W szybkim tempie zmienia się pejzaż w rejonie starego Dąbia między ulicami Pokładową, Masztową i Oficerską. Niemal w całości w ciągu dwóch miesięcy zdążyła stamtąd zniknąć tzw. górka, czyli hałda ziemi, którą dziesiątki lat temu zasypano resztki zbudowanych kiedyś podziemnych schronów. Teraz powstaje tam nowe osiedle mieszkaniowe TBS Prawobrzeże. To pierwszy etap inwestycji, przygotowywanej od kilkunastu lat, a rozpoczętej dopiero w sierpniu tego roku.
Na placu budowy przez kilka tygodni był huk i pył, bo ciężki sprzęt, w tym młoty wyburzeniowe kruszyły betonowe konstrukcje, które znajdowały się pod warstwą ziemi, a które odkryły wcześniej koparki, niwelując teren pod nową zabudowę. Etap przygotowywania podłoża pod nią, jak też pod pas nowej drogi, która powstanie, to także roboty przy palowaniu, będące częścią stabilizowania gruntu w bliskim sąsiedztwie jeziora. Tego wymagają panujące w okolicy warunki (pas zalewowy z często bardzo wysokim poziomem wód gruntowych, a w okresach tzw. cofki bywa, że nawet powodzi). Okazało się, że część dawnej budowli podziemnej w tym miejscu była na tyle zagłębiona i nie do ruszenia, że trzeba było przeprojektować sposób posadowienia jednego z budynków. Roboty wyburzeniowe praktycznie już się zakończyły.
Film: Mirosław Winconek
- We wrześniu wykonaliśmy wzmocnienia pod przyszły układ drogowy tej części osiedla. Do wykonania było 1260 kolumn żwirowych o średnicy do 0,6 do 0.8 m w zależności od podatności bocznej gruntu i na głębokość 4 metrów. Kolejny etap to wykonanie pali pod budynki. Wykonanych ich zostanie w sumie 701 - informuje Paweł Koń, kierownik projektu. - To z kolei są pale przemieszczeniowe PSB. Będą zagłębione do 5 metrów w grunt.
Palowanie pod budynki odbywa się z zastosowaniem metody przemieszczeniowej, co ogranicza wibracje podczas robót z uwagi na istniejącą w pobliżu zabudowę. Chodzi o to, by przy tego typu pracach uniknąć uszkodzeń.
Jak dodaje Maciej Strączko, inżynier kontraktu, pod częścią drogowo-parkingową znajdzie się materac geosyntetyczny, mający niwelować ewentualne skutki nierównomiernego osiadania gruntu. Palowanie zasadnicze trwa od kilku tygodni. Budynki będą stały nieco wyżej, do 80 cm ponad poziom gruntu w okolicy. A to z uwagi na wspomniane warunki wodne wynikające z bliskiego sąsiedztwa Jeziora Dąbie.
W I etapie inwestycji stanąć ma sześć budynków 4-kondygnacyjnych, bez piwnic. Harmonogram robót zakłada, że pod koniec tego roku przy większości z nich będą one zaawansowane do poziomu trzeciej kondygnacji. Prace przy fundamentach jednego z budynków są już na ukończeniu, pod inne wykonywane są szalunki.
TBS Prawobrzeże zatrudnił do realizacji tego zadania szczecińską spółkę Calbud. Zapisany w umowie termin ukończenia robót budowlanych to 550 dni, do 8 lutego 2020 roku. Uwzględniając okres przewidziany na odbiór końcowy inwestycji, wraz zagospodarowaniem całego terenu, finał powinien nastąpić do końca lutego 2020 roku.
- Projekt zakłada urządzenie chodników, pieszojezdni, 123 miejsc postojowych. W związku z tą inwestycją częściowo zmodernizowane zostaną odcinki okolicznych ulic Masztowej (na długości ok. 190 m) i Oficerskiej (na długości ok. 130 m). Rozważane także jest, ale dopiero w dalszej perspektywie, wykonanie fragmentu drogi dojazdowej, łącznika od strony z ul. Emilii Gierczak - mówi Julian Bujak, dyrektor pionu inwestycji TBS Prawobrzeże. - Powstaną trzy place zabaw, pojawi się nowa zieleń, teren zostanie oświetlony.
W pierwszym etapie budowa osiedla, według dokumentacji autorstwa Firmy Projektowej J. Nawrocki ze Szczecina, obejmie sześć budynków ze 184 mieszkaniami jedno-, dwu- i trzypokojowymi o powierzchni od 46 do 66,5 m kw., a w drugim etapie planowane jest wzniesienie jeszcze kolejnych sześć budynków. W sumie inwestycja obliczona jest na 368 mieszkań.
Mieszkania będą wykończone pod klucz (ściany pomalowane na biało, glazura, terakota, wykładzina PCV na podłodze, kuchenka elektryczna energooszczędna z płytą ceramiczną w kuchni, łazienka z białym montażem). Ci, którzy zdecydują się na lokale w parterach, będą mieli dostęp do ogródków przydomowych. Na wyższych piętrach będą balkony. Przewidziano także mieszkania przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W każdej klatce schodowej zaprojektowano wózkownie do użytku mieszkańców danej części w każdym z budynków.
Koszt obecnego etapu inwestycji to 63 786 518, 94 zł. W przeliczeniu na metr kwadratowy powierzchni użytkowej jest to kwota 6 547, 58 zł. Projekt jest finansowany kredytem Banku Gospodarstwa Krajowego (22,5 mln zł), wkładem gminy (15 841 600 zł), środkami własnymi TBS Prawobrzeże (11 174 642, 50 zł) oraz w części z wpłat przyszłych najemców na zasadach partycypacji, czyli wkładu własnego lokatorów (łączna kwota 14 270 276, 44 zł). Partycypacja najemcy to 30 proc. w kosztach budowy mieszkania. Ponadto zawarcie umowy najmu jest uzależnione od wpłacenia przez przyszłego najemcę, który spełnia kryteria dochodowe, kaucji zabezpieczającej w wysokości 12-krotności miesięcznego czynszu za dany lokal, obliczonego według stawki czynszu obowiązującej w dniu zawarcia umowy najmu. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK