Już nie ma żadnych prawnych ograniczeń dla pełnej przemiany pl. Orła Białego. Nie ma przeszkód, aby dostosować funkcje górnego tarasu Starego Miasta do potrzeb mieszkańców. Wojewoda Tomasz Hinc właśnie opublikował w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego wrześniową uchwałę szczecińskiej Rady Miasta w sprawie pozbawienia kategorii dróg gminnych - poprzez wyłączenie ich z użytkowania - niemal wszystkich ulic w otoczeniu pl. Orła Białego.
Formalnie, uchwała wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r. Pociągnie za sobą spore zmiany. Pozbawi bowiem kategorii dróg gminnych ulice: Łaziebną, Mariacką, część Tkackiej - na odcinku od pl. Żołnierza Polskiego do Grodzkiej, Staromłyńską, część Końskiego Kieratu - od Mariackiej do Farnej, a także część Staromiejskiej - od Grodzkiej do ulicy Wyszyńskiego. Co w praktyce jednak nie będzie oznaczać, że te ulice Starego Miasta zostaną całkowicie wyłączone z ruchu.
- Przeciwnie, ruch na nich zostanie uporządkowany w sposób kompleksowy i dostosowany do warunków panujących wokół - jak owe zmiany zapowiadał Daniel Wacinkiewicz, z-ca Prezydenta Szczecina.
Nowa organizacja ruchu ma zapewnić wygodę korzystania z tej przestrzeni i bezpieczeństwo pieszych. Co faktycznie oznacza, że...
- Będziemy mogli stopniowo znosić podział użytkowy na jezdnię i chodniki. Wprowadzać preferencje parkingowe dla mieszkańców. Będziemy mogli skutecznie ograniczać dostęp samochodowy, a na niektórych ulicach wręcz zakazywać ruchu zewnętrznego. Wiązać remonty przestrzeni publicznej z opłatami za parkowanie, dzięki przekazaniu zarządzania obszarem do miejskiej spółki (Nieruchomości i Opłaty Lokalne - przyp. an), a przez to po raz pierwszy w Polsce w pełni wdrożyć mechanizm preferowany przez regulacje krajowe. Przede wszystkim będziemy mogli każdą rzecz szybko i sprawnie zmieniać, jeżeli pojawią się nowe potrzeby na Starym Mieście, które teraz przekształcamy - wyjaśnia Paweł Jaworski, urbanista odpowiedzialny za proces prototypowania pl. Orła Białego.
Sam plac już przed rokiem został wyłączony z kategorii dróg publicznych. Od tego czasu zmienił się nie do poznania. Został niemal zamknięty dla samochodów, a otwarty dla społecznej aktywności. Miejsce dawnego parkingu zajął trawnik, przy którym pojawił się np. ogród sąsiedzki, a też ustawiono mnóstwo ławek. Dzięki czemu plac stał się bardziej przyjazny dla szczecinian i turystów. W efekcie, chętniej przez nich odwiedzany.
- Rozpoczynamy etap wdrożeniowy wyników prototypowania. Nowe życie placu - bez ograniczeń wynikających z ustaw i przepisów technicznych dotyczących projektowania i funkcjonowania dróg publicznych, które urbanistykę podporządkowują motoryzacji - kolejny odcinek "Nowego życia placu" zapowiada urbanista Paweł Jaworski.
Arleta NALEWAJKO
Na zdjęciu: Uspokojenie ruchu, a nie jego wyłączenie - to główny cel zmian, jakie trwają na pl. Orła Białego oraz w jego otoczeniu. Zmieniając górny taras Starego Miasta w bardziej przyjazny szczecinianom i turystom.