Na cztery miesiące drogowcy z Eurovii Polska S.A., generalnego wykonawcy, założyli harmonogram robót przy przebudowie pętli Las Arkoński. Od zawieszenia kursowania do niej tramwajów linii nr 3 i 10 oraz uruchomienia do niej autobusów zastępczych linii 803 minął już trzeci miesiąc. Tempo prac na placu inwestycji wskazuje, że za niespełna miesiąc, z początkiem wakacji, tramwaje ponownie pojadą do pętli w nowym jej kształcie.
Aktualnie trwają tam roboty ziemne przed ułożeniem i montażem ostatnich odcinków szyn na dojeździe do samej pętli od wysokości skrzyżowania z ul. Wojciechowskiego do ich włączenia po nowym w śladzie dalej wzdłuż ul. Arkońskiej w kierunku stadionu Arkonii i Arkonki. Na betonowej podbudowie osadzone zostały zmontowane w minionych tygodniach fragmenty torów wraz z elementami zasilania i automatyki rozjazdów.
Z gruntu pod częścią wytyczonych na nowo jezdni i torowiska najpierw trzeba było usunąć stare instalacje, w tym spory fragment solidnego, ze zbrojonego betonu kanału kanalizacji sanitarnej. By wydobyć trzeba było go kruszyć przy użyciu młotów pneumatycznych. Następnie całe podłoże zostało wyłożone warstwą materaców komórkowych przed nawiezieniem materiałów do podsypki i niwelacją terenu. Taka warstwa to w tym rejonie integralna część betonowej podbudowy jezdni wraz z torowiskiem, jak też pod torami w obrębie samej pętli.W minionych tygodniach ustawione zostały tam również słupy sieci trakcyjnej i słupy latarni.
Drogowcy z Eurovii - jak dotąd - zakończyli również układanie asfaltu w pasie drogi rowerowej na jej odcinkach przyległych do ronda u zbiegu al. Wojska Polskiego z ulicami Arkońską i Szafera oraz wzdłuż krótkiego modernizowanego odcinka tej ostatniej. Także pas nowej jej jezdni odchodzącej od nowego ronda w kierunku osiedla Zawadzkiego-Klonowica wylany został pierwszą warstwą nawierzchni asfaltowej. W ubiegłym tygodniu wylewana była ostatni warstwa ścieralna nakładki. Równocześnie trwają prace brukarskie przy urządzaniu poboczy z pasami jezdni, chodników i drogi rowerowej w rejonie dojścia i dojazdu odnogą boczną ul. Arkońskiej do Arkonki od zakrętu na wysokości jej skrzyżowania z ul. Międzyparkową.
Na tej ostatniej też wykonane zostały w większości zlecone Eurovii dodatkowo niezbędne roboty przy poszerzeniu i naprawie jej nawierzchni, w tym jezdni. A w połowie maja na ul. Międzyparkowej przeprowadzone zostały testy przejezdności nią autobusów komunikacji miejskiej. Tędy właśnie wytyczony będzie wkrótce objazd dla autobusów linii 80. A dokładnie w momencie, kiedy drogowcy wrócą ponownie - po wielomiesięcznym przestoju - na plac przebudowy w rejon poniemieckiego wiaduktu drogowego. Ten w połowie już jest wyburzony od zimy. Teraz rozebrany zostanie pozostała jego część, włącznie z filarami - ta, którą autobusy jeszcze teraz kursują.Według projektu zamiennego, w jego miejsce od podstaw wzniesiona będzie nowa konstrukcja.
- Dogrywamy ostatnie kwestie i szczegóły z inwestorem, czyli z miastem, odnośnie kolejnego aneksu do umowy, który będzie dotyczył ostatniego i najważniejszego elementu zakresu inwestycji, który na długo blokował kontynuację budowy trasy, tj. realizacji robót przy nowym ustroju nośnym wiaduktu w ul. Arkońskiej nad leśnym odcinkiem alei spacerowej między Syrenimi Stawami i Arkonką. I wkrótce ruszamy z pracami także w tamtym rejonie - informuje Paweł Knap, dyrektor oddziału szczecińskiego Eurovii Polska S.A. - Zakładamy, że z tą częścią zadania uporamy się w czasie do 4,5 miesięcy. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK