Komisja Przetargowa dokonała ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Po ponownym przeanalizowaniu wszystkich ofert zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej i Sądu Okręgowego w Szczecinie jako najkorzystniejsza została wybrana - ponownie - oferta konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A.
- Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań od wyboru wykonawcy. Komisja Przetargowa działa sprawnie i z zachowaniem jak największej staranności, ale wpływ na terminarz działań w przetargu ma ostra walka o kontrakt pomiędzy oferentami - mówi Łukasz Lendner, dyrektor GDDKiA w Szczecinie.
Na wcześniejsze rozstrzygnięcia w tym przetargu były odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), a część wyroku KIO została zaskarżona następnie do sądu. Realizacja tunelu w Świnoujściu powinna zakończyć się w terminie 4 lat od podpisania umowy. Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
BaT
Wizualizacja: GDDKiA