Na wtorkowym egzaminie z języka polskiego ósmoklasiści mieli do wyboru napisanie przemówienia przekonującego, że przyjaźń to rodzaj harmonii potrafiącej połączyć różne charaktery lub opowiadanie o przygodzie przeżytej z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który dokonał czynu godnego podziwu.
We wtorek o godz. 11.30 zakończył się egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
Po południu arkusz egzaminacyjny ukazał się na stronie CKE i okręgowych komisji egzaminacyjnych. Znalazły się w nim zadania zamknięte, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych, jak i otwarte, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź. W sumie ósmoklasiści mieli do rozwiązania 19 zadań.
Część odnosiła się do fragmentu lektury "Chłopcy z Placu Broni" Ferenca Molnára opisującego zachowanie Nemeczka po wrzuceniu go do wody. Na jego podstawie uczniowie mieli m.in. scharakteryzować postawę Nemeczka w opisanej sytuacji i uzasadnić, że to on okazał się silniejszy.
Zdający mieli też wybrać spośród lektur obowiązkowych – innych niż "Chłopcy z Placu Broni" – tę, której bohater w sytuacji zagrożenia zachował godną postawę i uzasadnić swój wybór.
Zadania nawiązywały też do fragmentu o przyjaźni w książce "Kto by pomyślał. Filozofia dla młodych umysłów" Anny Vivarelli. Tekst opisywał m.in. trzy rodzaje przyjaźni wyróżnione przez Arystotelesa. Zdający mieli m.in. uzupełnić podane zdania tak, by powstało streszczenie tekstu "Czyim jesteś przyjacielem?".
W innym zadaniu uczniowie mieli najpierw wskazać, z jakiej lektury pochodził przytoczony fragment tekstu o oswajaniu i zdobywaniu przyjaciół, a następnie na podstawie znajomości całego utworu napisać, co jest niezbędne, aby zyskać przyjaciela.
Mieli też zredagować ogłoszenie informujące o spotkaniu uczniów chętnych do udziału w szkolnym przedstawieniu pt. "Przyjaciel na zawsze" i zachęcić do przyjścia, używając dwóch argumentów, z których co najmniej jeden nawiązywałby do tematyki spotkania.
W ostatnim zadaniu, odwołując się do wybranej lektury obowiązkowej, ósmoklasiści mieli napisać wypracowanie. Pierwszym tematem było przemówienie przekonujące rówieśników, że "przyjaźń między dwiema osobami to rodzaj harmonii, która potrafi połączyć zupełnie różne charaktery".
Temat drugi polegał na napisaniu opowiadania o przygodzie przeżytej z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który dokonał czynu godnego podziwu. Elementem fabuły opowiadania miała być sytuacja przedstawiona na jednej z dwóch ilustracji.
Egzamin z języka polskiego jest jedną z trzech części egzaminu ósmoklasisty. W środę uczniowie będą pisali egzamin z matematyki, a w czwartek z języka obcego nowożytnego.
Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać z egzaminu ósmoklasisty, dlatego nie można go nie zdać. Jednak wynik ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej – połowa wszystkich punktów do zdobycia to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.
***
Wcześniejsza informacja:
We wtorek (13 maja) ósmoklasiści przystąpili do pierwszego egzaminu z języka polskiego. Kolejne dwa - z matematyki i języka obcego - będą pisali w środę i czwartek. Dobry wynik z egzaminu może być przepustką do dobrej szkoły średniej.
Równo o godzinie 9.00 uczniowie klas ósmych zasiedli w salach, aby otworzyć arkusze egzaminacyjne z zadaniami z języka polskiego.
- W egzaminie są zadania zamknięte i zadania otwarte, czyli w przypadku języka polskiego będzie to jakieś wypracowanie, dłuższa forma wypowiedzi - tłumaczy wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 11 im. UNICEF-u w Szczecinie Wioletta Wolska-Gliźniewicz.
Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród nich znajdą się zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania bądź krótkiego tekstu z jednym lub kilkoma wyrazami, zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające stworzenia krótkiego tekstu, w tym zadania sprawdzające umiejętność tworzenia form użytkowych – ogłoszenia i zaproszenia i zadanie rozszerzonej odpowiedzi, wymagające napisania wypracowania.
W pierwszej części arkusza egzaminacyjnego z języka polskiego zadania zorganizowane są wokół dwóch tekstów: tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu) oraz tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego). Uczeń będzie mógł zdobyć 25 punktów, w tym ok. 50% za zadania otwarte, a w części drugiej arkusza uczeń będzie mógł zdobyć 20 punktów. Tutaj znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń musi wybrać jeden i napisać tekst nie krótszy niż 200 wyrazów. Jego zadaniem będzie wybranie tematu o charakterze twórczym (opowiadanie twórcze) oraz tematu o charakterze argumentacyjnym (rozprawka, przemówienie). Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej oraz/lub do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.
Na napisanie egzaminu z języka polskiego uczniowie mają 150 minut, a uczniowie, którzy mają szczególne potrzeby, piszą go 220 minut.
W szczecińskiej "jedenastce" do egzaminu przystąpiły 84 osoby.
Wynik egzaminu nie decyduje o tym, czy uczeń skończy szkołę, czy nie, ale jest ważny w procesie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
- Uczeń ma obowiązek przystąpić do egzaminu. Bez względu na to, czy napisze go na pięćdziesiąt, czy na sto procent, ważne jest, że ukończy szkołę - mówi wicedyrektor SP nr 11 Wioletta Wolska-Gliźniewicz. - Im lepszy wynik na egzaminie, tym większe szanse dostania się do lepszej szkoły.
W SP nr 11 uczniowie pisali egzaminu w różnych salach (a nie na jednej, jak w przypadku matur). Byli wyczytywani z nazwisk przez nauczycieli pilnujących przebiegu egzaminu.
W środę ósmoklasiści piszą matematykę (egzamin potrwa 125 minut), w czwartek przystąpią do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć szkolnych. Ten egzamin będzie trwał 110 minut.
Ósmoklasiści, przystępując do egzaminu, muszą opanować materiał z ostatnich czterech lat, czyli od klasy czwartej. Wyniki poznają 4 lipca i będą mogli sami sprawdzić je na platformie internetowej.
Na Pomorzu Zachodnim do egzaminu ósmoklasisty przystąpiło 13 772 uczniów z 488 szkół. ©℗
Agata Jankowska