We wtorek (7 czerwca) rozpoczyna się przebudowa skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Reduty Ordona i Czorsztyńskiej z ul. Mickiewicza w Szczecinie. Zmiany w organizacji ruchu dla kierowców obowiązywać będą już od świtu, od godz. 4.00. Komunikacja tramwajowa i autobusowa w obrębie modernizowanego odcinka - mimo wcześniejszych, jeszcze z ubiegłego tygodnia, zapowiedzi ZDiTM - bez zmian.
To jedno z najbardziej kolizyjnych i wypadkowych rejonów Szczecina od lat. Dochodziło tam rokrocznie do kilkudziesięciu wypadków. Po przebudowie ma być wygodniej i bezpieczniej. Koszt inwestycji, którą ZDiTM zlecił Grupie ZUE S.A. z Krakowa, to 9 mln 750 tys. zł. Zgodnie z warunkami umowy prace powinny zakończyć się do 19 października. Roboty przygotowawcze spółka ZUE rozpoczęła w minionym tygodniu, m.in. przy urządzaniu tymczasowej tzw. przelotki w torowisku dla tramwajów przy skrzyżowaniu z ul. Brzozowskiego (na wysokości przystanku w kierunku pętli Krzekowo).
Na skrzyżowaniu ulic Mickiewicza i Żołnierskiej urządzone zostanie rondo o średnicy 22 m z jezdnią dwupasmową o szerokości 10 m. Natomiast u zbiegu ulic Mickiewicza i Czorsztyńskiej pojawi się sygnalizacja świetlna. Poprawi się także komfort i bezpieczeństwo pasażerów i pieszych. Przebudowane zostaną chodniki, perony przystankowe. Projekt zakłada m.in. przystanki autobusowo-tramwajowe. Ma powstać czytelny układ komunikacyjny w tym ruchliwym miejscu, gdzie z główną ulicą Mickiewicza zbiegają liczne boczne ulice, po których także regularnie kursują autobusy miejskie. Projekt obejmuje także przebudowę torowiska tramwajowego wzdłuż ulic Żołnierskiej i Mickiewicza, na odcinku od ul. Somosierry do przejścia dla pieszych przed skrzyżowaniem z ul. Brzozowskiego.
- Bezpieczeństwo pasażerów i pieszych jest dla nas najważniejsze - przekonuje Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM. - Zmiany, które pojawią się w tym rejonie nie przewidują w przyszłości żadnych obiektów gastronomicznych ani handlowych. Odstępstwa od projektu powodowałyby utratę rękojmi. Wszystkie osoby, które do tej pory miały pozwolenie na zajęcie pasa drogowego w tym miejscu zostały poinformowane o planowanej przebudowie i o docelowych rozwiązaniach już w styczniu 2015 roku - zaznacza.
Ruch tramwajowy będzie utrzymany przez cały okres trwania inwestycji, a przystanki zostaną tymczasowo przesunięte o kilkadziesiąt metrów. Swoimi stałymi trasami kursować też będą autobusy wszystkich linii.
Dla kierowców na czas przebudowy mają obowiązywać następujące objazdy. Objazd od strony centrum – możliwy będzie dojazd do ul. Wernyhory i dalej dojazd do ul. Żołnierskiej ulicami Wernyhory – Klonowica i Żołnierską. Objazd od ul. Czorsztyńskiej: od skrzyżowania z ul. Łukasińskiego, ulicami Łukasińskiego do ulicy Mickiewicza i dalej ulicami Wernyhory i Klonowica. Objazd od Krzekowa: ulicami Samosierry, Łukasińskiego do ul. Mickiewicza. Objazd od ul. Klonowica: ulicami Klonowica, Żołnierską, Samosierry, Łukasińskiego do ul. Mickiewicza. Objazd od ul. Szerokiej: ulicami Szeroką, Sosabowskiego, Łukasińskiego do ul. Mickiewicza. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: przygotowania ZUE do przebudowy krzyżówki trwają od kilku dni, urządzana jet m.in. tymczasowa tzw. przelotka dla tramwajów w ul. Mickiewicza. Przy okazji inwestycji wymieniony zostanie także odcinek torowiska od skrzyżowania z ul. Brzozowskiego do wysokości skrzyżowania z ul. ul. Wernyhory, Żołnierską i Reduty Ordona.