Modernizacji trasy kolejowej Szczecin - Poznań wkracza w kolejny etap. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za ponad 201 mln zł. Dzięki niej między Słonicami a Szczecinem Dąbie pojawią się nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, w tym nowo wybudowane lokalne centrum sterowania (LCS) w Stargardzie oraz system łączności zwiększający bezpieczeństwo podróży.
W nowo powstałym centrum komputerowy system będzie wspierał pracę dyżurnych ruchu. Ma to pozwolić to na szybszą i bezpieczniejszą jazdę pociągów przez stacje. Zamontowany zostanie też monitoring na przejazdach kolejowych. Kamery pojawią się także na modernizowanych peronach. Projekt przewiduje budowę nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej na stacjach i przystankach między Poznaniem a Wronkami oraz Słonicami a Szczecinem Dąbie. W jego ramach wybudowana zostanie także sieć teletransmisyjna kolejowej radiołączności. Zapewni to bezprzerwową łączność pomiędzy posterunkami ruchu.
- Modernizacja linii Poznań – Szczecin, na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie, to jedna z największych inwestycji PKP PLK. ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Konsekwentnie realizujemy kolejne etapy i dziś podpisujemy czwartą umowę. Tym samym na tę trasę z Krajowego Programu Kolejowego przeznaczyliśmy już ponad 1,6 mld zł – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK.
Wartość umowy, to 201,2 mln zł netto z czego 165,5 mln zł netto pochodzi ze środków finansowych instrumentu „Łącząc Europę” Unii Europejskiej. Roboty wykona firma AŽD Praha s.r.o.
Prace budowlane przy projekcie rozpoczęły się w listopadzie między Poznaniem a Wronkami. Zakończenie całej modernizacji zaplanowane jest pod koniec 2020 r. W jej ramach wymienione zostaną tory. Przebudowane zostaną 43 perony na 21 stacjach i przystankach.
Kolejne elementy modernizacji to: powstanie lokalnych centrów sterowania w Poznaniu i Stargardzie, wprowadzenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 48 przejazdów kolejowych. Zmodernizowana będzie także sieć trakcyjna i układy zasilania. Pracami objętych zostanie także 18 wiaduktów kolejowych.
Modernizacja tej linii kolejowej ma skrócić czas przejazdu najszybszych pociągów o około 50 minut, dzięki możliwości jazdy z prędkością do 160 km/h. Zwiększy się również przepustowość linii.
(k)
Fot. PKP PLK