Sukcesem zakończyła się jedna z najważniejszych operacji podczas budowy tunelu między wyspami Uznam i Wolin. Chodzi o budowę wyjść ewakuacyjnych.
Wykonawcy udało się na tyle dobrze zmrozić grunt, że można było rozpocząć przebijanie obudowy tunelu, który znajduje się 23 metry pod Świną.
Przebijanie rozpoczęto od strony wyspy Uznam. Po wydobyciu zmrożonego gruntu zostanie wykonana klatka schodowa, która będzie prowadziła pod jezdnię tunelu, gdzie budowana jest droga ewakuacyjna. W pierwszym etapie mrożenie specjalnym roztworem solanki trwa około 40 dni. Później niska temperatura jest podtrzymywana, aby umożliwić przebicie się przez obudowę i wykonanie konstrukcji wyjść ewakuacyjnych. To trwa około 100 dni. Wyjścia ewakuacyjne wykonane metodą mrożenia będą dwa, a łącznie w całym tunelu – cztery.
Intensywne prace trwają po obu stronach tunelu. Budowana jest infrastruktura m.in. Centrum Obsługi Tunelu oraz drogi i media. Kierowcy jadący od strony przeprawy promowej „Karsibór” powinni uważać na nową, tymczasową organizację ruchu, która została wprowadzona na ul. Karsiborskiej.
Na razie nie ma informacji o kolejnych opóźnieniach na budowie. Wykonawca i władze miasta zapowiadają, że przejazd tunelem będzie możliwy w pod koniec drugiego kwartału 2023 roku.
(rj)