Pod przemysł przeznaczono już tereny po zachodniej stronie ulicy Ku Morzu w Świnoujściu. Teraz lobby portowe chce wziąć tereny po prawej stronie.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nie rezygnuje z planów rozbudowy portu w Świnoujściu. Rozbudowy, która może pogrzebać turystyczny wizerunek kurortu. Pod znakiem zapytania staje bowiem funkcjonowanie takich atrakcji jak: latarnia morska, plaża na prawym brzegu Świny, Fort Gerharda, czy Podziemne Miasto.
Przedstawiciele portu byli ostatnio w hiszpańskim Algeciras, żeby „zapoznać się z uwarunkowaniami rozwoju i funkcjonowania jednego z głównych portów na Morzu Śródziemnym”.
W Algeciras istnieje wielki port kontenerowy. Portowe lobby z naszego regionu chciałoby, żeby podobny powstał w Świnoujściu. Port w Świnoujściu jest rozległy, ale na tak wielką inwestycję nie ma miejsca na jego terenach. Po gazoporcie przedstawiciele władze miasta obiecywali, że już więcej wycinania hektarów lasów pod przemysł, ani zajmowania plaży nie będzie. Gazoport zlokalizowany po zachodniej stronie ulicy Ku Morzu, miał być ostatnią wielką, przemysłową konstrukcją w tej części Świnoujścia. Tymczasem jedna z koncepcji zakłada wielki port z budową kolejnego falochronu po wschodniej stronie ulicy Ku Morzu – gdzie jest las, tereny NATURA 2000, a dalej plaża, przy której, dzięki Polskiemu LNG, powstał niedawno parking i dojście do plaży.
Do Algeciras prezes Zbigniew Miklewicz pojechał z wiceprezesem Pawłem Adamarkiem oraz Januszem Żmurkiewiczem, prezydentem Świnoujścia. Dziennikarze ze Świnoujścia o sprawie dowiedzieli się przypadkowo.
– Żeby cokolwiek powstało na tych terenach, musi dojść do zmian planu zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli potencjalny inwestor chciałby cokolwiek tam zbudować, to musiałby przekonać prezydenta, radę miasta oraz mieszkańców. Przekona wtedy, jeżeli wykaże, że mieszkańcy zarówno prawobrzeżnej, jak i lewobrzeżnej części Świnoujścia na tym skorzystają – mówi „Kurierowi” Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Z tego, co się orientuję prowadzone są „rozmowy sondażowe”, a wyjazd do Hiszpanii był po to, żeby dowiedzieć się, jak duża będzie ingerencja i jak duże tereny należałoby zabezpieczyć.
Dowiedzieliśmy się, że lobby portowe prowadzi rozmowy z azjatyckim inwestorem. Skala przedsięwzięcia miałaby być ogromna – co najmniej taka jak w przypadku gazoportu.
Bartosz Turlejski
Fot. Google Maps
Więcej w środowym „Kurierze Szczecińskim” i e-wydaniu z dnia 28 października 2015 roku
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Marek
2023-05-24 20:32:48
Serio? Oddanie arabom ziemi do dewastacji to rozwój miasta? W strefie bezpieczeństwa? Rozwój portów to zaoranie gospodarki w naszym mieście. Podatki? Prawie żadne. Miejsca pracy? Pewnie tyle co w gazoporcie, czyli kilka dla mieszkańców. No, ale beton to rozwój. Głupata niektórych jest powalająca. Zero patriotyzmu, sprzedawczyki
stan
2018-10-13 09:42:52
Jest potrzeba i, to duża rozwoju przemysłu w naszym regionie. Młodzież ucieka, wykształcona, bo tu nie ma dla nich przyszłości. Chyba, że po studiach chcą sprzedawać szaszłyki na promenadzie, lub jako inżynier z językiem obcym pracować na recepcji w pensjonacie, za najniższą krajową. Przy takiej inwestycji, wiadomo, że przy okazji, siłą rzeczy, muszą powstać sklepy, mieszkania, zakłady usługowe, a przede wszystkim miejsca pracy. Obecnie nikt z mieszkańców dzielnicy nie korzysta z terenów leśnych. Las sosnowy, jagody jak paznokcie, grzyby, sporadycznie najwyżej jakiś podgrzybek, nawet dziki nie mają co jeść i przychodzą na dzielnicę, po tu dużo kasztanowców i dębów, bo lasy u nas sosnowe. SUCHY I PIASZCZYSTY GRUNT, SAMO IGLIWIE, ŚCIEŻKA ZA ŚCIEŻKĄ. NAWET NIE MOŻNA SIĘ ZGUBIĆ. Protesty składają dziadki i osoby bezdzietne, które mają swoje działki z kurami i żyją swoim życiem, nie myśląc o innych. Rozwój dzielnicy może stworzyć aglomerację, w połączeniu z Przytorem-Łunowem i Międzyzdrojami potężny kurort przemysłowo-turystyczny na Bałtyku. Nie można zapomnieć o połączeniu z Niemcami, co daje jeszcze większą potęgę nad Bałtykiem.
do monika
2015-10-30 07:46:18
W Świnoujściu nigdy nie było pięknej plaży. Co innego w Międzyzdrojach!
znawca
2015-10-29 22:02:45
Nie przesadzajcie na Warszów i tak mało kto jedzie z turystów. Trochę na latarnię. Ile tam cudów przyrodniczych ojej aż normalnie trza tam rezerwat przyrody zrobić. Nie przeginajcie....
Marcel
2015-10-29 08:23:23
Zdecydowanie przeciw takim pomysłom! Port powinien się rozwijać- ale w ustalonych granicach ( przecież jest wielki port zewnętrzny!!!) Betonowanie kolnych plaż to pomysł IDIOTYCZNY!!! Na szczęście są chyba włodarze miasta i rada - ale mam nadzieję że tan szkodliwy pomysł upadnie zanim rozwinie się w całość.
Do nie przesadzajcie
2015-10-28 14:14:42
Marsz do szkoly gimboju.. Ciebie trzeba okroic aintelektualusto....
janek
2015-10-28 13:02:34
albo będziemy się rozwijać, albo zwijać. Prawdziwy terminal kontenerowy jest jedyną szansą utrzymania jakiejkolwiek rozsądnej dynamiki rozwoju portu.
Bez porównywalnego terminala do GTC można zapomnieć o rozwoju ZPMSiŚ. A jedynym sensownym miejscem w województwie jest Świnoujście (Szczecin jest za płytki).
Albo będziemy rozwijać transport morski w Polsce, albo będziemy wszystko wozić samochodami z Hamburga. To, że bez takich inwestycji będziemy bidować, a nie żyć na poziomie, to już zupełnie inna sprawa ;)
Morze
2015-10-28 11:15:15
Przecież Prezydent Świnoujścia zasiada w Radzie Nadzorczej ZMPSiŚ SA, więc chyba dba o interesy swojego miasta, które żyje z turystów, prawda?
Małgorzata
2015-10-28 11:01:08
Trzeba będzie rozejrzeć się za porządnym kupcem na mieszkanie ... zanim mieszkania stracą tu na wartości a ludzie będą ten śmietnik chemiczny omijać szerokim łukiem i uciekać stąd jak najdalej ....
nie przesadzajcie
2015-10-28 10:34:21
ludzie ! Swinoujscie jest idealnym miejsce na spory terminal kontenerowy i port uniwersalny. Wszyscy marudzą że w Gdyni i Gdańsku się inwestuje a jak u nas przychodzi co do czego to zaraz stop i kłody pod nogi ! przecież to jest po przemysłowej prawej stronie rzeki tam gdzie prawie żadnych turystów nie ma ! tam jest port, stocznia, gazoport, terminal promowy, a ten kawałek plaży i parking można poświęcić jeśli to przyniesie duże zyski dla miasta i mieszkańców. Co innego po drugiej, tej uzdrowiskowej stronie, tam nie będzie zgody na żadne takie wymysły. A latarnię i rozsądnie okrojone forty można wydzielić i zrobić wąski dojazd dla turystów.
JW
2015-10-28 10:16:13
PORTOWI BETONIARZE WON DO ... no właśnie... gdzie?
trudno w to uwierzyć
2015-10-28 10:02:14
Przecież w XXI wieku nikt na taką :akcję: w Naturze 2000 nie pozwoli! Tym bardziej w bardzo cennym przyrodniczo terenie. Przeczytajcie sobie w raportach o Terminalu LNG ile tam cudów- szczególnie właśnie po wschodniej stronie nowego falochronu.
Jeżeli jakikolwiek rozwój- to tylko w ramach nowego portu zewnętrznego! I basta!
monika
2015-10-28 09:45:28
zaorają i zabetonują te miasto.. szkoda mojego pięknego Świnoujścia i tej pięknej plaży...
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.