Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Hybrydy na linie

Data publikacji: 11 października 2016 r. 07:19
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:17
Hybrydy na linie
W Szczecinie jedyny autobus z napędem hybrydowym kursuje na liniach obsługiwanych przez SPAD na prawobrzeżu. Fot. Mirosław WINCONEK  

Władze Szczecina przymierzają się do zakupu w najbliższych latach 16 nowoczesnych autobusów hybrydowych. Wniosek o dofinansowanie zakupu z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 został złożony w końcu września. Jak do tej pory na szczecińskich trasach kursuje tylko jeden pojazd o napędzie hybrydowym. Dysponuje nim Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie, które obsługuje linie na prawobrzeżu Szczecina.

- Wraz z rozwojem motoryzacji i w odpowiedzi na proekologiczną politykę transportową Gmina Miasto Szczecin zdecydowała się na zakup pojazdów o napędzie hybrydowym (połączenie silnika spalinowego i elektrycznego). Zaletą tych silników jest to, że mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W takich układach całość sterowana jest przez system elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii - wyjaśnia Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta Urzędu Miasta Szczecin.

Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji szkodliwych spalin oraz hałasu. Nowe autobusy spełniać mają ekologiczną normę Euro VI. Po zastosowaniu napędu hybrydowego część energii można gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również wpływa na powstawanie oszczędności. Autobusy hybrydowe posiadają ponadto możliwość wyłączenia silnika spalinowego np. podczas przejazdu przez zabytkowe części miasta w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.

Autobusy wyposażone mają być w instalacje poprawiające bezpieczeństwo i komfort pasażerów, w tym klimatyzację i standardowo już w elektroniczny system informacji pasażerskiej. Dostosowane będą również do obsługi osób niepełnosprawnych.

Koszt zakupu 16 takich autobusów z napędem hybrydowym skalkulowany został na 39 261 600 zł. Miasto zabiega o dofinansowanie na ten cel w kwocie 27 132 000 zł.

- Wraz z zakupem hybryd, miasto planuje zakup kolejnych 20 autobusów (10 przegubowych i 10 jednoczłonowych) z silnikami diesla, spełniających normę emisji spalin EURO VI.- dodaje P. Zieliński z magistratu. Wniosek o dofinansowanie ich z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 również został złożony we wrześniu.

Na zakup tych z kolei 20 autobusów planowany jest wydatek w łącznej wysokości 35 065 010,11 zł.  Miasto też stara się o dofinansowanie na ten cel, ale już niższej kwocie 13 398 825,00 zł.

(MIR) 

Na zdj.: W Szczecinie jedyny autobus z napędem hybrydowym kursuje na liniach obsługiwanych przez SPAD na prawobrzeżu.

Fot. Mirosław WINCONEK

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Do@
2016-10-11 14:39:41
A przepraszam, na jakich liniach konkretnie można to powietrze spotkać? Bo jeżdżę dużo, po kilka razy dziennie, zarówno autobusami, jak i tramwajami i jakoś brak frekwencji nie rzuca mi się w oczy...
Clupea harengus
2016-10-11 12:43:59
Oby tylko szczecińskie mosty utrzymały i przetrzymały te nowości. Większość z nich wymaga kapitalnego remontu i się rozsypuje. Kasę mamy i długi dzielnie spłacamy W tym roku: - obsługa długu publicznego 53.441.900 zł. - spłaty otrzymanych zagranicznych pożyczek i kredytów 31.090.920 zł. Tak na każdą głowę 367373 mieszkańców (wg. http://bip.um.szczecin.pl/chapter_50049.asp) daje 230 zł rocznie. Co tam stać nas będzie. A poza tym kto pyta owcę czy chce się ostrzyc?
@
2016-10-11 11:05:50
Cała sprawa jest bardziej prozaiczna niż się nam wydaje. Autobusy i tramwaje i tak już wożą powietrze a wpływy z biletów spadają. Kolejne dofinansowanie to konieczność zaciągnięcia kolejnego kredytu. A kredyty trzeba spłacać i to z odsetkami. Prowizje od kredytu także gdzieś idą ( tylko miejsce docelowe jest nie znane). A ponieważ pieniądze na spłatę gdzieś trzeba znaleźć. Można spodziewać się podwyżek - czyli z naszych kieszeni.
Greg
2016-10-11 10:23:11
Szkoda że nie zdecydowano się kiedyś przejść na gaz ...
Jestem przeciw
2016-10-11 10:03:57
Stać nas na takie fanaberie? Autobusy droższe i w zakupie i w eksploatacji kupowane tylko po to, żeby podbudować eko-ego urzędników, którym na nasze nieszczęście powierzyliśmy kierowanie miastem (skutki widoczne gołym okiem). Macie za dużo kasy? To wyremontujcie ulice, chodniki. Weźcie się w końcu za budownictwo komunalne. To jest wasz obowiązek, a nie zabawa w wózki akumulatorowe.
Lesio
2016-10-11 09:17:48
Tylko nie kupujcie tego czegos jak na zdjeciu z bardzo niewygodnymi plastikowymi siedzeniami oraz ogolnie b.małą liczba miejsc dla pasazerow.
Hyhy
2016-10-11 08:54:27
Może i hybrydowe, ale swoje w korkach odstać muszą.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA