Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Potrzeba uwagi, dialogu i dobrej komunikacji

Data publikacji: 27 listopada 2023 r. 13:26
Ostatnia aktualizacja: 29 listopada 2023 r. 19:00
Potrzeba uwagi, dialogu i dobrej komunikacji
Kondycja psychiczna uczniów jest dziś wątła. Spowodowała to między innymi pandemia, która zamknęła dzieci i młodzież w domach przy komputerach na długie miesiące. Do szkolnych ławek uczniowie wrócili z dużo gorszym samopoczuciem. Fot. Dariusz GORAJSKI  

Znamy coraz więcej szczegółów Miejskiego Programu Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli, którego wstępny zarys przedstawiła zastępca prezydenta Szczecina Lidia Rogaś w środę, 22 listopada na Komisji ds. Edukacji Rady Miasta To nowa inicjatywa magistratu mająca na celu wzmocnienie dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży, budowanie kompetencji miękkich oraz wspieranie budowania relacji międzyludzkich. Program ma zacząć działać już w II semestrze tego roku szkolnego. Miasto zabezpieczyło na ten cel milion złotych.

Program Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli to odpowiedź Urzędu Miasta na wyniki badań stanu emocjonalnego uczniów i nauczycieli po pandemii COVID-19. Wpływ na podjęcie decyzji o konieczności realizacji tak ważnego programu miały również sytuacje związane z ogromną rządową reformą systemu oświaty, napływem uchodźców z Ukrainy ogarniętej wojną, oraz strajkami nauczycieli. Jak pokazują dane, szczecińscy uczniowie obecnie borykają się między innymi z takimi problemami jak niepokój, niska samoocena, bezradność, obniżony nastrój oraz stany depresyjne. Z kolei nauczyciele muszą mierzyć się ze stresem, przygnębieniem, obawami o przyszłość uczniów oraz wypaleniem zawodowym. Badania zlecone przez miasto pokrywają się z tymi, które przeprowadziła wśród uczniów Młodzieżowa Rada Miasta.

Programem objęci zostaną nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale również rodzice młodych szczecinian. Pozwoli to na kompleksowe podejście do realnie istniejących problemów i rozwiązanie ich na wielu płaszczyznach.

Profilaktyka i terapia uzależnień, praca z psychologami i pedagogami, warsztaty kompetencji społecznych oraz tworzenie grup wsparcia rówieśniczego – tak mają wyglądać główne działania. Planuje się również przygotowanie specjalnych informatorów skierowanych do rodziców szczecińskich uczniów, które będą dotyczyć takich kwestii jak sztuka prowadzenia rozmów z własnymi dziećmi oraz gdzie szukać niezbędnej pomocy.

Uruchomienie pierwszych działań planowane jest na II semestr bieżącego roku szkolnego, czyli program zacznie działać już w styczniu 2024 roku. W jego działania, oprócz poradni psychologiczno-pedagogicznych, włączone zostaną również m.in. szkolne pielęgniarki, organizacje pozarządowe, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Szczecinie oraz Szczecińskie Centrum Terapii Uzależnień i Współuzależnień.

(kel)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@mam dzieci i wiem
2023-11-29 18:22:48
W pierwszej kolejności uporządkuj własne życie - odnoszę wrażenie że sobie z nim nie radzisz i oczekujesz że obcy ludzie wyręczą cię w obowiązkach - wiesz co robią twoje dzieci w sieci? potrafisz skontrolować? ile czasu im poświęcasz? może terapeuci są potrzebni tobie a nie twoim dzieciom? "weź pigułkę..." - nie rozumiem ludzi którzy dają innym prawo grzebania w swojej głowie...
Zgred
2023-11-28 15:31:56
Poproszono mnie emeryta abym przez rok pomógł rozładować problem większej ilości uczniów w szkołach ponadpodstawowych i wrócił do zawodu nauczyciela. Mam między innymi zajęcia z branżową szkoła. Na 33 uczniów 11 ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Jak wy chcecie prowadzić jakiś dialog jak co niektórzy chcą minimum 2 razy wyjść na lekcji do toalety. Połowa z nich "zapomina" zeszytu lub długopisu. Dwóch już ma sprawę w sądzie dla nieletnich od września br za pobicia innych.
@mam dzieci
2023-11-28 10:29:20
jezeli wedlug ciebie bieganie za pilka na wf jest bezsensowne, to zal mi twoich bombelkow/bombelka. od tego jest wf, jeszcze mozesz napisac ze matematyka jest nudna. moze za kilka lat nauczyciel bedzie w kostiumie clowna Koko i oprocz swoejgo przedmiotu zrobi pokaz żonglerki, stepowania i zaspiewa minimum 2 nowe piosenki na każdej lekcji. jezeli nie to natychmiastowe zwolnienie z pracy. prywatnych szkol nie brakuje, tam zapisz swoje cudne dziecko i wymagaj cudow.
mam dzieci i wiem
2023-11-28 09:20:02
dostanie się do specjalisty to miesiące czekania, a terapia niedostępna z powodu nadmiaru chętnych i małej liczby terapeutów... samo gadanie o problemie i ulotki nic nie poprawi... trzeba zrobić w szkołach terapie relaksacyjne na WF zamiast bezsensownego biegania w za piłką; dzieciaki kiedyś w szkole miały gimnastykę korekcyjną, a teraz siedzą zgarbione przed komputerem albo z nosem w telefonie na WF nie chcą ćwiczyć, bo nudne zajęcia i zbyt krótkie przerwy żeby się umyć po wysiłku...
Nie ośmieszające sie
2023-11-27 19:34:02
Ile jeszcze będzie gadania o rzekomej traumie z cividem. Większość uczniów była szcEsliwa, nie było sprawdzianów, można było udawać problem z mikrofonem lub kamera, zacząć lekcje ziewając i w piżamie. Matura banalna bez ustnych egzaminów. Te wyalienowane dzieciaki w 7. niebie. Znam znauczycieli, jestem na bieżąco. Tylko przybywa etatów terapeutycznych w szkolach, wymagania żadne, podręczniki obrazkowe, matura na 30 procent z 4. Odpowiedziami.
XaX∆oPiezatiel
2023-11-27 18:56:05
Lewackie bzdury, lewactwo najpierw wytwarza źródło depresji a potem zaczyna walczyć z tak wytworzoną depresją...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA