Przylądek Pomerania. Ma powstać nowy polski port na Bałtyku
Przylądek Pomerania. Ma powstać nowy polski port na Bałtyku
[GALERIA]
Data publikacji: 03 listopada 2025 r. 15:07
Ostatnia aktualizacja: 06 listopada 2025 r. 15:37
Za "najważniejszą inwestycję w gospodarkę morską w ostatnich dziesięcioleciach" - jak określił to wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka - odpowiedzialny ma być Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście. Fot. Piotr Sikora
Przylądek Pomerania - tak będzie się nazywał nowy polski port na Bałtyku, a jego kluczową częścią stanie się głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu. To największa inwestycja w 75-letniej historii naszej spółki - ogłosił prezes Zarządu Portów Szczecin i Świnoujście, Jarosław Siergiej. Polskie państwo cały ciężar inwestycji bierze na siebie.
REKLAMA
- Będzie to pierwszy na Pomorzu Zachodnim głębokowodny port, którego sercem i najistotniejszym elementem będzie głębokowodny terminal kontenerowy. Tor podejściowy i port będą miały głębokość 17 metrów - opowiadał na poniedziałkowym spotkaniu z dziennikarzami Jarosław Siergiej. - A to oznacza, że do portu będą mogły wpływać największe kontenerowce na świecie, które mogą wpłynąć na Bałtyk, takie, jakie do tej pory wpływały do Gdańska. Dla nas to epokowa szansa, by nasz port dołączył do europejskiej portowej Ligi Mistrzów.
Aby Przylądek Pomerania mógł powstać, trzeba będzie usypać dla niego ląd. W ten sposób obszar Polski zwiększy się o 186 hektarów. Zostaną wybudowane 3 kilometry nowych nabrzeży. Terminal będzie mógł przyjąć na raz trzy statki - dwa o długości do 400 metrów oraz jeden 250-metrowy. Na potrzeby Przylądka Pomerania powstanie nowy układ komunikacyjny - oddalony o 4 km od Świnoujścia, żeby nie korkować dróg, którymi poruszają się mieszkańcy i turyści.
- Powiedzieć, że to wielka rzecz, to nic nie powiedzieć - cieszył się wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. - Port jest oznaką naszych możliwości, oznaką naszych ambicji, oznaką znaczenia gospodarki morskiej w gospodarce naszego kraju. Przez ostatnie półtora roku zrobiliśmy szereg działań, które pozwoliły nam tę inwestycję w końcu rozpocząć. Uzyskaliśmy decyzję lokalizacyjną, decyzję środowiskową, wykonaliśmy szereg prac związanych z badaniem dna morskiego w miejscu, gdzie powstanie basen portowy. Zrobimy to tak, żeby to było opłacalne, żeby przynosiło jak najwięcej korzyści portowi, żeby mogły tam wpływać kontenerowce z prawdziwego zdarzenia.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 4.11.2025 r.
(as)
REKLAMA
Komentarze
@@@@@ZS
2025-11-06 15:30:07
Jedyne czego pis dokonał, to stworzenie wakatów dla ich pociotków. Jak już byli na stanowiskach, to coś tam podpisali, bo co im szkodzi podpisywać świstki za kilkadziesiąt tysi miesięcznie. Ale czy coś powstało poza zarządem? Tak samo jak z CPK czy Stocznią - tylko pisowskie rodziny się wykarmiły, a nie powstało nic.
@@@@ZS
2025-11-05 19:46:27
nie będę bronił PiS ale bez wątpienia za PiS chociaż dokonano wyboru lokalizacji i wstępnej selekcji wykonawców - Tusk już pogonił Koreańczyków którzy oprócz Chińczyków mogliby dostarczyć elektrownię jądrową bez opóźnień - teraz na horyzoncie pojawia się znowu Francja która buduje w 3x dłuższym terminie i kilka razy drożej - znów zapłacimy tak jak za Caracale które kupiliśmy jeszcze drożej niż Katar i jak powiedział Kwaśniewski były rekompensata dla Francji uwalonego dealu z Rosją na Mistrale.
@Kasa dla KO
2025-11-05 15:15:56
Czyli to cię boli, że nie nachapią się politycy PiS i złodziejskiej SP
@@@ZS
2025-11-05 15:14:36
Czekaj, czekaj, a ile elektrowni jądrowych wybudował PiS?
Kosmodrom i na
2025-11-04 23:50:22
To teraz tylko czas na projekt budowy kosmodromu i na Księżyc
@@ZS
2025-11-04 20:20:55
Daj spokój, Tusk tak budował elektrownię jądrową od 2010 roku, że jeszcze nie rozpoczęto budowy a już zdążono zlikwidować ileś kopalni i elektrowni węglowych... Elektrownia jądrowa miała rozpocząć działalność w 2021 roku... Za Tuska nawet nie wyznaczono lokalizacji - przez ileś lat przepalono setki milionów zł na nic.
Kasa dla KO
2025-11-04 20:00:46
Przylądek Pomerania, czyli przylądek gdzie nachapią się politycy Koalicji Obywatelskiej, kolesie Tuska i Marchewki. To jest główny cel - kasa dla swoich.
@ZS
2025-11-04 19:12:03
A się zdziwisz jak ten rząd, w odróżnieniu do pisu który tylko obiecywał, rzeczywiście wybuduje ten terminal. Chcę zobaczyć miny tych wszystkich pislamistów, którzy twierdzili ze nie będzie terminala w faworze Niemcom. A tu zonk, będzie terminal, będzie też żegluga na Odrze, a może i nawet CPK. Wystarczy żeby pis i jego rezydent nie przeszkadzali i nie sabotowali. Jedyne czego nie będzie, to wody na młyn pisowskiej propagandy. Ciekawe po jakie manipulacje będą wtedy sięgać? Jak nie będą siedzieć
ZS
2025-11-04 17:00:32
Miał być port kontenerowy....teraz Przylądek Dobrej Nadzieji....a będzie cokolwiek???
@Nowa metoda
2025-11-04 15:56:27
Jaki przetarg? nie było do tej pory żadnego przetargu. PiSowcy nie zrobili w tym temacie nic, poza szumem medialnym. Idź lepiej bajki wnukom na dobranoc opowiadać, bo ludzie dorośli w bajki o pisowskich inwestycjach nie wierzą.
@kaśka
2025-11-04 14:00:18
jak na fotelu Premiera lemingi posadziły ryżą kuśkę , to kto do Niego coś przywiezie? Już gołodupiec nie ma na szpitale!Za towar trzeba płacić!Tyle pieniędzy przeje...li w dwa lata. Jako Polska nie doczekamy nowych wyborów! Wybory będą do Burdellandu for Pronomen bez udziału poliniactwa i KOnfy!
Nowa metoda
2025-11-04 11:53:00
inwestowania Donka! Zamknąć co PIS zaczął i rozpisać przetarg od nowa, a nuż wpadnie trochu grosza ! Jak Wam się to widzi lemingi? Będzie coś z tego?
@ Stop dezinformacji
2025-11-04 11:36:47
Nie oglądasz Republiki i jesteś w dupie z prawdą! Domański pieprzy w TVN-ie jesteśmy 20 gospodarką świata.Wpływy do budżetu rosną.Wszystko cacy itd. czysta woda?Tym czasem szpitale już nie przyjmują nowych pacjentów z braku kasy na zdrowie? Na jachty mieli, dla NFZ-u nie mieli?Taka to dezinformacja?Ludzie mieli mieć więcej i mają do płacenia.Mieli mieć ulgę 60% w podatkach,będą mieli 60% mniej na własnej wadze, jedząc żurek Tuska.Dobre to,bo zdrowe!Zanim tłusty schudnie, chudy zdechnie i O.K. !
@Stop dezinformacji
2025-11-04 11:27:57
Jako Przedsiębiorca powiem krótko! Jak pierdologia i papierologia ma więcej racji, to nic w tej Polsce nie zrobisz na czas!Dostaniesz wszelkie zgody, to Twój dobry pomysł Chińczyk już sprzedaje jako gotowy,tani wyrób! Ty z unijno-posraną poprawnością klimatyczno-ustrojowo i ch..j wie co jeszcze, dawno jesteś u ciapatego w dupie! Deski się spaliły!Trzeba wypieprzyć prawników, Sądy, i UE.Ustawić Państwo jak za Wilczka i się będzie kręcić! Rozdać pistolety.Kto się nie dogada, będzie martwy i tyle!
@Karol
2025-11-04 11:27:55
problem w tym że tor podejściowy jest na naszych wodach terytorialnych tylko żaden rzad IIIRP nie chce ruszać sprawy sporu terytorialnego z Niemcami bo się boi no i Niemcy generalnie pozwalają nam z tego toru korzystać więc właściwie jest OK...
Stop dezinformacji
2025-11-04 10:34:57
PiS owszem zaczął,jak i wszystko z wielkim "halo" i teraz jątrzy poprzez swoich Trolli ,a prawda jest taka:
Pogłębili podejście do portu na 17,5 metra, ale wewnątrz portu wszystko ma głębokość 14,5m, żaden konkretny statek tam nie wpłynie!! Na to też Gróbarczyk z "mędrcami" uzyskali zgody środowiskowe!!
ŻEBY INWESTYCJA MIAŁA SENS TRZEBA BĘDZIE WSZYSTKO POGŁĘBIĆ WEWNĄTRZ PORTU!!!
NAJPIERW UZYSKAĆ POZWOLENIE I OPINIE ŚRODOWISKOWE - trwa około 2 lat.
No i macie swoich expertów z PiS od propagandy
Karol
2025-11-04 10:17:13
Po dwóch latach ogłoszono przetarg........na drogę techniczną! Komu ten smark mydli oczy? Podejście zrobione od 3 lat, ponieważ niemcy się nie zgodzili na podejście przez ich wody terytorialne!!! W takim tempie ....30 lat!!!!
Myśl
2025-11-04 10:12:49
Piszącym tu 'patriotom' i trollowni, w tym ruskiej bardziej pasuje port kontenerowy w Świnoujściu wybudowany i eksploatowany przez Arabów, a nie Polaków. Im odpowiada port za płytki (14,5m) na przyjęcie dużych kontenerowców pod arabskim zarządem. Polska miałaby za tę 'przyjemność' wykonać kosztowne dojście (17m) i infrastrukturę lądową (drogową, kolejową). Analizy są po to, by nie budować inwestycji nieekonomicznych, nie rokujących zwrotu kosztów budowy. Negatywnym przykładem są 'polimery'.
Nie-Niemiec
2025-11-04 10:06:31
Słowo klucz to "ma". Ma powstać, ale nie powstanie, bo "my tego tak bardzo nie potrzebujemy", jak to powiedział kiedyś Tusk. Zmiana formuły to pretekst do skasowania całej inwestycji, bo samorząd tego nie udźwignie a tak w ogóle to "piniendzy po prostu nie ma. I nie będzie. Fur Deutschland! Amen.
kaśka
2025-11-04 10:06:22
A jakie jest zapotrzebowanie na port kontenerowy w Świnoujściu. Baza kontenerowa w Szczecinie nie narzeka na nadmiar klientów. Przeładunki mizerne. Słuchając Pana Ministra mam wrażenie, że nie wie co mówi. To, że mamy możliwość wybudowania nowego portu, nie oznacza, że jest on potrzebny. Kto będzie z niego korzystał.
Pieniądze wyrzucone w błoto, a argumenty nie do przyjęcia.
port w elblądu
2025-11-04 09:50:51
po to był przekop mierzei ,dalej miało być 800 m toru wodnego do portu w elblągu.PiS to chciał zrobić ale za udziały skarbu państwa w porcie elbląskim którym, rządziło lokalne PO.PO nie chciało takiej zamiany więc nic nie robiono .Teraz władza centralna i lokalna jest POwska a i tak nic nie robią , może dlatego by bić pianę że przekop był bezsensu.Chociaż przy wybuchu wojny przekop nabrał sens .
Panie, jakie
2025-11-04 09:21:18
roboty? Ziemie poryją jak prosiaki i zostawią burdel dla następnych!
@@Manipulacja lewakó
2025-11-04 08:47:39
Oglądałbyś TV Republika lub w Polsce24, to rozumiałbyś dlaczego już przegrywacie przyszłe wybory! Wasza propaganda nie przebija się przez TVN jak przez inne media np. jak POLSAT przebija się również krytyka władzy!Taki drobny szczegół: Wy głupie lemingi powodujecie "swojemu rządowi" rosnącą dziurę budżetową! O szczegółach jak do tego dochodzi opowiem jak już z kretesem przegracie!Rządzić trzeba umieć!Dobry lekarz wie po co człowiek ma krew?Debil Tusk i Domański nie mają pojęcia o gospodarce!Czas
SUPER
2025-11-04 08:44:42
a l e jeden ze spedytorów się wstydził promując Szczecin 12,50 - statek który załadowano w Antwerpii w 28 godzin - został rozładowany w Szczecinie w 16 dni (ot taki wstyd + zarzut do szczecińskiej firmy "Dlaczego nie wybrałeś Gdańska ? (maks 2 dni) !! Smutna jest analiza przeładunków - Gdańsk/Gdynia dochodzą do 100 ml ton rocznie - a Szczecin - Police - Świnoujście bardzo skromnie <<< 30 mln (w tym LNG Terminal + Baza promowa) .
A port w Elblagu?
2025-11-04 08:33:41
Już działa? Miejscowi komuniści pogłębili kanał? Tak tylko pytam, bo wiadomo, że nieudacznicy i krętacze rządzą Elblągiem.
POrt jak CPK?
2025-11-04 08:12:15
dokonać kosztownych analiz do niczego nie przydatnych, potem zmienić nazwę bo PIS-owska jest be? Na koniec nic nie zbudować, bo jest konkurencyjne dla Niemca.Ot i cała polityka gospodarcza obecnie KO. Nawet głupich jak but lemingów,za dwa lata wkurzy stan polskiej gospodarki!Tusk iŻurek otwierają zgodę na stosowany terror w dziedzinie sprawiedliwości! Człowieka, który ścigał przestępców oskarżyć na 25 lat więzienia, bo rozdał pieniądze złodziei na wozy strażackie? Nie, to mi się nie podoba !
Waszą MOC
2025-11-04 08:05:11
panie Marchewka sprawdzimy jak w dwa lata zrobicie Dok dla Gryfii! Łatwo porobić sekcje ,bloki ,natomiast złożyć to w całość i pospawać na wodzie to już sztuka!I tak macie szczęście,że jest Grzegorz H. Inaczej nawet sekcji by nie było!
400 m
2025-11-04 07:12:03
Statek o długości czterech boisk piłkarskich robi ogromne wrażenie.
Polska
2025-11-04 06:48:48
Przyladek Beznadziei.
Al Coholik
2025-11-03 23:44:23
I to wszystko w głowie naszego nowego geniusza gospodarczego wykiełkowało i te 158 lat lat zwrotu tej pisoskiej inwestycji, ciekawe ile firma co zrobiła tę analizę wzięła wynagrodzenia
ccc
2025-11-03 21:28:07
Krótko mówiąc , kolejny projekt rozwojowy został pięknymi słowami ministra Marchewki z KO zaorany wg. zasady po co polakom port kontenerowy w świnoujściu skoro jest w Hamburgu. Brawo wyborcy KO.
Zenek
2025-11-03 21:00:24
Kiedyś leciał Pankracy na dobranoc dla dzieci, dzisiaj Marchewka opowiada...::)). Dobra, za 4-5 miesięcy następna konferencja:). Misiu.....na razie..., to puściłeś Pendolino po starych torach do Świnoujścia:). Po nowych, to jezdzi po "PiSowskich" torach, bo Twoi zapomnieli o zachodnipomorskim::)). Mieliście według Geblewicza w trzy lata wybudować nowe lotnisko w Goleniowie. Po dwóch latach rozstrzygnęliście przetarg na namiot zastępczy w ramach prac przygotowawczych:)).
@Manipulacja lewaków
2025-11-03 20:46:45
Zacznij myśleć samodzielnie, nie z pomocą propagandy z TVzarublika.
ZS
2025-11-03 20:21:28
Czy ja śnię???
Manipulacja lewaków
2025-11-03 20:18:36
Tusk i jego partia wstrzymali wszystkie ważne inwestycje w Polsce. Od dwóch lat tylko manipulują Polakami. Tusk nie powiedział wprost, że zatrzymał CPK czy port kontenerowy, bo jest zbyt dobrym propagandzistą. On powtarza, że potrzebne są dalsze analizy, obliczenia kosztów, udoskonalenia projektów itd. itd. Ale tak naprawdę wszystko stoi. Niemcy są dumni z Donalda.
Zasław
2025-11-03 20:14:15
Niemcy was dymają jak chcą.Port w Szczecinie jest niemiecki.Nie jesteście w stanie nawet przywrócić Polskiej bandery na naszych promach tylko pływają pod banderą Bahama albo Jamaiki.Zbudujecie port a Polacy bedą ładować do wagonów Deutsche Bahn w Rhenus.
Haha
2025-11-03 20:04:36
Polacy zbudują a Niemcy bedą korzystać jak z portu w Szczecinie gdzie są większościowym udziałowcem.
Słusznie minister
2025-11-03 19:51:01
zauważył, że nowy port, to zadanie na dziesiątki lat. Za to propaganda teraz, odesłanie do kosza poprzedniego projektu, a inwestorów do domu, tak żeby nic nie powstało. Rozliczać będziemy jak Marchewka będzie na emeryturze. Port kontenerowy nie powstanie, fur Deutschland!
j 23
2025-11-03 18:30:26
Przecież był port stocznia wszystko przechandlowali Przecież port też Niemcy wykupili eh
Uściślijmy.
2025-11-03 18:04:52
Polski port dla Polaków, czy dla Niemców?
Do Miś?
2025-11-03 17:28:07
Lepiej port niż przekop dla kajaków.
Jako opozycja
2025-11-03 16:37:26
życzę powodzenia i niech zaczynają już coś robić!Potem docenimy lub skrytykujemy?
Miś ?
2025-11-03 15:35:50
'Port jest oznaką naszych możliwości, oznaką naszych ambicji, oznaką znaczenia gospodarki morskiej w gospodarce naszego kraju.'