Centrum Powiadamiania Ratunkowego, znanego szerzej jako numer alarmowy 112, przenosi się do nowego miejsca. Na stałe jego siedziba mieści się w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim, ale do tej pory w różnych miejscach na terenie ZUW.
Od 18 grudnia 2013 roku dzwoniący pod numer alarmowy 112 z terenu całego województwa mogli się łączyć z operatorami przyjmującymi zgłoszenia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Szczecinie. Z czasem zaszła potrzeba zgromadzenia wszystkich dyżurujących w jednym miejscu, co pozwoli również m.in. na szybsze podejmowanie decyzji w sytuacjach awaryjnych.
W tym celu postanowiono zagospodarować poddasze ZUW w Szczecinie, gdzie przystosowano pomieszczenia pod nową siedzibę CPR.
Całość prac adaptacyjnych, wraz w wyposażeniem, kosztowała ponad 4,5 mln zł. Inwestycja w ponad 90 proc. została sfinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
– To najnowocześniejsze centrum, jakie mamy w tej chwili w Polsce – mówi Paweł Rodzoś, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego ZUW.
Od czwartku pracownicy CPR zaczęli pracę w świeżo wyremontowanych pomieszczeniach znajdujących się na poddaszu budynku Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Do dyspozycji oddano im nowoczesne stanowiska pracy z ergonomicznymi biurkami oraz sprzętem komputerowym wysokiej klasy. Dyżuranci mogą też korzystać z nowocześnie wyposażonego zaplecza socjalnego.
Osoby zatrudnione w CPR pełnią tam 12- godzinny dyżur. Średnio podczas dyżuru jeden pracownik odbiera około 150 telefonów.
– Zdarza się, że operatorzy numeru 112 padają ofiarą świadomych żartów – mówi dyr. Paweł Rodzoś. – Trzeba pamiętać, że wszystkie połączenia są nagrywane i weryfikowane.
System powiadamiania ratunkowego jest tak pomyślany, że działa z zastosowaniem zasady wzajemnej zastępowalności centrów. Oznacza to, że w razie miejscowej awarii systemu teleinformatycznego, bądź jego przeciążenia, połączenia telefoniczne, których nie są w stanie obsłużyć operatorzy numerów alarmowych CPR, automatycznie zostają skierowane do wolnych operatorów numerów alarmowych w pozostałych centrach powiadamiania ratunkowego na terenie kraju.
Warto pamiętać, że istnieje również aplikacja mobilna Alarm112. Umożliwia ona np. w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W aplikacji Alarm112 możliwe jest, poprzez wybór odpowiednich piktogramów, określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna. ©℗
Krzysztof ŻURAWSKI