Sobota, 23 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Pociągi pod specjalnym nadzorem

Data publikacji: 14 lipca 2024 r. 18:24
Ostatnia aktualizacja: 14 lipca 2024 r. 18:24
Pociągi pod specjalnym nadzorem
Pociągi przewożące paliwo jądrowe kierowane były na specjalne szlaki kolejowe, przebiegające z dala od dużych miast. Transporty realizowane były przeważnie w nocy, aby ograniczyć możliwość ich lokalizacji przez osoby postronne. Fot. archiwum/Tomasz TOKARZEWSKI  

Przez wiele lat po torach kolejowych w pobliżu Szczecina kursowały pociągi z materiałami radioaktywnymi z niemieckich elektrowni atomowych w Lubminie i Rheinsbergu. Statki z materiałami promieniotwórczymi zawijały także do szczecińskiego portu.

Pociągi z paliwem jądrowym przez 20 lat kursowały przez Polskę dwa-trzy razy w roku. Z położonych na terenie Niemieckiej Republiki Demokratycznej elektrowni atomowych w Lubminie i Rheinsbergu wywoziły do ZSRR wypalone paliwo jądrowe, w drodze powrotnej z ZSRR do NRD przywoziły nowe paliwo.

Obie elektrownie znajdują się w linii prostej w odległości zaledwie kilkudziesięciu kilometrów od Szczecina. Co stałoby się w przypadku awarii pociągu? Lepiej nawet o tym nie myśleć.

Tajne transporty „Helga" i „Tamara"

Niemcy wycofali się z energetyki atomowej i elektrownie w Lubminie i Rheinsbergu, podobnie jak wszystkie pozostałe tego typu obiekty, zostały wygaszone, ale o jadących przez nasz kraj atomowych pociągach wciąż niewiele wiadomo. Kolejarze nazywali specjalne wagony do przewozu materiałów promieniotwórczych termosami lub

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 86% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 12-07-2024

 

Wojciech SOBECKI
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

wesoły romek
2024-07-16 07:46:16
O transportach cystern z amoniakiem przez centrum miasta też się nie pisze,co w przypadku rozbicia cysterny np. na turzynie?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA