W lipcu 2014 roku w czołowym zderzeniu opla vectry i busa zginął 30-letni kierowca samochodu osobowego. Jego auto zjechało na przeciwny pas ruchu. Miesiąc później na newralgicznym odcinku krajowej „dziesiątki” zginęły dwie kolejne osoby. Będzie bezpieczniej dopiero wtedy, kiedy wybudowana zostanie druga jezdnia, na co kierowcy czekają od dawna.
29-kobieta i jej 6-letni syn jechali chryslerem voyagerem. Gdy zbliżająca się z naprzeciwka ciężarówka zjechała na lewy pas, chrysler gwałtownie zahamował, wpadł w poślizg i zderzył się z mercedesem ml. W sumie od 2007 roku do grudnia 2014 roku na tym odcinku zginęło 14 osób, a 43 zostały ranne. Chodzi o liczący ponad 6 kilometrów fragment drogi krajowej nr 10 stanowiący obwodnicę Morzyczyna, Zieleniewa i Kobylanki. „Dziesiątka” łącząca Stargard ze Szczecinem jest dwujezdniowa, z wyjątkiem tego nieszczęsnego sześciokilometrowego odcinka. Z uwagi na tak dużą liczbę wypadków, zabitych i rannych, na polecenie szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w grudniu 2014 r. zakończono instalowanie stalowych lin oddzielających dwa kierunki ruchu. Co prawda również i później miały tu miejsce wypadki, samochody wjeżdżały na liny, ale żaden z nich nie przejechał na przeciwległy pas ruchu, nikt nie zginął, skończyło się na drobnych obrażeniach i uszkodzeniu pojazdów.
Zainstalowanie stalowych lin jest rozwiązaniem prowizorycznym i tymczasowym. Docelowym ma być wybudowanie drugiej jezdni. Wtedy cała trasa ze Stargardu do Szczecina będzie dwujezdniowa, podobnie jak licząca ponad 13 km obwodnica Stargardu. Kiedy to jednak nastąpi? Jak informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA, druga jezdnia ma powstać w systemie „projektuj i buduj”. Będzie łatwiejsza w budowie, bo wznosząc wiadukty, zarezerwowano pod nimi miejsce dla drugiej, północnej jezdni. Przetarg na jej wykonanie już trwa, zgłosiło się aż 19 przedsiębiorstw. Podpisanie umowy z przyszłym wykonawcą planowane jest na grudzień tego roku. Przez kolejnych 15 miesięcy firma będzie opracowywała projekt budowy. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na marzec 2018 r. Potrwają one od 16 do 19 miesięcy (z wyłączeniem zimy od 15 grudnia do 15 marca), co oznacza, że zakończenia robót można oczekiwać na przełomie roku 2019 i 2020. Warto dodać, że jednym z kryteriów przetargu jest czas realizacji inwestycji.
W ramach inwestycji powstanie również droga wspomagająca Niedźwiedź – Zdunowo o długości około 3,2 km i łącznica na węźle „Kobylanka – Motaniec”, równocześnie zostanie zamknięte obecne skrzyżowanie w kierunku miejscowości Niedźwiedź przed węzłem „Kobylanka – Motaniec”. Po zakończeniu tych robót cały odcinek od granicy Szczecina do początku obwodnicy Stargardu zostanie oznakowany jako droga ekspresowa. ©℗ (żak)