Od ponad dwóch miesięcy wyłączone z ruchu dla samochodów jest skrzyżowanie ulic Mącznej, Pszennej i Walecznych w szczecińskich Zdrojach. Jak do tej pory zerwana została tam wierzchnia warstwa starej nakładki, a prace w wykopach przy układaniu nowych instalacji podziemnych, w tym kanalizacji, sieci wodociągowej i grzewczej, prowadzone są na wyjeździe z ul. Mącznej, skuta też została nawierzchnia w pasie pobocza z chodnikiem na wysokości przystanku autobusów miejskich jadących w kierunku osiedla Bukowego. Najpóźniej do połowy grudnia tego roku w nowym kształcie z urządzonym tam rondem skrzyżowanie powinno być gotowe.
Przypomnijmy, że różne pomysły na rozwiązanie organizacji ruchu w tym rejonie Zdrojów testowane były od kilku lat. Wprowadzono tam swego czasu mobilną sygnalizację uliczną. Jej innowacyjność miała polegać na dostosowywaniu się do sytuacji na wlotach, co miało ułatwiać wjazd na drogi główne (Walecznych i Pszenną) z podporządkowanej ul. Mącznej, prowadzącej do pobliskiego szpitala i będącej główną drogą wyjazdową z zachodniej części osiedla Bukowego. Z tego pomysłu urzędnicy magistratu zrezygnowali i stwierdzili, że docelową organizacją ruchu będzie tam rondo. Najpierw namalowano wyspę ronda i prowadzono tu obserwacje. Z tych danych zapisanych w projekcie budowlanym już docelowego skrzyżowania wynikało, że średnio w ciągu doby przejeżdżało tamtędy 16 500 aut osobowych, 660 aut ciężarowych i około 80 autobusów komunikacji miejskiej (dane z 2016 roku).
Tak urządzone minirondo miało być stanem przejściowym. I tak było do tegorocznej wiosny. Według projektu sporządzonego przez Biuro Inżynierskie Damart Kraśniański i Wspólnicy sp.j. w Szczecinie teraz urządzone zostanie u zbiegu ulic Mącznej – Walecznych – Pszennej rondo małe, jednopasowe, trzywlotowe o średnicy zewnętrznej 31 m z wyspą wewnętrzną o średnicy 16 m z pierścieniem przejezdnym z zapasem przestrzeni, tak by mogły swobodnie przejeżdżać autobusy i samochody ciężarowe z naczepami. Pojawić się też mają jednokierunkowe pasy ruchu dla rowerów, a oprócz wymiany nawierzchni odcinków jezdni i remontu lub dobudowy fragmentów chodników zadanie obejmuje również w pierwszej kolejności wymianę instalacji grzewczej i wodociągowej.
W trakcie modernizacji skrzyżowania wymienione lub wykonane zostaną nowe wodociągi o średnicy 100 i 200 mm oraz magistrala wodociągowa 600 mm, ponadto renowacji poddany zostanie kanał sanitarny średnicy 600 mm. Podczas inwestycji przebudowana zostanie również istniejąca kanalizacja deszczowa z rurami o średnicach 400-800 mm oraz wylot deszczowy do pobliskiego cieku Chojnówka wraz z urządzeniami podczyszczającymi wody opadowe z wpustów ulicznych.
Powstanie tam też nowa sieć ciepłownicza 2 x 250/450 mm wraz z kanalizacją teletechniczną dla planowanego osiedla mieszkaniowego przy ul. Wschodniej, która w części będzie przebiegała przez przebudowywane skrzyżowanie. Zmodernizowane będą też znajdujące się w tym miejscu sieci elektroenergetyczne i teletechniczne. Przewidziany jest również montaż nowego oświetlenia.
Zadanie realizowane jest na wspólne zlecenie aż 4 zamawiających: ZDiTM, ZWiK, SEC i WGK UM. Jego wykonawcą jest spółka Ben-Bruk z Grzędzic. Wyceniła ona zakres prac drogowych przy tym skrzyżowaniu na kwotę 4 104 312, 22 zł. To o prawie 347 tys. zł więcej niż zabezpieczony wcześniej budżet dla tego zamówienia. Na wykonanie pełnego zakresu tej przebudowy umowa zakłada termin do 7 miesięcy. ©℗
(MIR)