Z początkiem września br. w Szczecinie kierowcy mają do wyboru cztery aplikacje, za pomocą których zapłacą za samochód pozostawiony w strefie płatnego parkowania.
Dzięki nim nie muszą wędrować z wypatrzonego wolnego miejsca w poszukiwaniu najbliższego parkomatu, płacą za rzeczywisty czas postoju w opcjach bez limitu, na czas albo za konkretną kwotę, jak też w każdej chwili mogą przerwać naliczanie opłaty.
– Parkomat w kieszeni – tak można streścić zalety aplikacji mobilnych do opłat za parkowanie – zachwala Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która zarządza miejską SPP.
Wcześniej działały dwa serwisy: Sky Cash i MoBiLET. W sierpniu dołączyło Pango, a od 1 września dostępna jest także aplikacji Flowbird. Wszystkie obsługują Strefę Płatnego Parkowania, płatne parkingi niestrzeżone (w rejonie ulic Szymanowskiego, Ogińskiego, Czarnieckiego i przy Trasie Zamkowej) oraz Strefę Zamieszkania Stare Miasto.
Ile kierowcę kosztuje korzystanie z danej aplikacji?
– Niewiele albo wcale – dodaje W. Jachim. – To zależy od wyboru usługodawcy albo sposobu płatności. Flowbird do biletu dolicza 20 groszy, MoBiLET 1,7 proc. ceny. W Sky Cash nie ma opłat za aktywację biletu, natomiast jeśli chcemy szybko zasilić rachunek przedpłacony (np. przy pomocy systemu PayU albo przelewy24) zapłacimy 1,9 proc. kwoty zasilenia. Doładowanie konta Sky Cash zwykłym przelewem albo zapłacenie za bilet z karty płatniczej są gratis. W Pango nie ma żadnych dodatkowych opłat, chyba że korzystamy z opcji „dolicz do rachunku telefonicznego” (dotyczy wybranych operatorów), wówczas agent rozliczeniowy pobiera określoną prowizję od każdej płatności.
Aplikacje mobilne pozwalają na płacenie za postój za pomocą telefonu. Opłaty za parkowanie rozliczane są za rzeczywisty czas postoju z uwzględnieniem opłaty minimalnej. Płatności mobilne działają na zasadzie usługi prepaid (przedpłaconej), tzn. aby skorzystać z parkowania, należy wpłacić pieniądze na konto utworzone w danej usłudze, albo post-paid, jeśli korzystamy z podłączonej do konta karty płatniczej albo z usługi DCB (czyli płatności doliczanej do rachunku za telefon).
(MIR)