Kolejna bariera, której przez lata nie można było w Grupie Azoty Police pokonać, została usunięta, a w piątek, 18 stycznia, zostało to oficjalnie i uroczyście ogłoszone podczas konferencji prasowej w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Bo oto nareszcie podpisane zostało porozumienie między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a zarządem Morskiego Portu Police Sp. z.o.o należącym do Grupy Azoty. Port uzyska dzięki temu nowe i funkcjonalne połączenie nie tylko z chemicznym gigantem, ale także „z resztą świata”.
To warta ok. 120 milionów złotych inwestycja będzie kolejnym i niezwykle ważnym impulsem rozwojowym dla Grupy Azoty, a także dla Portu Morskiego Police, który jest czwartym co do wielkości portem morskim w kraju pod względem wielkości przeładunków. Do tej pory z pracy portu korzystały w stu procentach „ Police”, po oddaniu do użytku nowej infrastruktury kolejowej, będzie on mógł się otworzyć także na nowych odbiorców, co znacząco wpłynie na jego obroty i rozwój gospodarczy.
W uroczystym podpisaniu porozumienia wzięli udział m.in.: wojewoda Tomasz Hinc, prezes zarządu PKP Ireneusz Merchel, prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki i prezes Port Morskiego Police Andrzej Łuc.
- To dla nas szczególny moment, bo to porozumienie znacząco wpłynie na potencjał gospodarczy regionu - podkreślił wojewoda Tomasz Hinc.
Prezes PKP Ireneusz Merchel zwrócił uwagę na wielomiliardowe inwestycje na kolei, w tym na te, które odbywają się w naszym regionie. Poinformował też, że procedura przetargowa dotycząca wspomnianej inwestycji zakończy się w ciągu najbliższych kilkunastu dni.
Inwestycja pomoże usprawnić przewóz towarów do portu i z portu, a „dzięki budowie nowych torów pociągi towarowe bezpośrednio dojadą do stacji załadunkowej i wyładunkowej. Inwestycja zwiększy konkurencyjność transportów morskich i kolejowych”.
- Porty morskie mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ eksportuje ona swoje produkty, a surowce importuje. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągnąć dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. To oczywiste, że policka spółka i Grupa Azoty są zainteresowane rozwojem portów morskich, a w efekcie ekspansją na kolejne rynki, bezpieczeństwem produkcji i lepszymi wynikami finansowymi – zaznaczył prezes Grupy Azoty Police i całej Grupy Azoty dr Wojciech Wardacki.
- To dla nas bardzo ważna inwestycja. Dzięki budowie nowego toru, po raz pierwszy port będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe. Będziemy mogli zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe z korzyścią dla całego regionu – powiedział prezes zarządu Morskiego Portu Police Sp. z o.o. Andrzej Łuc, który podczas konferencji trafnie podkreślił, że „te kilka kilometrów torów, to wielki kroki dla rozwoju „Polic”, nawiązując do znanej wypowiedzi Neila Armstronga, który stanął na księżycu - „ mały krok dla człowieka, ale wielki dla ludzkości”. Coś w tym jest, bo pokonanie kolejnej bariery rozwojowej, swego rodzaju wąskiego gardła, jest dla Grupy Azoty rzeczywiście wielką sprawą...
(oz)
Na zdjęciu: Konferencja odbyła się w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Od lewej stoją: prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki, wojewoda Tomasz Hinc, prezes PKP Ireneusz Merchel i prezes Portu Morskiego Police Andrzej Łuc.
Fot. Dariusz GORAJSKI