Piątek, 19 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Czas tuneli

Data publikacji: 2018-06-11 14:25
Ostatnia aktualizacja: 2018-10-19 23:50

Unowocześnienie sieci komunikacyjnej pociąga za sobą zwiększenie liczby mostów i tuneli. O nowych mostach niedawno mówił premier. Niestety, te właśnie inwestycje w pierwszej wersji planu ominąć miały Pomorze Zachodnie. Miały, bowiem najświeższa wieść głosi, że region otrzyma wkrótce środki na bardzo oczekiwaną przeprawę na Odrze w Policach. Trzymajmy kciuki!

Tymczasem zgodnie z planem wystartuje budowa obiecywanego od 10 lat tunelu łączącego Świnoujście z Polską. Co prawda zawsze byłem zwolennikiem mostów, tańszych, a przy tym stanowiących ważny element architektury i pejzażu. Ale nec Hercules contra plures. Cieszmy się więc, że nareszcie polski rząd działa strategicznie, z rozmachem. Natomiast przeciwnik obecnej władzy powiedziałby, że… po prostu nastała moda na drążenie tuneli (i też miałby rację). Niewykluczone, że początek tejże modzie dał pewien prezydent Warszawy, który w ramach treningu lub działalności artystycznej, zbudował słynny tunel wzdłuż rzeki.

Najdłuższym na świecie jest przekopany w latach 1964–88 japoński tunel Seikan łączący wyspy Honsiu i Hokkaido, który ma 58,85 km długości (w tym odcinek podwodny liczy 23,3 km). Najsłynniejszym zaś i przez ponad pół wieku najdłuższym tunelem świata był zbudowany w latach 1899–1906 Simplon, przekopany pod grzbietem Alp, liczący 19,8 km długości, a łączący szwajcarskie miasto Brig z włoskim Domadossola (w 1922 r. dobudowano drugą „nitkę"przekopu).

Historię związaną z tym tunelem pamiętam z opowieści mego dziadka, entuzjasty wielkich przedsięwzięć cywilizacyjnych. Otóż, jak mówił, w przypadku tunelu Simplon, po raz pierwszy zastosowano przekop z obu stron. Kierujący budową inżynier, Szwajcar, znany z perfekcjonizmu, z dokładnością do godziny wyliczył moment spotkania ekip drążących tunel. Niestety, dzień dobiegał końca i spotkanie nie następowało… Inżynier był w rozpaczy. Uzmysłowił sobie, że nawet milimetrowy błąd w wytyczeniu trasy tunelu mógł sprawić, że drążące przekop z obu stron zespoły po prostu się rozminęły. Zamknąwszy się w namiocie popełnił samobójstwo. Nim jeszcze przebrzmiało echo wystrzału, przednia ściana tunelu runęła i obie ekipy się spotkały!

Odtąd przekopywanie tunelu z dwóch końców jest powszechną praktyką, bo dwukrotnie skraca czas robót, a postęp w radiolokacji zmniejsza szansę na błąd.

Wracając do kraju: jeśli nie nastąpi wytęskniony przez totalną opozycję krach gospodarczy – w najbliższym pięcioleciu Polsce przybędą co najmniej cztery tunele ważne dla środkowo-wschodniej Europy.

Kierowcy pokutujący na zatłoczonej „zakopiance", czekają na prawie 2‑kilometrowy przekop drogowy pod Skomielną Górą, który ma skrócić i udrożnić tę popularną trasę.

Nie tylko warszawianie wyglądają końca budowy tunelu pod Ursynowem, kluczowego dla trasy S2. Zakończenie obu tych inwestycji przewidziano na rok 2020.

W 2022 roku zaplanowano ukończenie obwodnicy Węgierskiej Górki, składającej się z dwóch tuneli (800 i 1000 m), otwierającej nowoczesną trasę z południa Polski do Czech, a rok później 2,5 km tunel na trasie z Bolkowa do czeskiej granicy (skomunikuje Szczecin z Pragą). No i właśnie w 2022 roku otwarty zostanie liczący 1,44 km tunel świnoujski, ważny nie tylko dla polskich wczasowiczów, bowiem symbolicznie połączy legendarny bałtycki kurort z Polską. ©℗

Janusz ŁAWRYNOWICZ

Komentarze

chwilkowski
2018-06-28 14:08:15
U nas tez mozna zrobic male co nieco jak mawial pewien misio. Dobrym miejscem dla obiektow inzynierskich jest zroznicowanie terenu w Niecce Niebuszewskiej np nad ul. Slowackiego i Staszica. Linia na Warszewo na przyszlym rondzie Krasinskiego-Niemierzynska skrecalaby w Barnima nad Slowackiego obok Dyrekcji Lasow i dalej wzdluz plotu Szpitala wojskowego w tunelu za Pomnikiem 3 Orlow do ul. Milaszewskich. Tunel oczywiscie nie dra`zony ale wykop pozniej zasypany ktory jest niewiele drozszy od zwyklej drogi po powierzchni. Linia ta w typie torowiska wegierskiego dostepna dla pojazdow kolowych pozwolilaby zamknac Piotra Skargi dla samochodow. Bylaby to pierwsza linia w srodmiesciu ktora mialaby predkosc handlowa ponad 30km/h zatrzymujac sie tylko na przystankach, a nie na swiatlach. Drugim przykladem bylaby niska estakada od ww ronda do ryneczku Kilinskiego
Świat realny
2018-06-12 08:59:10
A może już po tych peanach jakiś felieton o tym co PiS chce zrobić np. z Ustawą o Broni i Amunicji która zakończy strzelectwo w Polsce? Pod płaszczykiem nowej dyrektywy Unii która w sumie nic nie zmienia, PiS chce traktować nawet zabawkowe wiatrówki jako broń. Radzę wgłębić się w temat co ci komuniści gotują za twór Polakom. Dobrze, że wyciekł projekt ustawy, jest jeszcze szansa ich zatrzymać, ale o tym trzeba mówić głośno.
Jakób
2018-06-11 16:24:33
# Panie Redaktorze, tunel na "Zakopiance" to nie jest przekop pod Skomielną Górą, bo nie ma takiej góry. Tunel drążą Włosi pod masywem Mały Luboń i połączy miejscowości Naprawa i Skomielna Biała. Jest to najniebezpieczniejszy odcinek "Zakopianki": najwyżej położony i ciągle tam dochodzi do wypadków. Tunel ma być gotowy w 2021 r., o ile Włosi nie dostaną "grypy szalejącej w Naprawie". # Jeżeli chodzi o budowanie tunelu wzdłuż rzeki to prezydent Warszawy nie był oryginalny. W Madrycie wzdłuż rzeki Manzanares zbudowano tunele i to po obu jej stronach - na długości kilkunastu kilometrów. Jest to fragment obwodnicy madryckiej tzw. Autopista de Circunvalación M-30 - po 3 pasy ruchu w każdym kierunku. Kiedyś ta trasa przebiegała na powierzchni, ale kilkadziesiąt lat temu postanowiono ją przenieść do tuneli, a na wierzchu zrobiono piękne parki rekreacyjne. # Słynny to może zostać prezydent Szczecina, nawet ma szanse przejść do historii i ksiąg Guinnessa - za pomysł zbudowania mostu wzdłuż mostu, czyli tzw. Mostu Kłodnego przytulonego do Trasy Zamkowej. W Świnoujściu ma powstać tunel pod rzeką, żeby nie ograniczać jakiegokolwiek ruchu wodnego, za to w Szczecinie Most Kłodny spowoduje, że to co chciałoby przepłynąć z południa Polski, będzie musiało poruszać się Regalicą albo kanałami popłynie do Berlina.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500