Wstają, kiedy inni jeszcze smacznie śpią. Bywa, że na nogach są o godzinie 3, by przygotować się do porannej służby. Płeć piękna jako kierująca w pojazdach komunikacji miejskiej nie jest już zaskoczeniem. Motorniczych i kierowców kobiet jest w Szczecinie coraz więcej. W tej chwili w spółkach miejskich i ZDiTM jest prawie 200 pań.
Panie w spółkach komunikacyjnych nie potrzebują specjalnych względów. Zadania wykonują tak samo dobrze, jak ich koledzy po fachu. Potrafią poradzić sobie z kwestiami technicznymi i bywa, że kończą zmianę z rękoma w smarze. Mówi się jednak, że kobiety łagodzą obyczaje. Trudne i konfliktowe sytuacje w autobusach i tramwajach rozwiązują siłą spokoju.
— Moja praca jest zaskakująca i dynamiczna, wymaga szybkich reakcji, co nie pozwala na nudę. Czasami ktoś przyjdzie z pretensją, a innym razem z uśmiechem i miłym słowem. W tej pracy dosłownie czuć tętno miasta. Dla mnie, jako kobiety, problemu nie stanowi prowadzenie tak dużego pojazdu — tłumaczy Paulina Pakuła, motornicza w spółce Tramwaje Szczecińskie.
Panie prowadzące pojazdy komunikacji miejskiej każdego dnia mają kontakt z tyloma osobami, ilu przeciętny człowiek nie spotka w ciągu całego tygodnia. Codziennie dowożą do pracy i domu tysiące szczecinian. Poza czujnością na drodze i uważaniu na inne pojazdy, prowadzące muszą się wykazać uprzejmością i cierpliwością w stosunku do pasażerów, a do tego umiejętnością zachowania się w różnych stresujących sytuacjach. W tramwajach i autobusach dochodzi do aktów wandalizmu, przemocy, podróżujący bywają niemili i roszczeniowi. Na szczęście większość pasażerów zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności, jaką mają panie motornicze i kierowcy, i darzą ich zawód szacunkiem.
Trudne, szybkie i odpowiedzialne decyzje muszą być podejmowane także przez dyspozytora Centrali Ruchu. Doraźne zmiany w ruchu komunikacyjnym, dyspozycje w zakresie likwidacji skutków kolizji, wypadków i awarii, dbanie o sprawne i punktualne oraz rytmiczne kursowanie środków komunikacji miejskiej — to tylko niektóre z obowiązków pań z CR.
— W naszej pracy podejmujemy ważne, czasami dynamiczne decyzje o zmianach. Zdarza się, że dzwonią do nas zdenerwowani kierowcy i pasażerowie. Słysząc w słuchawce opanowany, kobiecy głos szybciej się uspokajają, łatwiej im coś wytłumaczyć — mówi Marzena Olejnik, dyspozytor Centrali Ruchu Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
(g)
Fot. Dagna Drążkowska - Majchrowicz