Badanie i analiza dokumentów zakończone. Najwyższa Izba Kontroli przekazała do szczecińskiego Zakładu Usług Komunalnych wystąpienie pokontrolne. Wynika z niego, że w zarządzaniu cmentarzami komunalnymi nie wszytko było takie, jak powinno.
Dokument dotarł do ZUK w ubiegłym tygodniu. Zawiera ocenę: „zadania dotyczące zarządzania sześcioma cmentarzami komunalnymi Szczecina w latach 2014-15 nie były realizowane przez Zakład prawidłowo".
Skąd tak krytyczna ocena? Oto powody, wykazane w dokumencie, do jakiego właśnie dotarł „Kurier". Po pierwsze: regulamin cmentarzy oraz prowadzenia robót budowlanych na terenach nekropolii nie może się odbywać w oparciu o zarządzenie prezydenta Szczecina. Natomiast o zasadach udostępniania miejsc do pochówku nie może decydować dyrektor ZUK. To wyłączne uprawnienie Rady Miasta, wyrażone uchwałą, bo - jak zwraca uwagę pokontrolny raport NIK - „prawo stanowienia aktów określających zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej przysługuje wyłącznie organom gminy". Po drugie: niezgodne z ustawą o gospodarce nieruchomościami, zadania własne Gminy w zakresie cmentarnictwa ZUK wykonywał na nieruchomościach, które nie zostały (!) mu przekazane w trwały zarząd.
I jeszcze: „Przeprowadzono badanie księgi grobów prowadzonej dla kwatery 93A CC, na próbie 60 pochówków, przeprowadzonych w latach 2014-15. Badane wpisy nie zawierały wszystkich danych ustalonych w przepisach rozporządzenia MSWiA w sprawie prowadzenia ewidencji grobów". ©℗
Arleta NALEWAJKO
Fot. M.WINCONEK