Wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gryfina. To pierwsza z dziewięciu inwestycji w ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic” w województwie zachodniopomorskim. W przyszłym tygodniu plac budowy zostanie przekazany wykonawcy i będą mogły ruszyć prace budowlane. Rozpocznie się również procedura związana z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejmowane pod budowę drogi.
– Umowę na realizację inwestycji podpisaliśmy w kwietniu 2021 r. z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol – przypomina szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Wartość umowy na zaprojektowanie i budowę wynosi 74,77 mln zł. Wykonawca pod koniec lutego tego roku, czyli w terminie kontraktowym 10 miesięcy, opracował projekt budowlany i złożył wniosek o decyzję ZRID. Na realizację prac budowlanych wykonawca ma 19 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych), a zakończenie realizacji planowane jest w IV kwartale 2024 r.
Pierwsze prace obejmą wycinki drzew, rozpoznanie saperskie, przebudowy kolizji z sieciami elektrycznymi, teletechnicznymi i wodno-kanalizacyjnymi. Ruszą również roboty ziemne.
Obecnie odcinek DK31 przebiegający przez Gryfino prowadzi głównymi ulicami miasta. Jest jedyną drogą w jego południowej części i w związku z tym kumuluje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
Obwodnica Gryfina ominie miasto od wschodu. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,6 km. Na jej trasie przewidziano budowę czterech rond: na początku i końcu obwodnicy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową.
Nowa obwodnica wyposażona zostanie w urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz urządzenia ochrony środowiska, takie jak wiadukty, przejścia dla małych zwierząt czy przepusty dla płazów. W miejscach wymagających ochrony przed hałasem, przewidziano budowę ekranów akustycznych.
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym „Programie budowy 100 obwodnic” znajduje się dziewięć inwestycji w województwie zachodniopomorskim. Obwodnica Gryfina w ciągu DK31 jest najbardziej zaawansowana pod względem realizacji. Kolejna to obwodnica Szczecinka w ciągu DK20, dla której w maju tego roku został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID.
– Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa uzyskiwanie decyzji ZRID – informuje GDDKiA. – Dla obwodnic Wałcza i Rusinowa w ciągu DK22 uzyskaliśmy decyzje środowiskowe, a dla obwodnic Szwecji i Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 trwa ich uzyskiwanie.
(ek)