W stolicy województwa zachodniopomorskiego ruszył program dla startupów "Szczecin_Up". O jego założeniach poinformowali na czwartkowej konferencji w Technoparku Pomerania przedstawiciele magistratu oraz realizatorzy projektu.
Głównym celem programu Szczecin_Up jest stworzenie odpowiednich warunków dla rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego poprzez wspieranie rozwoju oraz promocji najlepszych startupów, czyli młodych firm rozpoczynających przygodę z biznesem.
- Przede wszystkim chodzi o to, aby wyławiać tych, którzy zaczynają swoją działalność gospodarczą, są aktywni, kreatywni, innowacyjni i chcą swoją dotychczasową pracę wdrożyć w fazę rozwoju biznesowego - wyjaśniał Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina. - By to osiągnąć, potrzebne są nie tylko dobre rady, ale również odpowiednie wzorce. Dlatego tak ważny jest mentoring (partnerska relacja między mistrzem a uczniem - red.). W programie mamy do czynienia z zsumowaniem dwóch istotnych elementów: młodości, aktywności, werwy, innowacyjności z niezwykle istotnym doświadczeniem.
Jak podkreślał Konrad Frontczak, koordynator projektu, "program ma głównie wspierać te pomysły, które dadzą szansę się spieniężyć".
- Start-upy dostaną bardzo mocny zastrzyk praktycznej wiedzy - dodał. - Podobne programy świetnie działają już w innych miastach. Naszą ambicją jest budowa szczecińskiego ekosystemu start-upowego.
Szczecin_Up będzie oferował bezpłatne wsparcie mentorów, doradców, ekspertów, dostęp do know-how oraz specjalistycznych szkoleń i warsztatów. Osoby biorące udział w projekcie będą miały szansę na dopracowanie swojego modelu biznesowego i jego dalszy rozwój. Mentorzy będą dzielić się praktyczną wiedzą o prowadzeniu biznesu. Doradcy pomogą w rozwiązaniu bieżących problemów. Szkolenia oraz warsztaty będą miały charakter praktyczny.
Jak podkreślają realizatorzy projektu, zgłaszane pomysły powinny dotyczyć projektów przełomowych, ale też tych wpisujących się w potrzeby lokalnego rynku. Premiowane będą pomysły wpisujące się w kluczowe sektory branżowe Szczecina jak m.in.: produkty oparte na technologiach informacyjnych, multimodalny transport i logistyka, nowoczesne przetwórstwo rolno-spożywcze, produkty inżynierii chemicznej i materiałowej, opakowania przyjazne środowisku.
Do programu mogą się zgłaszać osoby zrzeszone w zespołach realizujące pomysły na nowy produkt lub usługę, technologię, które są możliwe do skomercjalizowania oraz podmioty gospodarcze funkcjonujące na rynku i prowadzące działalność gospodarczą nie dłużej niż 36 miesięcy, które zamierzają rozwinąć nowy, innowacyjny (minimum na poziomie firmy) produkt, usługę lub technologię. Do 4 marca br. trwa nabór projektów.
Nagrodą główną jest 30 tys. zł, druga nagroda to 15 tys. zł. Otrzymają je zespoły, które osiągną największe postępy w ramach Szczecin_Up oraz zaprezentują się najlepiej na październikowej Gali Finałowej programu.
Szczecin_Up jest koordynowany jest przez Biuro Strategii Urzędu Miasta Szczecin, przy wsparciu lokalnych liderów oraz środowisk gospodarczych. Więcej informacji na: www.startup.szczecin.eu .©℗
(KK)
Dyskusje na temat nowego programu rozpoczęły się jeszcze przed konferencją.
Fot. Kamil Krukowski