Poniedziałek, 07 lipca 2025 r. 
REKLAMA

Ósmoklasiści poznali wyniki egzaminów

Data publikacji: 07 lipca 2025 r. 13:21
Ostatnia aktualizacja: 07 lipca 2025 r. 13:21
Ósmoklasiści poznali wyniki egzaminów
CKE podała wyniki egzaminów ósmoklasistów. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z językiem polskim i angielskim, gorzej z matematyką. Fot. Dariusz Gorajski  

W piątek (4 lipca) tegoroczni ósmoklasiści mogli wreszcie sprawdzić, jak poradzili sobie na majowych egzaminach. O tym, jak wypadły one na Pomorzu Zachodnim, informuje Okręgowa Komisja Edukacyjna. Uczniom w naszym regionie najlepiej poszły egzaminy z języka polskiego i języka angielskiego. 

Do egzaminu w maju 2025 r. w województwie zachodniopomorskim przystąpiło ok. 14 270 osób spośród 14 435 uczniów ósmych klas szkoły podstawowej. W tej liczbie znajduje się 650 uczniów z Ukrainy.

Na egzaminie z języka polskiego uczniowie wykazali się dobrą znajomością frazeologii, na matematyce - obliczaniem jednostek czasu i rozumieniem tekstów pisanych w języku angielskim (był to najczęściej wybierany język nowożytny przez uczniów z Pomorza Zachodniego).

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność rozpoznawania w wypowiedziach związków frazeologicznych, rozumienia ich znaczenia oraz poprawnego stosowania w wypowiedziach. Z matematyki uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność obliczania czasu przy danej drodze i prędkości. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego rozumienie tekstów pisanych - podaje Okręgowa Komisja Edukacyjna w Poznaniu.

Ósmoklasiści mieli jednak problemy z zadaniem sprawdzającym znajomość interpunkcji na egzaminie z polskiego - chodziło o wstawienie brakujących trzech przecinków w podanym fragmencie tekstu. Z matematyki natomiast najtrudniejsze było zadanie z geometrii otwartej, a z języka obcego - zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych. Zdający mieli przetłumaczyć dwa zwroty podane w nawiasach i jednocześnie zachować sens gramatyczny zdania.

Według danych podanych przez CKE średnia wyników z egzaminów w województwie zachodniopomorskim prezentuje się następująco: za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 61 proc. punktów możliwych do zdobycia; z matematyki - średnio 45 proc. punktów możliwych do zdobycia. Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego zdobyli średnio: z języka angielskiego 69 proc. punktów, z języka niemieckiego – 57 proc. punktów, z języka rosyjskiego – 93 proc. punktów.

Najwięcej - bo ponad 95 procent uczniów - przystąpiło do egzaminu z języka angielskiego.

Najlepsze wyniki według danych CKE uzyskali uczniowie dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców). Język polski napisali oni średnio na poziomie ponad 63 proc., matematykę na 52 proc., a język angielski na 74 proc.

Natomiast w całej Polsce średnia wyników z egzaminu wygląda następująco: język polski 64 proc., matematyka 50 proc., język angielski - 70 proc.

Egzamin z języka angielskiego zdawało 97,3 proc. uczniów w całej Polsce.

Przypomnijmy, że egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony w dniach 13-15 maja br. Były to egzaminy z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego. Przystępowali do niego uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej, uczniowie szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej oraz uczniowie z Ukrainy przebywający legalnie na terenie Polski.

Do egzaminu ósmoklasisty przystąpić musiał każdy uczeń, aby móc ukończyć szkołę podstawową.©℗

(aj)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

łot?
2025-07-07 15:17:37
"zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych. Zdający mieli przetłumaczyć dwa zwroty podane w nawiasach i jednocześnie zachować sens gramatyczny zdania" - jako ktoś, kto mówi po angielsku każdego dnia w ramach wykonywanej pracy, nie mam pojęcia o co w ty zadaniu chodziło. Może więc to nie jest problem wiedzy czy umiejętności zdających, a bardziej problem w tym, że ktoś debilnie sformułował zadanie? Nie wszystko da się przetłumaczyć, czasem trzeba użyć synonimów czy opisu.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA