Wtorek, 24 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Nowoczesny demontaż statków. Uzupełni działalność stoczni

Data publikacji: 23 września 2019 r. 18:21
Ostatnia aktualizacja: 14 lipca 2020 r. 23:20
Nowoczesny demontaż statków. Uzupełni działalność stoczni
 

Kolejne posiedzenie grupy roboczej ds. projektu „Zielona stocznia w Polsce” odbyło się w poniedziałek (23 września) w Szczecinie. Uczestniczył w nim Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Przed posiedzeniem spotkał się z dziennikarzami, informując m.in., że projekt jest wspierany przez Komisję Europejską.

– Dla nas jest to niezwykle ważne przedsięwzięcie – podkreślił minister. – Jesteśmy już na samym końcu procesu tworzenia tej jednostki. To jest oczywiście element dodatkowy dla stoczni. Cały czas mówiliśmy o budowaniu tej „drugiej nogi”, która ustabilizuje jej funkcjonowanie.

Obecna na spotkaniu Małgorzata Jacyna-Witt, przewodnicząca rady nadzorczej Stoczni Szczecińskiej, mówiła, że Polsce potrzebny jest przemysł i że bez jego rozwoju nie będzie dobrze opłacanych miejsc pracy.

– Wiemy dobrze, jak bardzo stracił Szczecin na zlikwidowaniu Stoczni Szczecińskiej przez PO – zaznaczyła. – Aby miasto i region mogły się rozwijać, musimy mieć produkcję, musimy mieć tę „zieloną stocznię”. To jeden z elementów gospodarki morskiej w naszym regionie.

Przypomnijmy, że 1 lipca br. Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” wraz z Krajową Izbą Gospodarczą zawiązały spółkę „Zakład Recyklingu Statków Szczecin”. Był to kolejny etap realizacji projektu „Zielona stocznia w Polsce”, który stanowi jeden z czterech filarów Programu „Batory” w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Głównym zadaniem spółki jest utworzenie pierwszego w Polsce nowoczesnego, bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska zakładu recyklingu jednostek pływających, który spełniałby międzynarodowe standardy. Jako lokalizację dla pierwszego etapu inwestycji wskazano część terenów użytkowanych przez MSR „Gryfia” w Szczecinie.

Decyzja o współpracy z tą stocznią, jak i wybór miejsca dla nowego zakładu to wynik prac działającej od maja 2017 r. grupy roboczej ds. projektu „Zielona stocznia w Polsce”. Zakłada się wykorzystanie potencjału „Gryfii”: kadry pracowniczej oraz infrastruktury. Część inwestycyjną poprzedza faza badawczo-rozwojowa. Zaangażowani są tu naukowcy z Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Jeżeli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, zakład recyklingu może być gotowy w 2022 roku.

Na poniedziałkowym posiedzeniu grupy roboczej, które zorganizowano w Stoczni Szczecińskiej, poinformowano m.in. o prowadzonych w ostatnich miesiącach pracach mających na celu uruchomienie spółki celowej do realizacji projektu oraz o planie jej działania. Wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Krzysztof Zaremba mówił o nowoczesnych inicjatywach dla polskiego przemysłu okrętowego z punktu widzenia władzy ustawodawczej. ©℗

(ek)

Fot. Dariusz GORAJSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Ja
2020-07-14 22:55:21
Stocznia musi pełnić funkcję kaźni głodu charowki meki cudowne miejsce byłych ciekaw jestem co robił walesa srał na warsztacie a kwas studiowal
spawacz
2019-09-24 13:19:28
Podobno Jacyna idzie na kurs spawacza i potnie na żyletki pierwszy statek. POtem zbierze smary i inne świństwa i przerobi na nowe oleje
DEMONTAŻ - czego ??
2019-09-24 12:45:24
Jak w tak doborowym towarzystwie widzę jeszcze p.Jacynę-witt to UWAGA: będzie demontaż Stoczni, bo jak ona się czegoś dotknie to się wali.
Lista nr 4
2019-09-24 11:41:24
Nie potrzebujemy w Szczecinie żadnych śmieci. Nawet jak je nazwiecie "zielonymi". Jest jedno ugrupowanie, które w swoim programie jednoznacznie deklaruje zakaz przywozu śmieci do Polski. Na nich zagłosuję. Głosuję na KONFEDERACJĘ!
fakt , płaca w Stoczniach marna
2019-09-24 11:28:09
robota ciężka , a teraz mamy złomować.. Ten facet nie widział jak to się robi , gdzie znajdzie ludzi do tej czarnej roboty , można porównac do górnika. Blachy pokryte grubą , wieloletnią warstwą farb , oleje , smary . Od palnika będzie kupa dymu , kto będzie się truł , dadzą pracownikowi maseczkę jak lekarzowi i do roboty ,ekologiczna praca ,hańba już teraz do czystej monterki nie ma ludzi. A emigrantów to ja nie chcę
tiger
2019-09-24 09:59:36
Szczecin jest zagłębiem informatycznym i logistycznym. ludzie zarabiają w tych branżach więcej niż w stoczni. I z tego powinniśmy być dumni. To 21 wiek. Chin i Azji w budowie statków nie dogonimy, a technologia już poszła do przodu. Nie ma na to kasy! Mimo korzystnej ustawy PiS pozwalającej importować do Polski światowe śmieci, powinniśmy jako mieszkańcy tego regionu mówić nie. Pieniądze trzeba kierować na edukację - informatyka, języki, medycyna. Położenie Szczecina to nasza siła i premia. A pani PUMA jest w wieku emerytalnym i powinna już powinna z ZUS korzystać dla dobra wszystkich.
gg
2019-09-24 08:53:41
aktualnie to lepiej tam zrobic hotel na godziny, lepszy biznes
1111
2019-09-24 08:53:03
A kto w 2007 bohatersko sprzedał stocznie gdanska ukraincom? o tym jakos sie nie chwalą ,a tutaj mialy byc promy,reaktywacja stoczni a bedzie zwykłe złomowisko ,ale suweren ma pincet a niedlugo bedzie mial wenezuele turcje koree polnocna i wegry w jednym ale to go nie obchodzi, ale rachunek zaplaca dzieci i wnuki obecnie glosujacych na jedyna sluszna partie ,brawo wy !!!
vigo
2019-09-24 08:28:38
Oczywiście demontażem statków będą zajmować się Filipińczycy
Janek
2019-09-24 08:17:07
kurcze, jak widzę tą parkę ze zdjęcia to naprawdę mi się obiad sprzed tygodnia cofa ..
hahaha
2019-09-24 07:53:45
Czyli PiS zamienia Stocznię Gryfię w punkt skupu złomu
wert
2019-09-24 07:37:32
Czyli robią ze Szczecina złomowisko
Dajdyche
2019-09-24 05:36:51
Polandebiland Polandburdeland i Polsracz Pisiorski
szlakowy
2019-09-24 02:14:13
" Aby miasto i region mogły się rozwijać, musimy mieć produkcję, musimy mieć tę zieloną stocznię". Złomowanie to nie jest produkcja - to jest "demolka" - praca dla niewykwalifikowanych ludzi. To nie jest rozwój tylko cofanie się. I na pewno nie ma to nic wspólnego z kolorem zielonym. Nie potrafimy zbudować promu, barki, lodołamacza. Niszczenie nam lepiej wychodzi. Zniszczyliśmy stocznię, teraz będziemy niszczyć statki. Czy naprawdę nie stać nas na rozsądną "ekipę rządzącą"
Zeto
2019-09-24 01:51:55
Przecież statki złomuja głównie w Bengladesxu gdzie ludzia płacą w stoczniach pół dolara za godzinę pracy a tu u nas PiS chce płacić 4000zl minimalnej to kto o zdrowym rozmumie zleci stoczni szczecińskiej zlomowanie
Buszujacy47
2019-09-23 23:14:02
A skąd oni wezmą statki do złomowanie? Większość statków pływa pod banderami spoza Unii. Sprowadzanie odpadów niebecpiec nych spoza Unii jest zabronione. Pod banderami Unii pływają barki biaķa flota itp. Czy ktoś z tego towarzystwa zezłomował kiedyś statek? Bo ja tak.
stop ignorancji
2019-09-23 23:01:07
Wielu byłych stoczniowców pracy w stoczni nie ma. Ma ją za to i to na wysokim stanowisku pani Jacyna-Witt, która nigdy stoczniowcem nie była i na budowie statków ani zarządzaniem dużym organizmem gospodarczym się nie zna, więc tym bardziej należałoby się douczyć historii. Otóż Stocznię Szczecińską, tę właściwą, prężnie przez lata działającą (PH) zamknęli komuniści z SLD za wejście przez Holding w obszar ich żerowiska (pewnie w Magdalence nadany), tj. handel paliwami. Pro-NRD-owskie ugrupowanie Tuska zamknęło następczynię tej stoczni stworzoną, żeby w trybie pilnym ratować sytuację i wygasić bunt społeczny. W Szczecinie nigdy nie powinniśmy zapominać historii.
@5rrrr
2019-09-23 22:47:49
ale to właśnie firma z Indii zamierza w Szczecinie złomować statki. https://wszczecinie.pl/aktualnosci,szczecin_zamiast_hamburga_duza_indyjska_firma_otworzy_u_nas_europejska_centrale,id-29308.html
Bob
2019-09-23 22:27:00
Czy ze skorodowanych odzyskanych z rozbiórki blach będą budowane nowe promy , a stare zużyte oleje i paliwo zostaną odwirowanie w starych wirówkach zamontowanych na nowych jednostkach i ponownie wykorzystane do napędu promów ?
@ niemieckie stocznie
2019-09-23 22:19:42
To teraz będą fakty- w Niemczech upadły stocznie które budowały masowce i kontenerowce (tak jak w Szczecinie) bo cały biznes wzięły Chiny, Japonia i Korea. Niemcy zrobili reorganizację swoich zakładów i budują statki specjalistyczne, głównie wycieczkowce. Samej stoczni w Rostocku nie ma co porównywać do Sczzecinskiej, to jest dużo większy zakład, z krytą suwnicą, która pozwala wykonywać pracę np malarskie cały rok. Bardziej można ją porównać do Gdańskiej Remontowej. Teraz dalej- 3 największe stocznie wschodnio-niemieckie czyli Stralsund, Wismar i Rostock należą do kapitału malezyjskiego. My tego nie zrobimy bo bo gdzie by Jacyna zasiadała w radzie. Taki jest rynek, w Europie nie robi się już wielkich statków, tylko PiS wciska ciemnotę że sięda. Owszem da się, ale 3 razy drożej aniżeli zamówienie tego w Chinach. Taki jest świat i nie można się na niego obrażać tylko wyjść z podniesioną głową. Niemcy to zrobili a my nie potrafimy.Swoją drogą, nim te stocznie kupił malezyjczyk to niemcy wpakowali tam kilkanaście miliardów euro, w czasie jak ich właścicielem był rosjanin. Normalnie interes życia. Ale co tam będę pisać, wyborca PiSu nie ogarnia tabliczki mnożenia a jak piszę o marinistycznej makroekonomii.
Propaganda
2019-09-23 22:11:53
Na miejscu władz PO szykowałbym pozew do sądu przciwko MJW. Akurat "przez osiem ostatnich lat" stworzono to, co dzisiaj nazywa się "Stocznia Szczecińska", czy się to komuś podoba, czy nie.
Ty... 1967-my
2019-09-23 21:54:47
Z Ciebie byl "dzialacz pis" jak z mysiej p...y PO_pis ?/!
5rrrr
2019-09-23 21:12:30
Kto będzie złomował statek w Europie kiedy znacznie taniej, bez przejmowania się ekologią można to zrobić w Indiach?
Propaganda ? won na wschód !!
2019-09-23 20:54:27
Pisowski Gęgała z zapyziałej Polski wraz z Pacyną wszechmocną i wszystkowiedzącą nie wróży nic dobrego, co widać słychać i czuć!!
polskich stoczni szukajcie w RFN - najbliżej w Rostocku
2019-09-23 20:46:25
szczecińską stocznie zamknął rząd Donalda Tuska współpracując z oskarżaną o korupcje komisarz EU panią Neelie Kroes
@Rocznik 1967
2019-09-23 20:17:56
Dziecko, nie szalej. Rafałek ściemnia.
Nie wierzę
2019-09-23 19:27:57
Tom skupuje złom
Rocznik 1967- nawrócony działacz PIS
2019-09-23 18:27:45
Kolejna propaganda Pisdzielców , nie uwierzymy !! tak , jak lodołamacz PUMA sklejony taśmą i prom , którego stępkę korozja zżera, głupich to szukajcie gdzie indziej nie wśród stoczniowców i szczecinian...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA