Ryanair odwołał we wtorek (19 września) popołudniowy lot z Londynu Stansted do Szczecina. Jednak przez to nie będzie też wieczornych rejsów do i z Warszawy oraz do stolicy Wielkiej Brytanii. Wszystkie te połączenia obsługuje bowiem jeden boeing taniego irlandzkiego przewoźnika. Co należy zrobić w takich wypadkach, radzi Europejskie Centrum Konsumenckie.
Linie Ryanair od 12 września nagminnie odwołują połączenia. I tak ma być jeszcze przez 6 tygodni. Początkowo tłumaczyły to strajkami kontrolerów lotów we Francji, potem koniecznością poprawy punktualności samolotów oraz udzielenia załogom zaległych urlopów. Przyczyna okazała się zgoła inna - brak pilotów, którzy gremialnie przechodzą do pracy w Norwegian.
Od 18 września linie przestały zaskakiwać pasażerów na ostatnią chwilę i publikują wykaz skasowanych lotów na 3 dni w przód. Można go znaleźć tu.
We wtorek Ryanair odwołał lot z Londynu Stansted do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów. Tyle że obsługujący go boeing udaje się następnie do Warszawy, wraca do Szczecina i leci do stolicy Wielkiej Brytanii. Wszystkie te połączenie zniknęły z tablicy przylotów i wylotów na stronie internetowej naszego lotniska.
- Przewoźnik o skasowanych lotach powiadomił pasażerów - mówi Krzysztof Domagalski, rzecznik PL Szczecin-Goleniów im. NSZZ „Solidarność". - Na zamieszczonej przez Ryanair liście odwołanych do końca października połączeń naszego lotniska już nie ma.
Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina wystawionym do wiatru pasażerom o przysługujących im prawach.
Lot odwołany na mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą: Pasażerowie uprawnieni są do zwrotu kosztów biletu bądź zmiany planu podróży. W czasie oczekiwania na lot zastępczy przysługuje im prawo do opieki w formie posiłków, napojów, rozmowy telefonicznej, dostępu do poczty elektronicznej, a także w razie konieczności zakwaterowania. Ponadto mogą się ubiegać o odszkodowanie od 250 do 600 euro (wysokość uzależniona jest od długości lotu).
Lot odwołany na więcej niż 14 dni przed planowaną podróżą: Pasażerowie uprawnieni są do zwrotu kosztów biletu bądź zmiany planu podróży. W czasie oczekiwania na lot zastępczy przysługuje im prawo do opieki w formie posiłków, napojów, rozmowy telefonicznej, dostępu do poczty elektronicznej, a także w razie konieczności zakwaterowania.
Wszelkie roszczenia należy zgłosić przewoźnikowi w formie pisemnej. Jeżeli linia lotnicza odmówi lub nie odpowie na reklamację w ciągu 30 dni, po bezpłatną pomoc i poradę można się zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz Komisji Ochrony Praw Pasażerów.
Co zrobić, jeżeli się poniosło dodatkowe koszty?
Jeżeli poniosłeś dodatkowe koszty w związku ze swoim wyjazdem, np. nocleg w hotelu, transport z lotniska, możesz domagać się zwrotu od linii lotniczej na zasadach ogólnych Kodeksu cywilnego, należy jednak udowodnić poniesione koszty.
Rady ECK:
• jeżeli masz zarezerwowany lot w Ryanair, sprawdzaj regularnie e-maila, którego użyłeś podczas dokonywania rezerwacji – na niego otrzymasz ewentualne powiadomienie o zmianie planu podróży,
• zachowaj rachunki za poniesione w czasie oczekiwania na lot zastępczy koszty,
• reklamacje złóż w formie pisemnej - zachowaj potwierdzenie,
• jeżeli masz zarezerwowany bilet w linii lotniczej Ryanair w terminie do końca października br., wykup zakwaterowanie z bezpłatną opcją rezygnacji.
(mag)