Już niedługo do floty pojazdów służbowych szczecińskiego magistratu mają dołączyć cztery samochody o napędzie elektrycznym. Na ich zakup gmina otrzymała dofinansowanie. - To jedno z pierwszych działań miasta służących popularyzacji elektrycznego transportu - mówi Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta.
Nowe pojazdy mają zużywać nie więcej niż 20 kWh energii elektrycznej do przejechania 100 km. - Przyczynią się do zmniejszenia emisji spalin oraz dwutlenku węgla przez flotę pojazdów Gminy Miasto Szczecin - komunikuje P. Zieliński. - Samochody trafią do dyspozycji pracowników Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego oraz wybranych placówek oświatowych.
Zakup wpisze się w strategię Floating Garden 2050. Obok zmniejszenia emisji spalin zmniejszą się także wydatki na paliwo.
- Na zakup 4 pojazdów Miasto Szczecin otrzymało z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości 250 000 zł. Łączny koszt zakupu to 500 000 zł. Samochody trafią do miejskiej floty w połowie 2017 roku - wylicza P. Zieliński.
Dodaje też, iż zakup pojazdów elektrycznych to niejedyne działania miasta w zakresie elektromobilności: - Aktualnie trwają prace nad pakietem działań popularyzujących zastosowanie samochodów elektrycznych.
Nas razie jednak polskie gminy czekają na szczegóły zapisów aktów prawnych, dotyczących przygotowywanego przez rząd Pakietu na rzecz Czystego Transportu.
- Już teraz w budżecie miasta na 2017 r. zaplanowano środki na stworzenie pierwszych 3 stacji ładowania elektrycznego samochodów i rowerów. Ponadto Miasto rozważa partycypację w rządowym programie e-BUS, którego celem jest stworzenie Polskiego Autobusu Elektrycznego i nowej infrastruktury ładowania - informuje P. Zieliński.
Z kolei w ramach Programu Horyzont 2020 miasto złożyło deklarację uczestnictwa w programach związanych z e-mobilnością (transportem towarowym-dostawczym z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych, wykorzystaniem rozwiązań ICT i energii w obiegu zamkniętym, smart budynków). Rozważane jest również zaangażowanie miasta w tworzenie systemu carsharingu (odpłatne wypożyczanie) pojazdów elektrycznych.
(isz)
W samochodach elektrycznych zamiast wlewu paliwa jest gniazdo do ładowania.
Fot.: Robert WOJCIECHOWSKI
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Jack
2017-10-31 23:53:12
Wybór miejsca na uruchomienie stacji ładowania to poważna decyzja. Jeśli przy ładowarce będzie luźno, to mieszkańcy oskarżą ratusz o marnowanie pieniędzy. Jeżeli z kolei będzie to jedyne puste miejsce na parkingu zatłoczonym samochodami spalinowymi, mieszkańcy… oskarżą ratusz o niegospodarność.
Stacje ładowania w Szczecinie – gdzie postawić pozostałe dwie?
Jacek, rodowity mieszkaniec Szczecina i miłośnik aut elektrycznych, proponuje remontowany Plac Batorego w centrum miasta. Postawienie tam jednej lub nawet dwóch ładowarek umożliwiłoby turystom uzupełnienie zapasów energii podczas zwiedzania. Mogłoby też być dobrym miejscem dla usługi car-sharingu z autami elektrycznymi, bo jest to lokalizacja raptem kilkaset metrów od dworca.
Lolo
2017-02-03 20:54:36
Stare akumulatory są wykorzystywane i są bardzo cenne !!! Naprawde poczytajcie sobie o autach i ich podzespołach i dopiero zaczynajcie komentowac.
Mmm
2017-02-03 20:45:25
Witam wszystkich .
Uwazam ze zakup aut elektrycznych do tych celów które są opisane jest to bardzo mądra decyzja moze i bedzie wydane sporo pieniedzy ale jak by ktoś z was troszkę się doedukował to by wiedział że to są same korzyści miedzy innymi to ze przejazd takim autem jest bardzo tani i eksploatacja takiego pojazdu jest o wiele tańsza niż auta spalinowe.
Pizdrawiam Tych co wiele komentują a nic nie robią
remo
2017-02-01 23:45:34
Piechota niech chodza wtedy bedzie to ekologia ...nie maja na co pieniedzy wydawac !!!
Gargamel
2017-02-01 23:26:25
i po co to? Jakie wymierne korzyści przyniesie zakup tych zabawek? Jakieś dyrektorki jeden z drugim będą mogli poszpanować? Niepotrzebny wydatek. Chcą być eko niech zapi***ą piechotą.
timek
2017-02-01 23:25:52
Czyli zostało jeszcze 999 996 sztuk i plan Morawieckiego będzie wykonany, będziemy mieli milion samochodów elektrycznych za naszą kasę.
Moim zdaniem ekologia to jedna wielka ściema do nabijania kasy (i to raczej nie nam Polakom). Nie mając technologi kasa za ten ewentualny milion pójdzie za granicę, a nie na rozwój innowacyjności w Polsce.
A z drugiej strony czy auto elektryczne jest takie ekologiczne? Jeśli popatrzymy na ilość CO2 wypuszczonego do atmosfery przy produkcji energii elektrycznej w Polsce to wyjdzie, że nowe auta benzynowe są bardziej ekologiczne.
Należy też wspomnieć o produkcji i utylizacji akumulatorów, nikt tego nie bierze do zestawień a z czystego powietrza one się nie biorą.
Nie Szczecin, tylko my opłyniemy znowu na kasę.
2017-02-01 22:45:28
Ciekawe, że na zabaweczki dla urzędników zawsze znajdują się dotacje, a na np. wyrównanie chodników choćby na Pogodnie nigdy nie ma dotacji. Może jak by miasto nie wchodziło w tą dotację i w te zabaweczki, to by było chociaż 250tys zł na równanie chodników na Pogodnie. Ot, tak z budżetu, bez dotacji. A urzędnicy? Są przecież rowery, są ścieżki rowerowe. Nie ma problemu z transportem, który wpisuje się w "strategię Floating Garden 2050".
Miki
2017-02-01 22:33:51
A kto bogatemu broni
Prius
2017-02-01 22:32:44
Sorry ale Prius to hybryda tylko od jakiegoś czasu w droższej wersji z opcją doładowania z gniazdka ale hybryda a nie elektryczny.
sm
2017-02-01 22:09:33
Straż Miejska w Krakowie już 7 lat temu miała Priusa, więc nie ma co, Szczecin ma refleks.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.