Już od czterech dni można korzystać z nowej usługi – Twój e-PIT. Jednak nie wszyscy mogli od razu sprawdzić, czy fiskus prawidłowo rozliczył ich podatek. Zbyt wielu chętnych sprawiło, że na starcie podatnicy mieli problemy z zalogowaniem się lub było to niemożliwe, gdyż pojawiał się komunikat o błędzie. W kolejnych dniach system działał już w miarę sprawnie i skorzystało z niego wielu podatników.
– Faktycznie, system się trochę przyblokował, ale informatycy w ministerstwie ustawiają dodatkowe serwery, więc wszystko powinno działać płynnie – poinformowała nas w piątek około południa Małgorzata Brzoza, rzeczniczka prasowa Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie.
Nazajutrz Paweł Jurek, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów, potwierdził, że ruch na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl był duży. W sobotę do godziny 10 rozliczono 100 tysięcy deklaracji za pomocą usługi Twój e-PIT. Zapewnił wówczas, że system działa stabilnie, gdyż uruchomiono dodatkowe serwery. – Jesteśmy gotowi na zwiększony ruch w systemie – zapewniał w rozmowie z PAP.
Przypomnijmy. Od piątku – 15 lutego br. – została uruchomiona nowa usługa, Twój e-PIT. Urzędy skarbowe przygotowały i udostępniają roczne zeznanie podatkowe na podstawie posiadanych danych. To podatnik samodzielnie wybiera, czy chce skorzystać z Twojego e-PIT-a sporządzonego przez administrację skarbową, czy też samodzielnie wypełni zeznanie PIT-37 lub PIT-38.
– Skorzystanie z tej usługi to konkretne korzyści: oszczędność czasu, gwarancja bezpieczeństwa i brak ryzyka spóźnienia się z rozliczeniem – powiedziała podczas konferencji prasowej przed wprowadzeniem usługi minister finansów Teresa Czerwińska. – To administracja skarbowa przejmie ciężar odpowiedzialności za zeznanie podatkowe przygotowane przez system.
Podatnik oszczędzi czas i łatwiej rozliczy ulgi. Nie będzie już bowiem musiał dostarczać do urzędu skarbowego dokumentów potwierdzających prawo skorzystania z nich.
– Ponadto podatnicy, którzy skorzystają z elektronicznej formy rozliczenia podatku, szybciej otrzymają zwrot jego nadpłaty – w ciągu maksymalnie 45 dni, zamiast 3 miesięcy – dodała minister Czerwińska.
Płatnicy przesłali 35 mln dokumentów (PIT-8C, PIT-R, PIT-40A, PIT-11, PIT-11A). Na ich podstawie oraz na bazie danych z rozliczenia PIT za 2017 r. powstały elektroniczne zeznania, które są udostępnione w usłudze Twój e-PIT. W sumie KAS przygotowała 23 mln PIT-37 i 250 tys. PIT-38.
Jak informuje Małgorzata Brzoza, rzecznik IAS w Szczecinie, w infolinii KIS (z tel. stacjonarnego 0 801 055 055, z tel. komórkowego (22) 330 03 30) działa nowa opcja – po wybraniu 6 następuje połączenie z konsultantem, który odpowie na pytania dotyczące Twojego e-PIT-a.
– Dodatkowo w urzędach skarbowych w całej Polsce udostępniono podatnikom ponad 500 stanowisk komputerowych z bezpiecznym dostępem do Portalu Podatkowego podatki.gov.pl. Jeżeli ktoś nie ma internetu albo nie wie, jak korzystać z usługi Twój e-PIT, może przyjść do urzędu skarbowego i z pomocą pracowników sprawdzić rozliczenie PIT, które dla niego przygotowano – tłumaczy rzecznik.
Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT ani nie odrzuci zeznania przygotowanego przez KAS, to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane. W sytuacji gdy z zeznania przygotowanego w usłudze Twój e-PIT będzie wynikała kwota podatku do zapłaty, urząd skarbowy do końca maja prześle podatnikowi informację. Podatnik będzie miał 7 dni na zapłatę podatku – termin ten będzie liczony od dnia otrzymania informacji z urzędu. Za okres od 1 maja do upływu 7-dniowego terminu podatnikowi nie będą naliczane odsetki za zwłokę w zapłacie podatku.
(kl)