Pociągiem ze Szczecina do Warszawy w niecałe 4 godz. Podpisali umowy
Pociągiem ze Szczecina do Warszawy w niecałe 4 godz. Podpisali umowy
[GALERIA, FILM]
Data publikacji: 27 stycznia 2020 r. 15:54
Ostatnia aktualizacja: 31 sierpnia 2022 r. 21:39
W 2022 roku można będzie dojechać pociągiem ze Szczecina do Warszawy w ciągu niecałych czterech godzin. Zapewniał o tym w poniedziałek (27 stycznia) Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano ostatnie umowy w tej sprawie. Obejmują prace na odcinkach Dobiegniew – Słonice i Wronki – Słonice. Podpisano też umowy dotyczące budowy torów do portu w Policach i przebudowy mostu kolejowego w Podjuchach.
– To jest bardzo dobry dzień dla województwa zachodniopomorskiego – podkreślił wojewoda Tomasz Hinc. – Realizacja ważnych projektów połączenia Szczecina docelowo z naszą stolicą w Warszawie, realizacja odcinka między Szczecinem a Poznaniem, istotnie skróci czas podróży do Poznania i do Warszawy.
Ile trwać ma podróż pociągiem ze Szczecina do Warszawy
Zakłada się, że pod koniec 2022 roku czas przejazdu pociągiem ze Szczecina do Poznania wyniesie 1,5 godziny, a do Warszawy – trzy godziny i 50 minut.
Wojewoda przypomniał, że wspólnota lokalna na Pomorzu Zachodnim oczekiwała na to od wielu lat.
– To jest strategiczny projekt również dla państwa – zaznaczył, dodając, że skorzystają na tym nie tylko mieszkańcy regionu i turyści, ale również przedsiębiorstwa.
Umowy na przebudowę linii E59 Poznań – Szczecin
W poniedziałek podpisano cztery umowy na przebudowę linii E59 Poznań – Szczecin: dwie w Szczecinie i dwie w Poznaniu. Ich wartość wynosi ok. 1,4 mld zł. Cała inwestycja opiewa na blisko 4 mld zł – to jedno z największych przedsięwzięć PKP PLK z Krajowego Programu Kolejowego. Projekt jest współfinansowany z unijnego instrumentu CEF (Łącząc Europę).
Umowy podpisane w Szczecinie obejmują zadania warte ponad 600 mln zł. Pierwsza dotyczy modernizacji systemów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku Dobiegniew – Słonice, druga – instalacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń sieci telekomunikacyjnej na odcinku Wronki – Słonice.
– Polskie Linie Kolejowe już od wielu lat prowadzą remont traktu między Szczecinem i Warszawą – mówił Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. – Jest to zadanie podzielone na kilka dużych projektów, a te – na poszczególne kontrakty. Finansowanie tych projektów mamy zapewnione z funduszy Łącząc Europę. W ostatnim czasie udało nam się wygrać kolejny konkurs i uzyskaliśmy dofinansowanie na kolejny zakres prac. Dzisiaj podpisujemy cztery umowy. Do 2022 roku mamy zamiar zakończyć prace, które pozwolą na podniesienie prędkości do 160 kilometrów na godzinę i skrócenie czasu przejazdu najszybszych pociągów do poniżej czterech godzin.
Całkowita modernizacja linii Szczecin – Poznań (wszystkich odcinków) oznacza 65 przebudowanych przez Strabag peronów na 32 stacjach i przystankach, 187 km zmodernizowanych torów i sieci trakcyjnej oraz 67 przebudowanych przejazdów kolejowo-drogowych.
Tory do portu w Policach i most kolejowy
Spółka PKP PLK podpisała w siedzibie ZUW również dwie inne ważne dla regionu umowy.
Jedna, zawarta z Multiconsult Polska dotyczy prac projektowych na budowę nowych torów, zapewniających bezpośredni do jazd do portu w Policach. Wartość umowy na przygotowanie dokumentacji wynosi ok. 4,5 mln zł. Wstępna wartość inwestycji szacowana jest na 122 mln zł.
Drugi dokument to porozumienie zawarte z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie w sprawie modernizacji mostu kolejowego na Regalicy w szczecińskich Podjuchach. Chodzi o przygotowanie dokumentacji projektowej za ok. 3 mln zł. Wartość inwestycji szacowana jest na 328,5 mln zł. Wkład PKP PLK w prace budowlane to ok. 110 mln. Zakres prac przedstawił Marek Duklanowski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, podkreślając, że inwestycja ma znaczenie dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, ale też znacznie poprawi warunki żeglugowe jednostkom płynącym Odrzańską Drogą Wodną. Nowy most będzie miał dużo większy prześwit (ok. 6,30 m) niż stary. Powstanie nieco na północ od obecnego, po którym pozostanie tylko zwodzone przęsło. Przebudowa ma się zakończyć do 2023 roku.
Podpisanie umów odbyło się w obecności szczecińskich posłów PiS-u: Leszka Dobrzyńskiego i Artura Szałabawki, którzy wymieniali korzyści dla regionu wynikające z realizacji tych infrastrukturalnych projektów.
(ek)
Fot. Ryszard PAKIESER
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
~Ola
2024-02-19 14:40:34
Mamy 2024 r nie ma pendolino ze Szczecina, baaa nawet nie ma pociągu by w tym składzie znalazła się kl 1 .szczecin -katowice
XXI w 😁
Lol
2023-03-31 19:26:15
31 03 2023 - z Warszawy do Szczecina jadę już 7,5 godziny i wciąż nie jestem na miejscu
2022 rok sierpień
2022-08-31 21:05:05
Poznań Warszawa 4 godziny, brak pendolino na tym odcinku. Jesteśmy daleko w tyle.
mic
2020-01-31 13:59:30
Znowu kampania wyborcza i znowu podpisywanie w obecności ministrantów.
wtz
2020-01-31 13:55:22
Bardzo mi się podoba, że jak ktoś coś podpisuje, to za nimi stoją Ci kelnerzy.Można zrobić galerie zdjęć gdzie to nie stali oni w tle . Poseł Mucha, tylko wypadł ze stałego składu "Kelnerów".
kobold
2020-01-29 16:12:38
Nic tu sie kupy nie trzyma... Szczecin- Poznań czas ma zejść do 2h, Poznań- Wawa po modernizacji ma być 2,25h. Doliczyć do tego rezerwy czasowe, oblot składu w Poznaniu i to jak bardzo zapowiedzi PLK różnią się od rzeczywistych efektów prac, to jestem pewien że czas podróży Sz Gł- Wawa Centr nie zejdzie poniżej 4:30- i to chodzi o najszybsze pociągi
Prom
2020-01-29 00:53:33
A Prom już skończyli?
cuda cuda ogłaszają
2020-01-28 20:26:28
a do Wrocławia? w takim razie ze 2,5 godz.
MIESZKANIEC DUNIKOWSKIEGO
2020-01-28 14:53:09
CZY NIEWARTO POMYSLEC O POLACZENIU STACJI PKP STOBNO Z POLICAMI W RAMACH MODERNIZACJI LINI SZCZECIN -NIEMCY //OMINIECIE TRANSPORTU CHEMII PRZEZ CENTRUM MIASTA SZCZECINA A PISZE SIE O ROZBUDOWIE CHEMICZNYCH,,POLIC''A I TEZ UWOLNIENIE TRASY PKP DLA KOLEJI REGIONALNEJ BO PRZEWIDUJE DUZY TLOK TRANSPORTOWY NA TEJ TRASIE KOLEJOWEJ\\\A W PRZESZLOSCI CHYBA BYLA TAM JAKAS TRASA KOLEJOWA???
a na co
2020-01-28 13:38:45
Szczecin , kto tu zagląda ?? Nawet nad morze omijają
NIL
2020-01-28 10:19:06
Niedowiarki! Wszystko się zgadza. Ds się w niecałe 4 godziny, z tym że rozkład jazdy będzie przewidywał 6 godzin i 59 minut. Ale tych od rozkładu jazdy nie było na tej uroczystości. Ponadto podany czas nie uwzględnia czasu wsiadania i wysiadania tzw. pasażerów, na których w wolnej Polsce PIS nie ma wpływu (nie ma pieniędzy na program PASAŻER+). Ponadto trzeba wziąć pod uwagę prędkość pociągów poruszających się przed tym EXPRESEM. One pojadą tak jak teraz, a zatem jak dopadnie ich lokomotywa PIS to będzie musiała zwolnić, bo co, ma przeskoczyć?
maszynista
2020-01-28 09:18:54
Jak patrzę na tego (p)osła Dpbrzyńskiego to od razu na myśl przychodzi mi Marek Suski, ten od cyrycy Katarzyny. Takie same wulkany intelektu.
a tymczasem
2020-01-28 09:08:35
28.01.2020, Warszawa (PAP) - Produkcja stali surowej w Polsce w 2019 roku wyniosła 9,1 mln ton, co oznacza spadek rok do roku o 10,8% - wynika z danych stowarzyszenia World Steel Association.
Z danych organizacji wynika, że Polska była 19 producentem stali na świecie.
W 2018 roku produkcja wyniosła 10.165 tys. ton, czyli rok do roku o 1,6% mniej (PAP Biznes)
bzdura
2020-01-28 07:20:03
Dość pisowskich oszustw
Czekamy!
2020-01-28 06:50:16
Spokojnie komentujący, na rozliczenie czas przyjdzie podczas przejazdu pociągiem ze stoperem :)
gregor102
2020-01-28 00:10:52
opadną Wam kopary..
Tak jest
2020-01-27 22:09:22
Tylko 4 godziny i to promem wybudowanym w Stoczni Szczecińskiej
Ludwik
2020-01-27 20:25:46
Prom zwodują za 3 miesiące. Ale będzie ceremonia!
I tak leci "kabarecik" PIS
2020-01-27 19:29:55
a tak mialo byc pieknie no tak na łapówki dla obywateli jest( 500+),ale reszta lezy,sluzba zdrowia,szkolnictwo,0km autostrad,ekologia,sadownictwo,inflacja,drożyzna , brak pieniedzy na dokonczenie robot drogowych.mieszkania +,mosty na naszych duzych rzekach+,windy w budynkach Do czwartego pietra , leki 75+ samochody elektryczne, promy morskie,autobusy do kazdej malej miejscowosci itd. itd .Moze ktos napisze co udalo sie zrealizowac ...??
Tylko propaganda jak za komuny...
2020-01-27 19:25:48
Więcej głosów daje demoralizujący socjal niż zrealizowana inwestycja. To są rządy PiS!!
Robert
2020-01-27 18:51:53
Dopiero lata 20. XXI wieku, a nasze pociągi już za kilka lat jak Bóg da osiągną zawrotną prędkość 160 km/h! Toż to szczyt technologii!!! Chwała naszym kolejarzom!
Zako
2020-01-27 18:08:37
Dlaczego "Podpisanie umów odbyło się w obecności szczecińskich posłów PiS-u". Co ci i inni "modlący" się (w drugim rzędzie) panowie mają z tą inwestycją wspólnego? Nic, ale wypromować się i partię PIS w blasku fleszy można.
Odliczający czas ... do PIS-ego upadku
2020-01-27 18:04:55
No ale naprawdę wierzyć się nie chce, że tyle rzeczy przez 4,5 roku udało się zrobić. Wymiar sprawiedliwości udało się naprawić, wrak Tupolewa sprowadzić, winnych zamachu osądzić, winnych ukradzenia 300 mld zł PO też, kwota wolna od podatku 8000zł , tak jak obiecano, w końcu wzrosła, Polska wstała z kolan i jest szanowana ,że wszyscy "rozdający karty" na świecie huczą ze śmiechu !!
X Dymer
2020-01-27 17:36:14
Do Poznania w 1,5h (200 km) ???
Niemożliwe, nawet jak podniosą prędkość do 160 kmh.
Musiałby jechać ze średnią prędkością 133 kmh.
5 większych stacji po drodze: Dąbie, Stargard, Choszczno, Krzyż, Szamotuły. Kosztowne Pendolino raczej nie puszczą.
Realny jest czas 1:45-1:50 ale na pewno nie 1:30 (kiełbasa wyborcza?).
1:30 zawsze lepiej wygląda niż prawie 2h ;-)
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.