Wtorek, 03 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Tramwaje. Kasacje, zakupy i reanimacja

Data publikacji: 06 października 2016 r. 09:06
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:17
Tramwaje. Kasacje, zakupy i reanimacja
 

Spółka Tramwaje Szczecińskie od kilku lat systematycznie odnawia tabor, czyniąc nowe zakupy bądź modernizując składy (moderusy alfa) albo montując we własnym zakresie pod nadzorem dostawcy (dotąd moderusy beta szt. 2), które kupiła w minionych latach w poznańskiej spółce Modertrans  Systematycznie też wyzbywa się najstarszych, wyeksploatowanych składów. Na te ostatnie urządza aukcje. Nowe plany zakupowe na lata 2017-2023 i zakładają, że w tym czasie tabor powiększy się o 30 nowych tramwajów niskopodłogowych, kolejnych 12 częściowo niskopodłogowych, a modernizacje ma przejść 37 z eksploatowanych obecnie przegubowych tatr.

Ostatnia z aukcji na sprzedaż dwóch wagonów typu 105N odbyła się w marcu tego roku. Sprzedane zostały za cenę 10.139,50 zł każdym. Od 2013 r. spółka Tramwaje Szczecińskie wycofała z użytku i sprzedała na licytacjach w sumie 72 z najstarszych na stanie wagonów tego typu. Z tej liczby trzy trafiły do Muzeum Techniki przy ul. Niemierzyńskiej, a dwa w ręce strażaków jako egzemplarze przydatne do prowadzenia symulowanych akcji i ćwiczeń gaśniczo-ratowniczych. 

- Posiadamy jeszcze 18 sztuk wagonów typu 105 i pochodnych, najstarsze dwa są z 1984 roku. Planujemy wycofanie z eksploatacji w tym roku 6 sztuk ostatnich wagonów trzydrzwiowych - informuje Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa Tramwajów Szczecińskich.

Spółka przedstawiła prezydentowi wniosek o zgłoszenie do dofinansowania w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020 (środki z funduszy są do wykorzystania do końca 2023 roku) projektu zakupu niskopodłogowego i częściowo niskopodłogowego taboru i modernizacji wagonów typu TATRA Kt4Dt. Aktualnie projekt znajduje się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Do końca tego roku ma być złożony właściwy wniosek o dofinansowanie. Chodzi o 42 nowe tramwaje, w tym o kolejnych 30 niskopodłogowych wraz z pakietem naprawczym i szkoleniem pracowników, jak też o zakup specjalistycznego wyposażenia w postaci między innymi wielozadaniowego tramwaju technicznego, tramwaju wielofunkcyjnego odśnieżająco - holującego, holownika - pchacza, pojazdu dwudrogowego. Modernizacje ma też przejść 37 tatr, które sprowadzone zostały z Niemiec. Przypomnijmy, że w sumie od 2006 r. sprowadzono aż 128 wagonów tatra typu Kt4Dt (przeguby) i T6A2D, które wcześniej jeździły po Berlinie. Szacunkowy koszt całkowity inwestycji w tabor to 265 390 000 zł, przy zakładanym poziomie puli unijnych dotacji w wysokości 151 263 000 zł, tj. do 70 proc. kosztów kwalifikowanych©℗

Mirosław WINCONEK

Więcej w czwartkowym "Kurierze Szczecińskim" i e-wydaniu z dn. 6.10.2016 r.

Fot. Mirosław WINCONEK

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Tatra
2016-10-20 12:28:29
Wycofuje się polskie tramwaje 32-letnie, a po torach nadal jeżdżą 31-letnie Tatry. Niby szczegół, ale średnia wieku taboru wcale przez to nie spada.
w tramfaju mowiom
2016-10-07 23:29:15
Ale przeciez Pislam, Kukizy-ich koalicjant, narodowce i Korwiny kucowe byly przeciwko wejsciu do UE, jak oni sie godza na takie dofinansowanie ?skandal ,zablokowac, zbudowac pomnik ,reżymową tv i dac na kosciol a nie na jakies tramwajem ,w tramwajach "mowiom" ze biuorfce stojom puste, i maja racje posejdon stoi pusty, nigdy w zadnym biurofcu nie byli ale stojom pustem, wiedzom to bo widzom z tramwaja .
MAN_751
2016-10-07 13:25:12
Kolejna wątpliwa sprawa to zdanie o trzech egzemplarzach przekazanych do muzeum. Kto to autorowi powiedział? Na stanie MTiK nie znajduje się żadna stopiątka oprócz jednego egzemplarza SPRZEDANEGO do muzeum w 2011 roku (mającym na burtach reklamę muzeum). Wagony, które miały być zachowane jako historyczne (720, 701 oraz nauka jazdy 011) są nadal własnością Tramwajów Szczecińskich!
@ Rob
2016-10-06 15:05:06
Jeżeli chodzi o kontrole biletów - to tutaj adresatem jest ZDiTM. Tramwajarze tylko jeżdżą, a biletami - sprzedażą i kontrolą - zajmuje się ZDiTM.
Rob
2016-10-06 13:41:06
Oczekiwal bym od Panstwa z Tramwajow : czystosci, porzadku, kontroli pasazerow bo mam wrazenie ze nie ma kontroli biletow w tramwajach, przez ostatnie 2 lata nikt mnie nie kontrolowal a jezdze duzo i czesto, oczekiwal bym reakcji na picie alkoholu w pojazdach, oczekiwal bym by kazdy pojazd wyposazony byl w monitoring, w koncu oczekiwalbym zaprzestania informowania na kazdym przystanku jaki to przystanek i dokad zmierza tramwaj, chodzi o informacje glosowa na zewnatrz, dobra informacje wewnatrz, czyli przydatne pasazerom informacje na wysiwietlaczach a nie jakies informacje z radia z poprzedniego dnia czy dublujace sie zapowiedzi jednego przystanku przez dwa rozne glosy. Moze warto by Panstwo zawiadujacy transportem miejskim takze nim troche w ramach swoich obowiazkow sluzbowych pojezdzili.Duzo wartosci poznawczych by nabyli
Motornicza z zajezdni.
2016-10-06 12:43:55
Proszę redakcję KURIERA SZCZECIŃSKIEGO o pytanie do Fachowców od przebudowy Tatr Kt4Dt ze Spółki Tramwaje Szczecińskie: Dlaczego z uporem maniaka przerabiając Tatry nie przerobią przycisku tzw " wózek"( blokuje drzwi przed zamknięciem), żeby zamykając drzwi jak w niskopodłogowej PESIE zamykały się wszystkie.Obecnie trzeba przycisk odblokować żeby parę drzwi zablokowanych zamknąć.Dużo pasażerów wiedząc lub nie wiedząc, niepotrzebnie bawi się tym przyciskiem, utrudniając nam zamknięcie tych drzwi i ruszenie z przystanku. Dlaczego osoby które modernizują tramwaje nie pytają się nas użytkowników, co się sprawdziło po przebudowie a co nie. Przypomnę że będzie to któraś z kolei modernizacja Tatr Kt4Dt, która miała być lepsza od poprzedniej.
tak tylko
2016-10-06 10:06:21
6 sztuk czterodrzwiowych, a nie trzydrzwiowych. To taki mały szczegół, ale albo pisze się dokładnie, albo wcale nie wchodzi się w szczegóły. Trzeba jeszcze dodać, że 4 z nich mają raptem coś koło 25 lat.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA