Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Wideoczaty o zmianach w SPP. O co pytali szczecinianie?

Data publikacji: 18 września 2020 r. 16:04
Ostatnia aktualizacja: 18 września 2020 r. 16:04
Wideoczaty o zmianach w SPP. O co pytali szczecinianie?
 

Zmiany w szczecińskim systemie parkowania były tematem trzech wideoczatów, które od wtorku do czwartku odbyły się za pośrednictwem internetu. Na pytania mieszkańców Szczecina odpowiadali Paweł Adamczyk, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz Radosław Kanarek, prezes spółki NiOL, operatora SPP w Szczecinie.

Poniżej kilka przykładów.

Kiedy zostanie wprowadzony jeden bilet na transport zbiorowy? Czy będzie taryfa przystankowa?

- ZDiTM pracuje nad wspólnym biletem. Podpatrujemy miasta, gdzie taki system działa: np. Poznań. Prawdopodobnie wprowadzimy takie rozwiązanie w momencie uruchomienie SKM. Czy łącznie z taryfą przystankową? Tego jeszcze nie wiemy. Na sesji październikowej zaproponujemy radnym obniżenie cen za bilety okresowe – tak, aby zachęcać kierowców do rezygnacji z aut na rzecz komunikacji zbiorowej nie tylko wyższymi cenami w SPP, ale także niższymi za przejazdy autobusem i tramwajem.

Dlaczego mieszkańcy gmin ościennych, którzy pracują w Szczecinie, i nie mogą wykupić abonamentu miesięcznego?

- Zbyt duża liczba opłat abonamentowych i ryczałtów sprawia,  że obecnie rotacja aut w strefie jest niewystarczająca. Celem nowej uchwały o SPP jest zmniejszenie liczby abonamentów poprzez likwidację abonamentów rocznych i ograniczenie dostępu do abonamentów miesięcznych tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Uprzywilejowanie mieszkańców i firm płacących podatek w danej gminie jest praktykowane w innych polskich miastach.

Czy roczny abonament ważny od  sierpnia2020 będzie ważny, czy zostanie anulowany po 31.01.2021?

- Nowa uchwała o SPP ma wejść w życie 31 marca 2021. Opłaty abonamentowe, opłaty z zerową stawką i opłaty zryczałtowane, zakupione przed tym terminem zachowają swoją ważność.

Czy parkingi przy przystankach SKM będą płatne? Będą miały monitoring?

- Parkingi przy przystankach SKM mają być bezpłatne. Co do monitoringu, nie ma jeszcze decyzji.

Czy znają Państwo cennik biletów na SKM?

- Będziemy dążyć do tego, aby ceny za przejazd SKM były atrakcyjne i zachęcały do korzystania z tej formy transportu publicznego. Taki jest główny cel projektu.

Dlaczego samochód hybrydowy samoładujący się ma być traktowany jak zwykłe auto spalinowe?

- Obecna uchwała o SPP z 2012 roku definiuje hybrydę bardzo ogólnie. Jest to każde auto o napędzie spalinowym i elektrycznym. Ustawa z 2018 roku o elektromobilności hybrydą nazywa pojazd o napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania (plug-in). Hybrydy samoładujące się nie mieszczą się w tej definicji. Tak więc dostosowujemy uchwałę do obowiązującego prawa. Jest to też konieczne z punktu widzenia prawidłowego działania strefy. Naszym głównym celem jest zwiększenie rotacji w strefie. Zmiany, które proponujemy, idą w stronę ograniczenia opłat długoterminowych, ponieważ ograniczają one rotację aut.

W 2012 roku hybryd było tyle co dziś aut elektrycznych, czyli bardzo mało. Z roku na rok jest ich jednak coraz więcej. W 2018 właściciele hybryd kupili 1000 abonamentów umożliwiających parkowanie non-stop, a w 2019 już 1500. Jeśli nie zmienimy przepisów, ta liczba będzie rosła coraz szybciej.

Jak będzie wyglądała weryfikacja kierowcy chcącego kupić abonament?

- Uprawnienie do wykupu abonamentu miesięcznego przysługuje osobie fizycznej zamieszkującej i rozliczającej podatek dochodowy w Szczecinie. Osoba fizyczna musi okazać w biurze SPP stosowny dokument podatkowy natomiast firma wpis do KRS albo inny dokument potwierdzający siedzibę w Szczecinie. Termin ważności takiej weryfikacji upływa po 12 miesiącach. W tym czasie osoba/firma mogą już bez weryfikacji kupować abonamenty miesięczne w biurze SPP albo za pośrednictwem strony internetowej SPP. Po roku trzeba będzie znów okazać aktualne dokumenty. Szczegółowe informacje na ten temat zawiera paragraf 4 regulaminu SPP w projekcie nowej uchwały o SPP.

Czy parkowanie na parkingach P&R zostanie powiązane z opłatami za korzystanie z komunikacji publicznej?

Podobne rozwiązanie zostało zaproponowane radnym w 2018 roku w związku z uruchomieniem parkingu przy Hangarowej. Bilet za zero złotych miał być biletem na wszystkie środki komunikacji miejskiej do momentu powrotu i odbioru samochodu z parkingu. Wtedy radni nie zaakceptowali tego pomysłu. Warto chyba jednak wrócić do tej idei w kontekście kolejnych parkingów buforowych, takich, jak np. powstanie przy węźle Głębokie. Takie rozwiązania już funkcjonują w niektórych miastach polskich. Np. w Warszawie przy niektórych stacjach metra stoją parkingowce, z których korzystanie jest powiązane z opłatą za metro.

Czy mieszkaniec strefy posiadający auto w leasingu będzie kupić abonament dla mieszkańców?

- Abonament miesięczny mogą wykupić podmioty będące właścicielami pojazdu, co jest potwierdzone wpisem w dowodzie rejestracyjnym, lub dysponujące pojazdem na podstawie umowy kredytu, leasingu, najmu lub innego tytułu prawnego do dysponowania pojazdem. W przypadku dysponowania pojazdem na podstawie innego tytułu niż prawo własności należy przedłożyć dokument poświadczający to prawo. Takie same zasady dotyczą osób fizycznych zamieszkujących na obszarze SPP i możliwości zakupu opłat zryczałtowanych.

***

Przypomnijmy, że do Biura Rady Miasta wpłynęły dwa pierwsze projekty dotyczące zmian w systemie parkowania: pierwszy – o zmianie zasad działania i granic Strefy Płatnego Parkowania, drugi - o utworzeniu czterech płatnych parkingów niestrzeżonych. Radni Szczecina zajmą się nimi na sesji 22 września.

(k)

Fot. Dariusz Gorajski

 

Sonda

Czy zaproponowane przez miasto podwyżki opłat i rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania wraz z obniżkami cen w komunikacji miejskiej uzdrowią sytuację parkingową w śródmieściu Szczecina?
REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA