Chaos reklamowy w przestrzeni publicznej Szczecina, a wraz z nim reklamy i szyldy wywieszane samopas, nielegalnie, mają odejść do przeszłości nie wcześniej niż w 2019 roku. O ile radni przyjmą przygotowany przez specjalnie powołany prezydencki zespół projekt tzw. uchwały krajobrazowej.
Jeśli ta wejdzie w życie, obszarami pod tym względem pod szczególną ochroną i specjalnym nadzorem staną się plac Kościuszki, okolice placów Żołnierza Polskiego i Lotników, al. Wojska Polskiego od placu Szarych Szeregów do placu Zwycięstwa oraz stare Dąbie.
- Uchwała krajobrazowa to szansa na poprawę estetyki miasta – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina, który właśnie przekazał gotowy projekt przewodniczącemu rady miasta Łukaszowi Tyszlerowi. – Samorządy mogą, ale nie muszą, zgodnie z obowiązującą od września 2015 r. ustawą krajobrazową, wprowadzić takie prawo miejscowe. My uważamy, że taki dokument jest niezbędny, da nam narzędzia do skutecznej walki z chaosem reklamowym, do zaprowadzenia porządku i ładu w przestrzeni, w środowisku miejskim, w którym żyjemy.
Jak zaznacza Jarosław Bondar, miejski architekt, do tej pory samorządowcy mogli zapisywać wymogi, włącznie z zakazem lokalizacji reklam do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Problem w tym, że wciąż uchwalone i obowiązujące takie plany dotyczą ledwie połowy obszaru Szczecina.
- Kwestie reklam, ich lokalizacji i specjalne przepisy porządkujące ten temat, jeśli wejdą w życie, obejmą całe miasto, w tym także cztery wskazane przez nas obszary ochrony szczególnej, niezależnie od tego, czy są aktualnie dla nich obowiązujące miejscowe plany, czy też takich planów jeszcze nie ma – tłumaczy Jarosław Bondar.
Nowe reguły mają uwzględniać i być nawiązaniem do wdrażanego od kilku lat Systemu Informacji Miejskiej, tworząc spójny pod względem wizualnym, architektonicznym i konstrukcyjnym system przekazu informacji mieszkańcom i turystom. Istniejące w dniu wejścia w życie uchwały tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, usytuowane do dnia 1 stycznia 1989 r, a po 1 stycznia 1989 r. usytuowane na podstawie pozwoleń budowlanych, mogą pozostawać w dotychczasowym stanie.
Zakaz reklam dotyczyłby m.in. ogrodzeń, w postaci wyświetlaczy elektronicznych niskiej rozdzielczości, montowania ich na urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego, na położonych poza pasem drogowym skwerach, w parkach i na terenach leśnych, na obszarach wodnych oraz na lądzie w odległości do 5 m od linii brzegu.
Po dniu wejścia w życie uchwały, dopuszczalne będzie sytuowanie wyłącznie takich tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, których postawienie wymaga pozwolenia budowlanego lub zgłoszenia z wyjątkiem nośników w wiatach przystankowych, promujących wydarzenia organizowane przez Gminę Miasto Szczecin, przeznaczonych lub służących ekspozycji ogłoszeń wyborczych i tych w witrynach sklepowych. Szyldy można będzie sytuować na obiektach budowlanych lub wolno stojące na posesji. Przy generalnej zasadzie, że na przykład na elewacji w przyziemiu lub parterze budynków mieszkalnych, mieszkalno-usługowych i usługowo-mieszkalnych reklamy nie będą zajmować więcej niż 10 proc. takiej frontowej elewacji. Inne dotyczyć będą m.in. odległości między nośnikami, jeszcze inne określać mają standardy co do gabarytów (wielkości) reklamy.
Zakładany okres dostosowania nośników reklam do zasad określonych nową uchwałą ma wynosić maksimum dwa lata. Na lata 2017-2019 przewidziana jest pełna inwentaryzacja tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, porządki, w tym likwidacja tych nielegalnych. W latach 2020-2022 miałyby być wprowadzone do uchwały ustalenia wojewódzkiego audytu krajobrazowego, uchwalonego przez sejmik województwa zachodniopomorskiego. A w latach 2023–2024 władze miasta zamierzają urządzić przetarg, by wybrać operatora systemu mebli miejskich i reklamy zewnętrznej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Projekt będzie teraz poddany dyskusji, konsultacjom i opiniowaniu przez organizacje i środowiska pozarządowe, przedsiębiorców i firmy reklamowe. Swoje zdanie można wyrazić albo zgłosić uwagi, kierując je na adres mailowy:uchwalakrajobrazowa@um.szczecin.pl. Głosowanie nad projektem na sesji rady być może w październiku. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK
Plac Żołnierza Polskiego z okolicami ma stać się w pierwszej kolejności jedną z czterech stref specjalnej troski, ochrony przed zalewem dzikiej i wszelakiej reklamy.