Na wtorkowej (27 marca) sesji Rady Miasta nie dojdzie do publicznej wymiany poglądów między prezydentem Szczecina a zarządcą komisarycznym PŻM na temat sporu tej firmy z miastem o atrakcyjne bulwary nadodrzańskie.
Zarządca armatora – Paweł Brzezicki - nie odpowiedział na zaproszenie do udziału w dzisiejszej sesji Rady Miasta Szczecin. W jej trakcie prezydent Szczecina ma przedstawić radnym informację dotyczącą aktualnej sytuacji sporu między miastem a PŻM. Chodzi o atrakcyjne nabrzeża położone u stóp Wałów Chrobrego. Użytkownikiem wieczystym nabrzeża Wieleckiego i bulwaru Chrobrego jest Polsteam Żegluga Szczecińska, w której udziałowcami są dwie firmy – Żegluga Polska SA (z grupy PŻM) Polskiej Żeglugi Morskiej)oraz spółka miejska Żegluga Szczecińska.
Aby miasto mogło przejąć te tereny, musi nabyć resztę udziałów w Polsteam Żegluga Szczecińska. Dzięki temu można będzie pozwolić Żegludze Szczecińskiej faktycznie przejąć kontrolę nad Nabrzeżem Wieleckim i Bulwarem Chrobrego. Ma to pozwolić na rozpoczęcie modernizacji nabrzeży. Jeszcze w czerwcu ubiegłego roku miasto informowało, że została podpisana umowa przedwstępna, a Żegluga Szczecińska posiada odpowiednie zgody na przeprowadzenie transakcji. Okazało się jednak, że Żegluga Polska SA nie uzyskała wymaganej zgody Skarbu Państwa, który w dodatku zaproponował miastu odkupienie jego udziałów.
W grudniu 2017 roku do przewodniczącego Rady Miasta Szczecin trafiło pismo z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zdaniem resortu Polsteam Żegluga Szczecińska nie rozważa transakcji przeniesienia własności nabrzeży, gdyż ich eksploatacja jest rentowna. Miasto ma jednak inne zdanie na ten temat. W listopadzie ubiegłego roku Żegluga Szczecińska zdecydowała się na skierowanie sprawy na drogę sądową przeciwko Polsteam – Żegluga Szczecińska. Sąd wydał postanowienie o zabezpieczeniu powództwa poprzez zakaz obciążania nabrzeży ograniczonymi prawami rzeczowymi, a także zakaz oddawania ich w najem, dzierżawę, leasing i użyczenie.
(dar)
Fot. Elżbieta Kubowska