Krajowa Izba Odwoławcza (KIO)odrzuciła w całości odwołanie Konsorcjum Porr SA (lider) wraz z Porr Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut i Energopolem Szczecin w sprawie wyboru wykonawcy budowy tunelu pod Świną. Oznacza to utrzymanie w mocy wyboru firmy Astaldi i możliwość podpisania umowy ze wspomnianym wykonawcą.
– Wszystkie odwołania do KIO i skargi oferentów do sądu skończyły się tym, że najkorzystniejszą ofertą jest ta sama, którą wybraliśmy pod koniec listopada ubiegłego roku. Świadczy to o rzetelności i prawidłowości działań komisji przetargowej – mówi Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz komentuje sprawę krótko; że to bardzo dobra wiadomość i że dzięki takiemu rozstrzygnięciu w najbliższym czasie będzie można podpisać umowę z wykonawcą tej tak długo oczekiwanej inwestycji.
Jak podaje GDDKiA w Szczecinie, cała dokumentacja dotycząca postępowania przetargowego została już wysłana do Urzędu Zamówień Publicznych, który przeprowadzi kontrolę uprzednią postępowania. Takiej kontroli podlega każde duże zadanie inwestycyjne. Po zakończeniu kontroli będzie można przystąpić do podpisania umowy na realizację inwestycji. Realizacja inwestycji będzie trwała 4 lata od daty podpisania umowy.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
BaT
Fot. Wizualizacja