Trwa remont części linii kolejowej nr 210. Obecnie odbudowywany jest drugi tor na odcinku Szczecinek – Łubowo. Po zakończeniu w 2019 roku przedsięwzięcia wartego ponad 178 mln zł podróż pociągiem pomiędzy Szczecinkiem a Runowem Pomorskim skróci się do około godziny.
Teraz wykonawca prac dla PKP Polskie Linie Kolejowe SA - przedsiębiorstwo NDI SA - odbudowuje nieczynny drugi tor na odcinku Szczecinek – Łubowo. Stary zdemontowano już na długości 24 km. Ułożono 14 km nowych podkładów. Zaczęła się budowa dwóch nowych i w zmienionych lokalizacjach peronów w Jeleninie oraz Silnowie. Do czasu oddania ich do użytku pasażerowie korzystają ze starych platform.
- Między stacjami Złocieniec a Jankowo Pomorskie usunięto na 15 km stare szyny i podkłady - informuje Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK SA. - Rozpoczęto układanie nowych podkładów. Ciekawostką z placu budowy jest to, że prace przy wzmacnianiu gruntu pod nowy tor wykonywane są metodą polegającą na wprowadzaniu w grunt mieszanki betonowej w miejscach słabszego podtorza. Dzięki temu wzmacniana jest cała konstrukcja toru, co pozwoli na jazdę po nim ciężkich składów towarowych. W trakcie robót ruch pociągów w obu kierunkach prowadzony jest po czynnym, drugim torze. Nie wymaga to wprowadzania zastępczej komunikacji autobusowej.
Do końca tego roku zakończone zostaną prace torowe na ok. 25-kilometrowym odcinku Szczecinek – Łubowo i ok. 16- km Złocieniec – Jankowo Pom. Potem wykonywane będą roboty przy obiektach inżynieryjnych, modernizacji peronów, budowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych.
Remont linii kolejowej Szczecinek – Runowo Pomorskie, rozpoczęty w październiku 2017 r., poprawi komunikację kolejową w regionie. Podróż między tymi dwoma miejscowościami się skróci. Dziś trwa ok. 1h 30 min, a po realizacji inwestycji ok. godziny. Dla podróżnych powstaną nowe perony na stacji Czaplinek i 10 przystankach, m.in. w Suliszewie Drawskim i Żelisławie Pomorskim. Będą wyposażone w wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy, lepiej oznakowane oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Dzięki inwestycji przywrócony zostanie ruch dwutorowy na ok. 25- km odcinku Szczecinek – Łubowo. Zwiększy to przepustowość linii i umożliwi wprowadzenie większej liczby pociągów. Przedsięwzięcie obejmuje wymianę 51 km toru i remont 33 obiektów inżynieryjnych.
Po zakończeniu prac składy pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż teraz. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo – drogowych poprawią bezpieczeństwo. Linia nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie jest także ważna dla przewozów towarowych i dojazdów wojska na poligon w Drawsku Pomorskim.
„Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” jest prowadzona w systemie „projektuj i buduj”. Jest warta około 178,6 mln zł (netto). Finansowanie przewidziano z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Dofinansowanie UE wynosi 85 proc.
(mag)
Fot. PLK