Czy rady osiedli są Szczecinowi potrzebne? Jak powinni być wybierane ich składy? Czy te jednostki pomocnicze miasta, a jednocześnie najniższy stopień lokalnego samorządu, powinny mieć możliwość – jak dotychczas – przyjmowania „dobrowolnych wpłat” od np. osób indywidualnych i bliżej nieokreślonych organizacji? Rady winny być obywatelskie czy upolitycznione?
Trwają konsultacje społeczne zmian w statutach szczecińskich rad osiedli. Konkretnie: wersji zaproponowanej przez magistrat.
– Wśród proponowanych rozwiązań jest m.in. głosowanie na jednego kandydata do rady osiedla, wprowadzenie progu frekwencyjnego na poziomie 5 procent ważnie oddanych głosów, po którym dokona się podział mandatów w radzie osiedla, a też brak wyborów w przypadku liczby kandydatów mniejszej niż liczba mandatów – zwraca uwagę Paulina Łątka z Centrum Informacji Miasta. – Poza tym np. zmiana systemu finansowania zadań statutowych na system grantowy; częstotliwość – nie rzadziej niż raz na dwa miesiące, za wyjątkiem wakacji – posiedzeń rad osiedli; publikowanie harmonogramu ich posiedzeń.
Jest też propozycja wydłużenia z 4 do 5 lat kadencji rad osiedli. W projekcie nowego statutu jest powielana dotychczasowa możliwość częstszego zwoływania posiedzeń RO przez część (1/4 statutowego składu) rady, ale nadal takiej inicjatywy nie przewidziano dla grupy mieszkańców. Podobnie jak nie przyznano im możliwości inicjatywy uchwałodawczej, która funkcjonuje w przypadku np. Rady Miasta Szczecin. Jest jeszcze jeden – kontrowersyjny – aspekt systemu finansowania rad osiedli, a konkretnie zapis: „Źródłem finansowania wydatków Osiedla mogą być również dobrowolne wpłaty zakładów, organizacji, mieszkańców lub inne”. Szczególnie w kontekście takich zadań statutowych, jak wnioskowanie do organów miasta w sprawach takich jak np. planów zagospodarowania przestrzennego, inwestycji komunalnych, lokalizacji na terenie osiedla różnych ośrodków, w tym religijnych.
Znacznie więcej zapisów proponowanych zmian w zasadach funkcjonowania rad osiedli może budzić kontrowersje i wątpliwości. Natomiast wypracowaniu optymalnych rozwiązań służyć mają trwające konsultacje społeczne. Odbywają się zarówno w wersji elektronicznej (http://konsultuj.szczecin.pl), jak papierowej – na przygotowanych i ogólnodostępnych formularzach (w siedzibie Urzędu Miasta przy pl. Armii Krajowej 1, obok urny umieszczonej w przedsionku przy wejściu prezydenckim – środkowe skrzydło, oraz w filii na prawobrzeżu – przy ul. Rydla 39-40).
– Uwagi dotyczące przedmiotu konsultacji należy dostarczać za pomocą poczty elektronicznej, poprzez przesłanie wypełnionego formularza konsultacyjnego na adres e-mail: jbaranows@um.szczecin.pl, albo osobiście w Urzędzie Miasta Szczecina, poprzez wrzucenie wypełnionego formularza konsultacyjnego do urny umieszczonej w przedsionku przy wejściu prezydenckim, w środkowym skrzydle urzędu. Można też za pośrednictwem poczty tradycyjnej, poprzez wysłanie wypełnionego formularza konsultacyjnego na adres: Wydział Gospodarki Komunalnej, pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin – wskazuje Paulina Łątka z CIM.
Konsultacje potrwają do 13 stycznia br. Natomiast ich punktem kulminacyjnym powinno być otwarte spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami, które zostało zaplanowane na środę (8 bm.). Odbędzie się w sali sesyjnej Rady Miasta Szczecina – czyli w gmachu magistratu. Początek – godz. 17. ©℗
A. NALEWAJKO