Szyld dawnego sklepu „Tomasz” na ul. Rayskiego. Fot. Agata Jankowska
W latach 70. XX w. zapraszał do sklepu z męską odzieżą. Dla jednych nostalgiczny symbol minionej epoki, dla innych - odkrycie, które może stać się ważnym punktem szczecińskiego Śródmieścia. Napis „Tomasz” odsłonięto w czwartek 7 marca na ulicy Rayskiego 18.
Szyld wisi dziś nad kawiarnią z brazylijską kawą i sklepem z tytoniem. To właśnie dzięki właścicielowi lokalu Buenas Buenas odkryto jego fragment - ASZ. W styczniu 2024 roku usunął on reklamę znad witryny lokalu. Przez kilka miesięcy szczecinianie zastanawiali się, jakie słowo kryje za trzema enigmatycznymi literami.
- Pojawiło się kilka wersji od momentu, kiedy opublikowałem zdjęcie w internecie - mówi Marcin Chruśliński, jeden z inicjatorów akcji, wiceprezes Stowarzyszenia „Oswajanie Miasta”.
Dopiero porozumienie z drugim lokalem pozwoliło na pełne odsłonięcie napisu. Okazała się nim nazwa dawnego sklepu z męską galanterią o nazwie „Tomasz”. Na szyldzie widać upływ czasu oraz otwory, do których najprawdopodobniej przytwierdzony był neon.
- Szyld należał do sklepu z odzieżą męską, działającego w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Sklep należał do państwowej spółki „Otex” - tłumaczy Chruśliński.
Dawny napis pamięta przewodnik miejski, Tomasz Wieczorek.
- Był rok 1986, kiedy zgubiłem się w tej części Szczecina - opowiada. - Szukałem wtedy kultowego sklepu muzycznego „Leszek”. Pomyliłem uliczkę i zobaczyłem sklep nazwany moim imieniem, co mnie bardzo zaintrygowało. Nie miałem okazji do niego zajrzeć, po prostu moją uwagę przykuł neon. To było bardzo fajne i marzy mi się, aby neony powróciły na nasze ulice. Istnieją miejsca, w których te neony wciąż działają i są one bardzo urokliwe, przyciągające wzrok i wykonane niesamowicie artystycznie. Nie miałbym nic przeciwko temu, aby również Tomasz był oświetlony neonem.
Istnieje duża szansa, że szyld zostanie poddany pracom renowacyjnym.
- Jego właścicielem jest STBS i z tego, co się dowiedziałem, spółka zamierza coś z nim zrobić - informuje M. Chruśliński. - Będą się kontaktowali ze wspólnotą, żeby wziąć ten szyld pod opiekę.
Stowarzyszenie „Oswajanie Miasta” skonsultowało się także z Miejskim Konserwatorem Zabytków, Michałem Dębowskim, który podkreślił wartość historyczną szyldu.
Przyjrzyj się dobrze drugiej i czwartej literze. Jeżeli nie widzisz różnicy, wizyta u okulisty obowiązkowa.
Sąsiad
2024-03-09 00:41:38
Przed Tomaszem .. był sklep z odzieżą który Nazywał się Okazja.
Ponieważ parę razy wybito szybe ukradziono z wystawy ubrania . Zamieniono naTomasz.Tesz był neon.
Foksik
2024-03-08 21:23:57
Do niedawna miałem dobry wzrok. Ale jeśli ktoś widzi napis "Tomasz" to znaczy że mój wzrok pogorszył się
obserwator
2024-03-08 10:42:27
Sklep z tytoniem zamknąć w tym przypadku i otworzyć sklep z odzieżą,
Już powstał komitet majacy doprowadzić do zamknięcia sklepu z trucizną tytoniową co zabija ludzi. Kawa brazylijska też zabija , ale pośladki brazylijskie już nie.
Tak więc tam musi być sklep z odzieżą.
Jan
2024-03-08 07:53:16
Fajnie coś udało się uratować z dawnych czasów a na terenie tzw. Akademii Morskiej od strony ulicy Jarowita WANDALE zalewają betonem ostatnie skrawki trawnika !!! po co komu trawnik mugole z akademii widzą w tym miejscu piękny szary BETON taki jak oni .......
@On
2024-03-08 07:50:12
To był czas komunizmu, a brak możliwości normalnego zakupu, to cecha tego ustroju. W tej chwili dziarsko zmierzamy w stronę komunizmu zielonego i słynnych europejskich "wartości" Urszuli Berlińskiej z Brukseli, które demoluje m.in. Konfefederacja (i chwała jej za to). Za chwilę doświadczymy nowych trudności z zakupem. Zacznie się od prądu, potem żywność.
Komunikacja miejska
2024-03-08 07:18:24
Przejmują się odrapanym szyldem a nie realnymi problemami miasta. Kto naprawi komunikację miejską po wyborach? Ci sami nieudacznicy co dotychczas czy trzeba przewietrzyć szpinakowe korytarze?
łojek
2024-03-08 06:51:18
jak zwykle życie przeszłością...
Ja z tego miasta :)
2024-03-07 22:12:18
W USA istnieje bardzo duży rynek kolekcjonerski dla wszelkich starych szyldów reklamowych z epoki wykonanych z przeróżnych materiałów (neony, metalowe, drewniane, porcelanowe). Raz, że jest to forma lokowania kapitału, gdyż z każdym rokiem są starsze, rzadsze i tym samym drożeją. Dwa, że jest to sposób na przetrwanie dziedzictwa i historii rozwoju przedsiębiorczości danego kraju. Może potraktujmy te odkrycie jako możliwość zachowania pewnej historii dla następnych pokoleń naszego miasta :)
@Fad
2024-03-07 20:01:22
Nie rób z siebie idioty.
Simca
2024-03-07 18:43:07
Neonowe reklamy z czasów PRL bylý stonowane i gustowne, czego nie można powiedzieć o współczesnych - krzykliwych w kolorystyce i po prostu kiczowatych. To właśnie one degradują wygląd miasta. Ten stary szyld jest zaniedbany, ale doświetlony - tak jak przed laty - subtelnym światłem może być ozdobą ulicy.
@Zdobi
2024-03-07 18:42:38
Sam jesteś z wiochy jakiejś i do niej wracaj. Nie obrażaj mojego pięknego miasta na forum!
BYły PISior
2024-03-07 18:30:01
Trąca Kaczelnikiem i słusznie minioną epoką ...
On
2024-03-07 18:25:44
W latach 80-tych był tam dział z odzieżą na kartki dla nowożeńców. Był to czas , gdy kupno garnituru ślubnego graniczyło z cudem.
O jejku :(
2024-03-07 18:15:01
Naprawdę warto z tego zrobić wydarzenie? Złom na elewacji, złom w jezdni i klamka. Symbole Szczecina
Fad
2024-03-07 18:04:43
Tomosz ! Gdzie tam litera s ?
Rzeczywiście...
2024-03-07 18:04:34
Odrapana ozdoba.
Zdobi…..
2024-03-07 17:23:15
Naprawdę zdobi?!?
Gratuluję gustu…. A potem zdziwienie że Szczecin to wiocha….. takie miast jacy mieszkańcy (i lokalni dziennikarze)!!!
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.