

Ronald Pofalla, członek zarządu ds. infrastruktury DB, mówił w Angermünde: „Zmodernizowane połączenie zbliży do siebie regiony metropolitalne, gminy i ludzi. Tworzymy warunki do zwiększenia ruchu na przyjaznej dla środowiska kolei, zapewnienia szybszych i lepszych połączeń z polskimi sąsiadami, zamykamy dotkliwą lukę w europejskim transporcie kolejowym”.

Kolej Szczecin - Berlin

Tamara Zieschang, sekretarz stanu w federalnym ministerstwie transportu i infrastruktury cyfrowej, podkreślała, że po raz pierwszy od 1945 r. portowy polski Szczecin i Berlin będą połączone zelektryfikowaną i nieprzerwanie dwutorową linią.

„Kładziemy nacisk na ochronę klimatu. Rozbudowa linii pozwoli na przeniesienie większej liczby przewozów pasażerskich i towarowych z dróg na tory” – mówił Guido Beermann, minister ds. infrastruktury i planowania przestrzennego Brandenburgii.

W komunikacie ze spotkania podkreśla się, że modernizacja linii zamknie lukę w transeuropejskiej sieci kolejowej, łącząc cztery główne europejskie korytarze transportowe między Skandynawią a krajami bałtyckimi oraz Europą Południowo-Wschodnią i regionem Morza Śródziemnego.

(b.t.)

Fot. Deutsche Bahn AG/Oliver LANG

Na zdjęciu: Uczestnicy spotkania na dworcu w Angermünde.

Kolej Berlin – Szczecin szybciej od 2026 roku

Komentarze

Kaczy łeb
Po co Szczecinowi kolej do Berlina jak będzie miał przekop pod Elblągiem?
2020-07-14 08:52:31
Max
@może tak jest. Jestem Polakiem i mówię po polsku. Język polski jako język lokalny nie jest znamy wśród innych nacji ani też nikt go nie wykorzystuje w stosunkach międzynarodowych. Ale przede wszystkim jestem Szczecinaninem i Pomorzaninem i najbardziej interesuje mnie los mojej małej ojczyzny. Mam gdzieś, to co się dzieje w odległych regionach, czy w brzydkiej i dalekiej stolicy kraju. Zależy mi żeby Pomorze i Szczecin jako stolica tej ziemi miało się jak najlepiej, otwierając się i korzystając z kontaktów z prawdziwie europejskimi metropoliami. Mamy ku temu najlepsze możliwości ze wszystkich głównych miast w Polsce.
2020-07-13 22:43:19
może tak jest
@07:38:42; @23:51:17 Państwo są Polakami, czy zaledwie polskojęzyczni?
2020-07-13 19:03:09
kto tym będzie jeździł?
drożej niż busami i w dodatku z przesiadkami!
2020-07-13 16:55:03
@Zosia
Pretensje do rzadu PiS który zamknął granice z Niemcami.
2020-07-13 12:00:23
czytam
Gdyby jakaś tam unia europejska istniała naprawdę . to w ramach współpracy ,ta szybka kolej do Berlina juz dawno byłaby faktem .
2020-07-13 11:43:57
Zosia
czemu Niemcy rozpoczeli przesladować Polaków i za każde bzdecik wymierzaja 500 euro kary i wyzej.To tak ma wygladać pojednanie ? Jednak Niemcy to smiertelny wróg dla Polaków.
2020-07-13 09:28:25
miejsce na drugi tor jest
więc koszt relatywnie mały, problemem jest tu inny standard zasilania i wątpię by linie obsługiwały pojazdy dwu-systemowe... a poza tym kwestie bezpieczeństwa, po drodze jest ileś przejazdów niestrzeżonych, 160kmph może być zwyczajnie niebezpieczne.
2020-07-13 08:53:18
ck
30 lat temu padła śp komuna. Ile to już razy słyszę że będą budować ten drugi tor, co to po 1945 rozebrali. Ile razy były podawane terminy i co? Jak znam życie teraz będzie tak samo.
2020-07-13 07:57:50
@może i tak jest
Ty się martw o nasze Pomorze i Szczecin, a nie o Polskę. Władza w Warszawie ma nas daleko w d..., inwestując niezależnie od opcji w zadupia typu Rzeszów, Lublin czy Białystok. Dla nich jesteśmy z innej bajki, a nasi przedstawiciele w parlamencie i rządzie niezależnie od tego czy komuniści czy liberałowie czy narodowcy szybko zapominają kto i Lech wybrał i czyje interesy mają reprezentować. Nie chce nas Warszawa to może zechce Berlin albo Kopenhaga. Oby jak najbliższa współpraca!
2020-07-13 07:38:42
he he
"portowy polski Szczecin i Berlin będą połączone zelektryfikowaną i nieprzerwanie dwutorową linią." Pani Tamaro. Polska ma to w poważaniu. Nie będzie drugiego toru od granicy do Gumieniec
2020-07-13 06:39:32
Max
Skoro Warszawa nie chce i nie ma możliwości zajmować się Szczecinem, to może mariaż z Berlinem da szanse na rozwój naszego miasta. 160 km do Berlina to 3 krócej niż na daleki wschód do Warszawy. A i ranga obi miast nieporównywalna.
2020-07-12 23:51:17
może i tak jest
Nie wiadomo jak z Tą Polską będzie. Coraz więcej "wolnych" miast. Widać analitycy zadecydowali, że teraz jest ten czas, żeby do Gdańska i Wrocławia dodać następny ośrodek, który będzie ciążył bardziej do Berlina niż Warszawy.
2020-07-12 22:10:17

Dodaj komentarz

logo hejt stop
Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
22
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Filmy

Rozbiórka Domu Marynarza

Nekrologi

Sonda

Czy bedziesz kupować pieczywo z chlebomatu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie