Przedstawiciele szczecińskiego środowiska morskiego i żeglarskiego napisali list otwarty w sprawie nowej lokalizacji masztu ze statku „Kapitan K. Maciejewicz”. Popierają w nim decyzję prezydenta Piotra Krzystka o umieszczeniu tego eksponatu na Łasztowni. Przypomnijmy, że przeciwko niej wystąpili Przemysław Słowik, kandydat Nowoczesnej na wiceprezydenta Szczecina oraz Igor Podeszwik z inicjatywy „Nowy Szczecin”.
REKLAMA
Maszt przez kilkanaście lat stał przy wjeździe do Szczecina. Zły stan techniczny sprawił, że w 2013 r. obiekt usunięto i wyremontowano. Po długich dyskusjach zdecydowano, że stanie w nowym miejscu. Niedawno ruszyły prace związane z posadowieniem go przed budynkiem Lastadii. Ich wstrzymania domagają się m.in. I. Podeszwik i P. Słowik. Twierdzą, że stawianie masztu w tym miejscu narusza plan zagospodarowania przestrzennego i ład architektoniczny.
– Jest nam niezmiernie przykro, że ten historyczny maszt stał się narzędziem gier politycznych – mówi Piotr Owczarski, prezes stowarzyszenia Żeglarski Szczecin, jeden z członków komitetu poparcia nowej lokalizacji masztu.
Komitet tworzą ponadto: kpt. Maciej Krzeptowski – honorowy Ambasador Szczecina, Bohdan Ronin Walknowski – kapitan Mesy Szczecińskiej Bractwa Wybrzeża, dr Cezary Pawłowski ze Stowarzyszenia Szczecińska Szkoła Pod Żaglami i Bractwa Wybrzeża, kpt. ż.w. Wiktor Czapp – członek Rady Szczecińskiego Klubu Kapitanów Żeglugi Wielkiej, Krystyna Pohl – dziennikarka, publicystka morska, Jolanta Gałęzowska – instruktor żeglarstwa oraz Laura Hołowacz – prezes CSL Internationale Spedition.
– Maszt Maciejewicza to jeden z morskich symboli Szczecina – czytamy w sygnowanym przez nich piśmie. – Cieszy nas, że zostanie posadowiony na odnowionym nadrzecznym bulwarze. Tym samym maszt powróci nad wodę. Dość długo wraz z mieszkańcami czekaliśmy na jego ponowne ulokowanie w przestrzeni miasta. Oczekiwaliśmy, że zostanie umieszczony w miejscu godnym jego patrona Kapitana Kapitanów Konstantego Maciejewicza.
Jak dodają autorzy pisma, zaakceptowana przez prezydenta lokalizacja pozwoli na odpowiednie wyeksponowanie masztu.
– Każdy będzie mógł swobodnie do niego podejść, przeczytać informacje zamieszczone na historycznych tablicach i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie – przekonują. – Ten obiekt będzie znakomicie widoczny i dostępny. To właśnie odnowionymi bulwarami, mijając historyczny maszt, dojdziemy także do zabytkowych dźwigów portowych, żeglarskiej mariny na Wyspie Grodzkiej, Skweru Kapitanów, Starej Rzeźni, a już za kilka lat również do Morskiego Centrum Nauki.
Sygnatariusze listu zauważają, że nad Odrą zostanie stworzone reprezentacyjne miejsce, w którym będą się odbywały uroczystości miejskie, morskie, żeglarskie Szczecina oraz regionu.
– Rozumiemy, że ulokowanie masztu na poprzedniej działce u wylotu Trasy Zamkowej nie było możliwe ze względu na planowane w tym miejscu inwestycje drogowe i rozwój przestrzenny miasta - dodają autorzy listu. - Widzimy, jakie zaszły zmiany w okolicy dawnej lokalizacji, gdzie wybudowano Filharmonię i Centrum Dialogu Przełomy. Cieszy nas także, że doszło do porozumienia w tej sprawie Urzędu Miasta z Urzędem Marszałkowskim i Muzeum Narodowym.
Piotr Owczarski dodaje, że budynek Lastadii w przyszłości zostanie obudowany innymi obiektami.
– Dzisiejsza sytuacja architektoniczna, przestrzenna jest tylko czasowa – wyjaśnia. – Znamy już plany zabudowy Łasztowni, stąd też argument, że maszt zaburzy ogląd budynku Lastadii, jest nietrafiony. Przed 1945 rokiem prawie wszystkie nadodrzańskie obiekty budowlane miały w swej perspektywie statki, w tym te z masztami, one komponowały się z zabudową. Komponowały, nie kolidowały.
Prezes Żeglarskiego Szczecina informuje też, że maszt będzie nieco mniejszy niż na wizualizacji, gdyż stanie bez kamiennego cokołu.
– Będzie pełnił funkcję zarówno historyczną, jak i praktyczną – tłumaczy P. Owczarski. – Upamiętni kapitana Konstantego Maciejewicza i dawne Liceum Morskie („Kapitan K. Maciejewicz”). Z czasem jego najbliższe otoczenie otrzyma charakter rekreacyjny (z ławkami, małą architekturą), a tym samym zostanie powiązane z jedną z funkcji bulwarów.
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. UM
REKLAMA
Komentarze
Indi
2018-05-25 18:17:26
Moja propozycje. Obok Fryge i Kaczyńskiego
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do Leonka
2018-05-17 20:56:00
@ Leo Bonhard - a twoje miejsce jest w szatni przedszkola
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Leo Bonhard
2018-05-16 14:39:54
Miejsce szrotu jest na złomowisku
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
mariner
2018-05-16 13:16:39
Uniklny na skale swiatowa statek "Bembridge" jeszcze w Szczecinie stoi ale juz niedlugo bo nikt nie chce wydac ok 8 mln zl za cos co jest juz gotowe do pelnienia roli Muzeum Morskiego. Lepiej wydac kilkadziesiat mln zl na budynek a potem do niego szukac eksponatow :) Drugi unikalny ok 100 letni holownik z napedem parowym lezyna dnie J.Dabie ale jak widac szkoda ok 350 tys zl na jego wydobycie. Taka jest wlasnie morskosc w Szczecinie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ciupaga
2018-05-16 12:58:19
Trzeba jeszcze usunąć z przestrzeni miejskiej wszystkie kotwice i elementy statków. Przenieść pomnik marynarza z al. Jana Pawła II
na nabrzeże, tam jest miejsce marynarza. Szczecin powinien w centrum mieć postacie górali i baranów. Postawić na Sławomira i Zenka M,
fani disco się nie obrażą, a i atrakcyjne selfie będzie można sobie zrobić.
W miejsce pomnika wdzięczności (Plac Żołnierza) trzeba postawić wielką ciupagę.
Będzie jak trzeba - po szczecińsku.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
o
2018-05-16 10:03:13
gadulcza spółdzielnia klakierów wznosi peany.... zapiszą ich dzielną walkę w historii miasta. temi oto palcyma umoczeni w wazelinę weszli w otchłań czarnego.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Bartem
2018-05-16 09:15:03
Maszt to żadna atrakcją, miasto chce przyciągnąć turystów to niech wybuduje na Łasztowni dok, zakupi statek zabytkowy, wyremontuje, zrobi muzeum jak w Bristolu w Anglii, gdzie statek można cały zwiedzać i wchodzić do domu oglądać od spodu a zwentarz wygląda jakby był w wodzie bo na wysokości góry doku jest tafla szkła zalana wodą, taki statek byłby dopełnieniem muzeum morskiego, nawet wiekszym wabikiem na turystów niż samo muzeum.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Andrzej
2018-05-16 08:53:17
Fatalny pomysl, fatalna lokalizacja! Kolejny "czyn" szczcinskich obywateli, szpecacych miasto od kilkudziesieciu lat! Chcecie wiedziec jak Szczecin powinien nad Odra wygladac? Nie macie dobrych pomyslow? Jedzcie do Gdanska i sciagajcie do woli! Dla dobra Szczecina i przyszlych pokolen jego mieszkancow!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ala
2018-05-16 08:45:31
Jaki skład komitetu taka lokalizacja i tyle w temacie. Przecież nie przeciwstawią się "władzy" jeśli chcą istnieć... . Lokalizacja najgorsza z najgorszych. Komu przeszkadzał maszt w pierwotnej lokalizacji? Trafnie ktoś ujął, że maszt na Łasztowni wygląda jak krzak w zaroślach.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
mariner
2018-05-16 08:03:03
Maszt moze stanac nad Odra ale nie w tym miejscu a w sasiedztwie nowej mariny.Specjalistom od zeglarstwa proponuje zapoznac sie z przeswitem mostu na Trasie zamkowej. Przy obecnie proponowanej lokalizacji przy maszcie stana co najwyzej kajaki :)Jesli chodzi o tzw. srodowisko zeglarskie to np. Piotr Owczarski jest pracownikiem CŻ czyli Prezydenta, zostal przez Prezydenta wlaczony w sklad Kapituly przyznajacej Zeglarskie nagrody Szczecina i dziwnym trafem taka nagrode otrzymal :)
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@-
2018-05-16 06:55:53
Pierwotna lokalizacja tzw. Masztu była na niemieckiej krypie. I tu masz rację, skoro krupa już dawno poszła na żyletki to ten dźwig powinien także podążać tropem jego pierwotnej lokalizacji.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
PiSzcząca bida
2018-05-15 23:41:57
@ Ed - sama Trasa Zamkowa szpeci Szczecin. I to jej usytuowanie: z jednej strony Zamek, z drugiej Kościół św.św. Piotra i Pawła. Powinna być zbudowana, jak pierwotnie planowano: nad Wyspą Grodzką miała skręcać w prawo i doprowadzać ruch w ul. Dubois. Maszt na Łasztowni wygląda ładnie - jak krzak w zaroślach.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ed
2018-05-15 21:48:58
Maszt szpecił Trasę Zamkową. Na Łasztowni wygląda dużo lepiej.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Viola
2018-05-15 21:33:33
Zebrała się kolejna egzekutywa...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Robert
2018-05-15 21:11:18
A wybory tuż tuż.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
obserwator(R)
2018-05-15 21:01:59
Moją kandydatką na Szczeciniankę Roku za rok 2018 będzie własnie Pani Laura Hołowacz - Prezes CSL Internationale Spedition i właścicielka Starej Rzezni.
Wybitna społecznik , kobieta biznesu , mecenas kultury i prekursorka powrotu Szczecina nad Odrę , nad bulwary. Inicjatorka ich przebudowy i udostępnienia tego miejsca mieszkańcom Szczecina.To jej oddajmy Szczecin we władanie.Idealna kandydatka do pracy w samorządzie Szczecina jako radna, kandydatka na posła Ziemi Szczecińskiej. Lasztownia i jej odbudowa o powrót do świetności Szczecina to tylko jej zasługa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kamil
2018-05-15 19:32:02
To kolesie. Zreszta cala swita i tak glosu ludu nie slucha. Referendum by sie zdalo
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
PiSzcząca bida
2018-05-15 19:14:27
Rację 100%-ową ma red. Ławrynowicz piszący na blogu obok pt. "Magistrat spełnia obietnice" - to jest dokonane z pompą i estymą ułożenie liścia w lesie. Po kolei zarzyna się symbole Szczecina, kiedyś kojarzące się z naszym miastem. Paprykarz szczeciński o smaku byle czego może produkować byle jaki warsztat rybny w jakiejś pipidówce, zieleń szczecińska (kiedyś duma miasta) jest wycinana dosłownie w pień, symbole morskości upycha się na Łasztowni jak w jakimś getcie. Przestaję się dziwić, że festiwale piosenki szantowej odbywają się w Krakowie i Wrocławiu.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
-
2018-05-15 17:35:16
Totalne zaprzeczenie. Jeśli ktoś mieni się miłośnikiem tradycji gospodarki morskiej i Szczecina, to nigdy nie zgodziłby się na przeniesienie Masztu z jego pierwotnej lokalizacji.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Konrad
2018-05-15 17:15:24
Historyczny maszt ale i miejsce związane było z jego historią.Ktoś skutecznie włożył kij w mrowisko a do wielkiego remontu nie był potrzebny demontaż wystarczyło z podnośnika maszt wypiaskować i pomalować.Pięć lat trwa już przepychanka,w takim czasie buduje się dwa transatlantyki.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.