W piątek w szczecińskim magistracie podpisana została umowa ze spółką Solaris Bus&Coach z Bolechowa na dostawę sześciu autobusów z napędem elektrycznym, które do Szczecina mają być dostarczone w ciągu roku. Ten kontrakt opiewa na ponad 16, 6 mln złotych. To drugie z zamówień tego rodzaju zeroemisyjnego taboru u tego samego producenta. W ubiegłym roku wygrał on także przetarg na dostawę ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych Urbino.
Solarisy Urbino electric dla Szczecina będą wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Są to magazyny energii przystosowane do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i poprzez pantograf. Dostawca infrastruktury ładowania autobusów zostanie wyłoniony w odrębnym postępowaniu przetargowym. Zakłada ono budowę ładowarek zajezdniowych, a także stacji pantografowych, których moc wyniesie nawet 560 kW.
- Aby zoptymalizować zużycie energii w autobusach, zostaną one wyposażone w funkcję tzw. prekondycjonowania termicznego. Oznacza to, że podczas ładowania baterii równolegle wnętrze autobusu będzie ogrzewane lub chłodzone – w zależności od pory roku. Dzięki temu autobus wyjeżdżając na trasę z zajezdni, będzie już przygotowany termicznie do przewozu pasażerów w komfortowych warunkach - tłumaczy Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.
Nowinką techniczną zastosowaną w pojazdach mają być panele fotowoltaiczne na dachu. Pozwolą one wykorzystać odnawialne źródła energii do optymalizacji układu zasilania niektórych elementów wyposażenia autobusów. Ich system monitoringu wizyjnego ma być zaś połączony z systemem monitoringu miejskiego. Do dyspozycji kierowców będzie kabina typu zamkniętego. Jednym z elementów podniesienia poziomu bezpieczeństwa pasażerów będzie urządzenie typu alkolok, które każdorazowo przed uruchomieniem pojazdu będzie przeprowadzać test trzeźwości kierowcy.
Autobusy zostaną dostarczone do Szczecina w ciągu roku od podpisania umowy. Wcześniej, bo jeszcze w tym roku, na ulice miasta powinno wyjechać 8 przegubowych Solarisów Urbino 18 electric, których dostawy przewidziano na wrzesień, a miasto ma zapłacić za nie 32 344 080 zł. To cena wyższa od zakładanej przez urzędników magistratu o ponad 2 mln 760 tys. zł. Sam zakup w części zostanie dofinansowany w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dotacja jest zabezpieczona na 20 404 250 zł. ©℗
(MIR)