Muzeum Techniki zaprezentowało nowego stoewera. Chcą aby jeździł po ulicach Szczecina
Muzeum Techniki zaprezentowało nowego stoewera. Chcą aby jeździł po ulicach Szczecina
[GALERIA, FILM]
Data publikacji: 21 października 2024 r. 13:45
Ostatnia aktualizacja: 22 października 2024 r. 21:47
Listy wysyłane w latach 30. ub. wieku do fabryki Stoewera świadczą o tym, że użytkownicy tego pojazdu czerpali przyjemność z jazdy. Fot. Piotr Sikora
Wyprodukowano go w 1935 roku w przedwojennym Szczecinie. Może się rozpędzić do 90 km/h. Wygląda stylowo. To stoewer R-150, najnowsze auto w kolekcji Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.
- Samochód pokazuje pewną koncepcję, jaką mieli Emil Stoewer i Bernhard junior Stoewer na prowadzenie swojej fabryki - mówił podczas prezentacji auta dyrektor muzeum Stanisław Horoszko. - W 1930 zaczęli bowiem produkować pierwszy w Niemczech samochód, który miał przedni napęd. To był stoewer V 5, jego następcą był stoewer R-140, trzecim modelem z przednim napędem był właśnie stoewer R-150. Wtedy pojazdy z przednim napędem to była nowość. Nie każdy miał do nich zaufanie. Trzeba było lat doświadczeń i dobrej opinii kierowców, żeby wszyscy się do tego rozwiązania przekonali.
Dwudrzwiowy kabriolet z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem, który trafił do muzeum, przed ponad 20 lat należał do wnuczki Bernharda Stoewera juniora, Jutty Barckmann. Kupiła go w latach 90. ubiegłego wieku, gdy po spotkaniu z Manfriedem Bauerem, autorem Muzeum Stoewera w Wald-Michelbach w Hesji, na nowo zainteresowała się historią rodzinną. Samochód trzeba było odnowić. Jutta Barckmann jeździła nim od 2005 roku. Auto brało udział w zlotach, rajdach turystycznych, także w Stettiner Haff, czyli rajdzie Zalewu Szczecińskiego. Gdy wnuczka Bernharda juniora Stoewera przekroczyła osiemdziesiątkę, zaczęła zastanawiać się, co dalej zrobić z zabytkiem. Szczecińska placówka odkupiła go za 44 tys. euro.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 21.10.2024 r.
(as)
Film: Piotr Sikora
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@@@@@@Jeździć po mie
2024-10-23 21:41:05
Pokazujesz nie moją ale własną głupotę - nie ma znaczenia czy jeden czy sto - nie spełnia normy Euro więc nie powinien jeździć po mieście - nie da się przekonać ludzi do rezygnacji ze starych blachosmrodów jesli ty będziesz korzystał z jeszcze starszego blachosmroda a mała pojemność nie jest tu żadnym wytłumaczeniem - ten silnik pali pewnie powyżej kilkunastu litrów paliwa na 100km i ma emisję szkodliwych substancji większą niż kilka nowoczesnych samochodów. Jedyna opcja to laweta elektryczna.
@@@@@Jeździć po mieś
2024-10-23 14:45:14
Denializm? A czy ja zaprzeczam zmianom klimatycznym i potrzebie walki z nimi? Nie. Pokazuję tylko naiwność twojego rozumowania, skoro uważasz że taki oldsmobil o pojemności 1,5L jest największym trucicielem, a statków w porcie opalanych mazutem nie zauważasz. Samolotów spalających tonę paliwa na jeden lot, żeby przywieźć ci ulubione świeże avocado z Meksyku, też nie zauważasz. Ani taksówkarzy, stojących całymi dniami na włączonym silniku na postoju. To wszystko nic, jeden zabytek przychyli szalę
@@@@Jeździć po mieśc
2024-10-23 10:04:58
daj spokój, ciesz się że ktoś poważnie cię potraktował - denializm klimatyczny jest dziś raczej powodem do wstydu...
@RomanK
2024-10-22 20:41:44
Produkowany owszem, ale nie stworzony tutaj. Projekt został opracowany w Warszawie i po raz pierwszy zaprezentowany we Wrocławiu. To komunistyczne władze zadecydowały o umieszczeniu produkcji w Szczecinie, właśnie dlatego że był tu w pełni funkcjonalny zakład po Stoewerze właśnie, który mógł niskimi nakładami rozpocząć produkcję. PS: Polecam rozdział na ten temat w książce Romana Czejarka "Sekrety Szczecina", chyba część 3, jeśli mnie pamięć nie myli.
RomanK
2024-10-22 17:03:10
Zachłystujecie się nie naszą, ale szwabską produkcją. A zapominacie o np. Junaku, który był produkowany w Szczecinie.
@gryfen
2024-10-22 13:28:29
Z "Sołdkiem" to już zupełnie nie mieliśmy koncepcji.
@@@Jeździć po mieści
2024-10-22 12:55:18
Tak, spłoniesz już dzisiaj, bo po ulicach jeździ zabytkowy oldsmobil o zawrotnej pojemności 1,5L W tym samym czasie po oceanach pływają statki żeglugi wielkiej o pojemności kilkuset krotnie większej, i nieporównywalnie większej emisji. Ale cii, o tym się nie mówi, najgorsze są samochody. Prawda? A co do "bogaczy konsumujących zasoby planety" to ile oni konsumują oni sami, a ile różne ich przedsięwzięcia i firmy, z których produktów może nawet i ty korzystasz?
@@Jeździć po mieście
2024-10-22 11:09:46
jesteś w błędzie - chodzi o zasadę - bogatych też jest mało i tłumaczą się dokładnie taką samą argumentacją jakiej używasz ale z jakiegoś powodu ci nieliczni w porównaniu z miliardami biedoty konsumują ponad 70% zasobów planety. Nie ma już czasu na durne tłumaczenia, planeta spłonie jeśli czegoś nie zrobimy.
;/
2024-10-22 08:04:00
@Jeździć po mieście?: zupełnie jak szroty bmw i tym podobne złomy bez tlumika a mimo to codziennie a najbaedziej w weekendy wieczorami slychac patusów w calym miescie, nic tylko czekac na wypadek drogowy stoewera z bmw z winy kierowcy debila bmw
Mirek
2024-10-22 00:21:29
Bardzo fajny pomysł, promocja Miasta. Jak zwykle krytykują głupole.
@Jeździć po mieście?
2024-10-21 20:00:57
Tak samo jak volkswageny "spełniające" normy chrzczonym oprogramowaniem. I o co ci chodzi?
@gryfen
2024-10-21 17:53:03
Co mieliśmy? Zanim znów coś głupiego napiszesz, to poczytaj trochę historię. Pomogę: "Prototyp motocykla, który otrzymał nazwę Junak, wykonany przy pomocy Warszawskiej Fabryki Motocykli, przedstawiono na wystawie dziesięciolecia we Wrocławiu w sierpniu 1954 roku" - czyli krótko mówiąc, to nei był pomysł szczeciński, a jedynie u nas wykonywany. Miał wiele wad a do upadku doprowadził kryzys w branży w latach 60. W 2001 Koreańczycy wykupili prawa do marki ale nawet im się nie udał "powrót legendy"
@Jeździć po mieście?
2024-10-21 17:48:04
Nie przesadzajmy, to tylko jedno auto, nie cała flota. Zrozum że ograniczenie spalania samochodów ma sens tylko na wielką skalę. Jedne pojazd, nawet najbardziej kopcący, czy najbardziej ekologiczny, nie przechyli skali w żadną stroną. Dlatego dla pojazdów zabytkowych o dużej wartości historycznej, przewidziano odstępstwa od norm środowiskowych. Ale to musi być pojazd wartościowy historycznie. Podobne odstępstwa są przewidziane dla ciężkiego sprzętu, maszyn budowlanych itp. Chodzi o efekt skali
@Stoewer
2024-10-21 17:44:15
Muzeum techniki ma już jednego Stoewer Sedina na stanie. Drugi, za taką kasę, nie jest potrzebny muzeum.
gryfen
2024-10-21 16:01:56
Pewną koncepcję to my mieliśmy na Junaka w Szczecinie. Co zostało?
sedina
2024-10-21 15:17:08
model sedina juz jest w muzeum
Leszek 66
2024-10-21 15:10:50
Zaraz w niego ktoś wjedzie i będzie 200 tyś zł w błoto. Chory pomysł.
Jeździć po mieście?
2024-10-21 14:57:44
I co jeszcze? Przecież silnik tego samochodu nie spełnia żadnej normy emisyjnej. Będzie jeździł i smrodził w celach kulturalno-oświatowych?
Tramwaje
2024-10-21 14:24:02
A zabytkowe tramwaje kiedy wyjadą? I nie chodzi o magazyn.
Stoewer
2024-10-21 14:06:49
W serwisie mobile.de jest do kupienia Stoewer Stettin Sedina, ale kosztuje 75000 euro - może dałoby radę pozyskać sponsorów dla muzeum?
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.