Ponad 450 tys. złotych stracili w ostatnim tygodniu szczecińscy seniorzy oszukani metodą „na policjanta” i „członka rodziny”. Przestępcy, by uwiarygodnić swoją legendę o wypadku spowodowanym przez członka rodziny, dzwonią do seniorów wieczorami i nocą. - Ostrzeżmy swoich dziadków i rodziców przed oszustami - apeluje policja.
- Przebiegli i bezczelni przestępcy nie cofną się przed niczym, by pozbawić swoje ofiary ostatniego grosza - przypominają policjanci z zespołu prasowego Komendy Miejskiej Policji w Szczecinie. - Do metod „na wnuczka”, „na policjanta”, „na oficera CBA”, „na pracownika banku” wymyślają kolejne historie. Telefonują do ofiary i w podstępny sposób, podczas rozmowy uzyskują informacje o stanie posiadania, wieku, imionach krewnych.
Z chwilą ujawnienia takich informacji przez telefon, seniorzy wpadają w ich sieć i zaczynają grę według zaplanowanych przez oszustów reguł. Tym razem dzwonią do seniorów i przedstawiają legendę, według której członek rodziny spowodował tragiczny w skutkach wypadek samochodowy. Aby uniknąć konsekwencji, senior ma wpłacić ogromną kwotę pieniędzy, po które przyjdzie „ktoś z policji”.
- Przy takiej manipulacji i wręcz teatralnych sztuczkach, polegających na płaczu i groźbach, bezradni seniorzy postawieni w sytuacji konieczności podjęcia decyzji tu i teraz niestety ulegają oszustom - przyznają funkcjonariusze. I radzą - ostrzeżmy swoich bliskich i pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, cz danych konta w banku, nigdy nie dzwonią z takim żądaniem! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon, bądź pewien, że dzwoni oszust! Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy. Poinformuj o tym policję. Jeżeli ktoś twierdzi, że jest naszą rodziną, bądź przedstawicielem służb państwowych, weryfikujmy te informacje. Rozłączmy połączenie i po upewnieniu się, że w słuchawce jest wolny sygnał, zadzwońmy do członka rodziny lub pod numer alarmowy służby, na który powoływał się nasz rozmówca. Nie przekazujmy osobom, których nie znamy, prywatnych numerów telefonów, adresu, numerów kont bankowych itp. Te informacje mogą zostać wykorzystane.
- Bardzo ważną sprawą jest również to, aby nie zgadywać personaliów osoby, która do nas dzwoni i stanowczo żądać przedstawienia się rozmówcy - przypominają policjanci. - Oszuści bardzo często podszywają się pod dane personalne osób, które wcześniej zostały im wyjawione przez samych pokrzywdzonych. (gan)