Przewozy Regionalne nadal będzie prowadzić kolejowy transport pasażerski w województwie zachodniopomorskim i to przez cztery kolejne lata. Samorząd województwa i władze spółki podpisały w poniedziałek 5 grudnia umowę opiewającą na 324 miliony złotych.
Spółka PR usługi w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich świadczyła dotąd w Zachodniopomorskiem na podstawie kontraktów rocznych. Samorząd województwa długo się opierał przed powierzeniem ich jej na kilka lat. Po długich negocjacjach w poniedziałek podpisał umowę na czas obowiązywania czterech kolejnych rozkładów jazdy pociągów: 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019 i 2019/2020.
- Decyzja o związaniu się umową 4-letnią wynika z pozytywnej oceny pierwszej fazy restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne, która została oddłużona i dokapitalizowana - tłumaczył marszałek Olgierd Geblewicz. - Jako województwo gwarantujemy tabor o wysokim standardzie. Zależy nam na tym, by jego obsługa była równie wysoka: punktualność, czystość, kultura obsługi i sprawna sprzedaż biletów. Stawiamy na pewność i jakość. Do tych wymogów przewoźnik zobowiązał się w umowie, akceptując kary umowne w razie ich niedopełnienia.
Przez cały czas obowiązywania umowy utrzymany zostanie dotychczasowy poziom rocznej pracy eksploatacyjnej na terenie województwa i w ruchu transgranicznym (5,4 mln tzw. pociągokilometrów). Codziennie uruchamiane ma być ok. 200 pociągów. Ich dofinansowanie będzie kosztować zachodniopomorski budżet 324 mln zł (81 mln zł rocznie - w obecnej umowie 80 759 000 zł).
Wicemarszałek Tomasz Sobieraj podkreślał, że wynegocjowane z PR stawki są bardzo korzystne dla województwa i chyba najlepsze w Polsce: – Zagwarantowaliśmy sobie dobre stawki na kilka lat. Trzeba też pamiętać, że część z tych pieniędzy wróci do nas z tytułu najmu pojazdów (12 mln zł -mag).
Przewozy w większości będą realizowane nowoczesnym taborem należącym do samorządu województwa (48 pojazdów zapewnia obecnie 60 proc. połączeń obsługiwanych przez Przewozy Regionalne). Dzięki kolejnym zakupom w 2020 r. spółka będzie korzystać już w 100 procentach z pociągów należących do województwa.
– To najdłuższa umowa z obowiązujących w naszej spółce, o bardzo wysokim potencjale gotówkowym, ale i pracy przewozowej - stwierdził Krzysztof Mamiński, prezes Przewozów Regionalnych. - Zachodniopomorskie można stawiać za wzór, jeśli chodzi o tabor. Województwo dba nie tylko o zakup pojazdów, ale myśli też o rezerwie obiegowej, doposażeniu punktów utrzymania taboru, sprzęcie, podnoszeniu kompetencji pracowników.
(mag)
Fot. Dariusz Gorajski
Na zdj.:.od lewej: Artur Kowalczyk i Krzysztof Mamiński z zarządu spółki Przewozy Regionalne oraz Olgierd Geblewicz i Tomasz Sobieraj z zarządu województwa zachodniopomorskiego