Przylądek Pomerania. Ma powstać nowy polski port na Bałtyku
Przylądek Pomerania. Ma powstać nowy polski port na Bałtyku
[GALERIA]
Data publikacji: 03 listopada 2025 r. 15:07
Ostatnia aktualizacja: 03 listopada 2025 r. 15:57
Za "najważniejszą inwestycję w gospodarkę morską w ostatnich dziesięcioleciach" - jak określił to wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka - odpowiedzialny ma być Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście. Fot. Piotr Sikora
Przylądek Pomerania - tak będzie się nazywał nowy polski port na Bałtyku, a jego kluczową częścią stanie się głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu. To największa inwestycja w 75-letniej historii naszej spółki - ogłosił prezes Zarządu Portów Szczecin i Świnoujście, Jarosław Siergiej. Polskie państwo cały ciężar inwestycji bierze na siebie.
REKLAMA
- Będzie to pierwszy na Pomorzu Zachodnim głębokowodny port, którego sercem i najistotniejszym elementem będzie głębokowodny terminal kontenerowy. Tor podejściowy i port będą miały głębokość 17 metrów - opowiadał na poniedziałkowym spotkaniu z dziennikarzami Jarosław Siergiej. - A to oznacza, że do portu będą mogły wpływać największe kontenerowce na świecie, które mogą wpłynąć na Bałtyk, takie, jakie do tej pory wpływały do Gdańska. Dla nas to epokowa szansa, by nasz port dołączył do europejskiej portowej Ligi Mistrzów.
Aby Przylądek Pomerania mógł powstać, trzeba będzie usypać dla niego ląd. W ten sposób obszar Polski zwiększy się o 186 hektarów. Zostaną wybudowane 3 kilometry nowych nabrzeży. Terminal będzie mógł przyjąć na raz trzy statki - dwa o długości do 400 metrów oraz jeden 250-metrowy. Na potrzeby Przylądka Pomerania powstanie nowy układ komunikacyjny - oddalony o 4 km od Świnoujścia, żeby nie korkować dróg, którymi poruszają się mieszkańcy i turyści.
- Powiedzieć, że to wielka rzecz, to nic nie powiedzieć - cieszył się wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. - Port jest oznaką naszych możliwości, oznaką naszych ambicji, oznaką znaczenia gospodarki morskiej w gospodarce naszego kraju. Przez ostatnie półtora roku zrobiliśmy szereg działań, które pozwoliły nam tę inwestycję w końcu rozpocząć. Uzyskaliśmy decyzję lokalizacyjną, decyzję środowiskową, wykonaliśmy szereg prac związanych z badaniem dna morskiego w miejscu, gdzie powstanie basen portowy. Zrobimy to tak, żeby to było opłacalne, żeby przynosiło jak najwięcej korzyści portowi, żeby mogły tam wpływać kontenerowce z prawdziwego zdarzenia.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 4.11.2025 r.
(as)
REKLAMA
Komentarze
ccc
2025-11-03 21:28:07
Krótko mówiąc , kolejny projekt rozwojowy został pięknymi słowami ministra Marchewki z KO zaorany wg. zasady po co polakom port kontenerowy w świnoujściu skoro jest w Hamburgu. Brawo wyborcy KO.
Zenek
2025-11-03 21:00:24
Kiedyś leciał Pankracy na dobranoc dla dzieci, dzisiaj Marchewka opowiada...::)). Dobra, za 4-5 miesięcy następna konferencja:). Misiu.....na razie..., to puściłeś Pendolino po starych torach do Świnoujścia:). Po nowych, to jezdzi po "PiSowskich" torach, bo Twoi zapomnieli o zachodnipomorskim::)). Mieliście według Geblewicza w trzy lata wybudować nowe lotnisko w Goleniowie. Po dwóch latach rozstrzygnęliście przetarg na namiot zastępczy w ramach prac przygotowawczych:)).
@Manipulacja lewaków
2025-11-03 20:46:45
Zacznij myśleć samodzielnie, nie z pomocą propagandy z TVzarublika.
ZS
2025-11-03 20:21:28
Czy ja śnię???
Manipulacja lewaków
2025-11-03 20:18:36
Tusk i jego partia wstrzymali wszystkie ważne inwestycje w Polsce. Od dwóch lat tylko manipulują Polakami. Tusk nie powiedział wprost, że zatrzymał CPK czy port kontenerowy, bo jest zbyt dobrym propagandzistą. On powtarza, że potrzebne są dalsze analizy, obliczenia kosztów, udoskonalenia projektów itd. itd. Ale tak naprawdę wszystko stoi. Niemcy są dumni z Donalda.
Zasław
2025-11-03 20:14:15
Niemcy was dymają jak chcą.Port w Szczecinie jest niemiecki.Nie jesteście w stanie nawet przywrócić Polskiej bandery na naszych promach tylko pływają pod banderą Bahama albo Jamaiki.Zbudujecie port a Polacy bedą ładować do wagonów Deutsche Bahn w Rhenus.
Haha
2025-11-03 20:04:36
Polacy zbudują a Niemcy bedą korzystać jak z portu w Szczecinie gdzie są większościowym udziałowcem.
Słusznie minister
2025-11-03 19:51:01
zauważył, że nowy port, to zadanie na dziesiątki lat. Za to propaganda teraz, odesłanie do kosza poprzedniego projektu, a inwestorów do domu, tak żeby nic nie powstało. Rozliczać będziemy jak Marchewka będzie na emeryturze. Port kontenerowy nie powstanie, fur Deutschland!
j 23
2025-11-03 18:30:26
Przecież był port stocznia wszystko przechandlowali Przecież port też Niemcy wykupili eh
Uściślijmy.
2025-11-03 18:04:52
Polski port dla Polaków, czy dla Niemców?
Do Miś?
2025-11-03 17:28:07
Lepiej port niż przekop dla kajaków.
Jako opozycja
2025-11-03 16:37:26
życzę powodzenia i niech zaczynają już coś robić!Potem docenimy lub skrytykujemy?
Miś ?
2025-11-03 15:35:50
'Port jest oznaką naszych możliwości, oznaką naszych ambicji, oznaką znaczenia gospodarki morskiej w gospodarce naszego kraju.'