Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Solaris z drugim kontraktem na elektrobusy dla Szczecina

Data publikacji: 09 kwietnia 2021 r. 16:04
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2021 r. 08:57
Solaris z drugim kontraktem na elektrobusy dla Szczecina
Petros Spinaris, członek zarządu Solaris Bus&Coach odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i after sales oraz Piotr Krzystek, prezydent miasta. Fot.: UM Szczecin  

W piątek w szczecińskim magistracie podpisana została umowa ze spółką Solaris Bus&Coach z Bolechowa na dostawę sześciu autobusów z napędem elektrycznym, które do Szczecina mają być dostarczone w ciągu roku. Ten kontrakt opiewa na ponad 16, 6 mln złotych. To drugie z zamówień tego rodzaju zeroemisyjnego taboru u tego samego producenta. W ubiegłym roku wygrał on także przetarg na dostawę ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych Urbino.

Solarisy Urbino electric dla Szczecina będą wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Są to magazyny energii przystosowane do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i poprzez pantograf. Dostawca infrastruktury ładowania autobusów zostanie wyłoniony w odrębnym postępowaniu przetargowym. Zakłada ono budowę ładowarek zajezdniowych, a także stacji pantografowych, których moc wyniesie nawet 560 kW.

- Aby zoptymalizować zużycie energii w autobusach, zostaną one wyposażone w funkcję tzw. prekondycjonowania termicznego. Oznacza to, że podczas ładowania baterii równolegle wnętrze autobusu będzie ogrzewane lub chłodzone – w zależności od pory roku. Dzięki temu autobus wyjeżdżając na trasę z zajezdni, będzie już przygotowany termicznie do przewozu pasażerów w komfortowych warunkach - tłumaczy Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Kiedy autobusy elektryczne trafią do Szczecina?

Nowinką techniczną zastosowaną w pojazdach mają być panele fotowoltaiczne na dachu. Pozwolą one wykorzystać odnawialne źródła energii do optymalizacji układu zasilania niektórych elementów wyposażenia autobusów. Ich system monitoringu wizyjnego ma być zaś połączony z systemem monitoringu miejskiego. Do dyspozycji kierowców będzie kabina typu zamkniętego. Jednym z elementów podniesienia poziomu bezpieczeństwa pasażerów będzie urządzenie typu alkolok, które każdorazowo przed uruchomieniem pojazdu będzie przeprowadzać test trzeźwości kierowcy.

Autobusy zostaną dostarczone do Szczecina w ciągu roku od podpisania umowy. Wcześniej, bo jeszcze w tym roku, na ulice miasta powinno wyjechać 8 przegubowych Solarisów Urbino 18 electric, których dostawy przewidziano na wrzesień, a miasto ma zapłacić za nie 32 344 080 zł. To cena wyższa od zakładanej przez urzędników magistratu o ponad 2 mln 760 tys. zł. Sam zakup w części zostanie dofinansowany w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dotacja jest zabezpieczona na 20 404 250 zł. ©℗

(MIR)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Marcco
2021-04-11 08:10:02
Skąd się bierze prąd? Chyba z elektrowni trzeba go tam wypodukowac tzn spalić węgiel lub inne paliwo kopalne później przetransportować go do odbiorcy to też koszty wybudowania sieci gdze się wytwarza dwutlenek węgla następnie należy wytworzyć baterie do auta następny dwutlenek a na końcu wszystko zutylizować następny dwutlenek przy czym utylizacja baterii jest droższa niż utylizacja samochodów spalinowych. Pytanie Gdzie tu ekologia?Acha wiatrem i słońcem wszystkiego nie zasilimy przykład Kalifornii zimą.
Chwilkowski
2021-04-11 00:06:53
Autobus elektryczny w miesiącach zimowych musi ogrzać wnętrze co powoduje dodatkowe zużycie prądu a co za tym idzie CO2. W lecie silnik elektryczny może być ekologiczny ale nie jak jest zimno.
Kefas
2021-04-10 14:21:51
Za fanaberie rządzących zapłacą wszyscy. Cena za 1 autobus powala z nóg.
Chwilkowski
2021-04-10 13:54:51
Za taką cenę mieć prędkość 15km/h jest irracjonalne
Chwilkowski
2021-04-10 13:52:56
@ocena -BRAVO
Chwilkowski
2021-04-10 13:52:33
Pojazd komunikacji miejskiej powinien mieć min 50 osób by w ogóle był opłacalny a tramwaj więcej. Tramwaj na Gocław nie ma uzasadnienia, najwyżej do pętli na Golęcinie
ocena
2021-04-10 08:09:46
Żeby jeździły trzeba spalić w elektrowni więcej węgla. To co wyszłoby w rurze wydechowej autobusu spalinowego wyjdzie w kominie elektrowni. Pseudoekologia. Na tej ekologii zarabiają tylko koncerny produkujące takie autobusy. Cena autobusu 2,5 razy wyższa od spalinowego a żywotność taka sama. Za kosztowne fanaberie władzy płaci jak zwykle podatnik
we
2021-04-10 00:08:33
JAZDA BEZ MASECZEK,PALENIE PAPIEROSÓW NA PRZYSTANKACH ALE WAŻNE ŻE AUTOBUS BĘDZIE ELEKTRYCZNY,TO SĄ EUROPEJSKIE STANDARDY HA HA.
@Ignacy
2021-04-09 20:07:52
Niestety mają one mały zasięg i wysoką cenę... przyszłość to jednak chyba wodór.
Ignacy
2021-04-09 19:08:37
Wszystkie autobusy powinny elektryczne. Musimy zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza spalinami w Szczecinie.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA