Władze Szczecina przymierzają się do zakupu w najbliższych latach 16 nowoczesnych autobusów hybrydowych. Wniosek o dofinansowanie zakupu z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 został złożony w końcu września. Jak do tej pory na szczecińskich trasach kursuje tylko jeden pojazd o napędzie hybrydowym. Dysponuje nim Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie, które obsługuje linie na prawobrzeżu Szczecina.
- Wraz z rozwojem motoryzacji i w odpowiedzi na proekologiczną politykę transportową Gmina Miasto Szczecin zdecydowała się na zakup pojazdów o napędzie hybrydowym (połączenie silnika spalinowego i elektrycznego). Zaletą tych silników jest to, że mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W takich układach całość sterowana jest przez system elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii - wyjaśnia Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta Urzędu Miasta Szczecin.
Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji szkodliwych spalin oraz hałasu. Nowe autobusy spełniać mają ekologiczną normę Euro VI. Po zastosowaniu napędu hybrydowego część energii można gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również wpływa na powstawanie oszczędności. Autobusy hybrydowe posiadają ponadto możliwość wyłączenia silnika spalinowego np. podczas przejazdu przez zabytkowe części miasta w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.
Autobusy wyposażone mają być w instalacje poprawiające bezpieczeństwo i komfort pasażerów, w tym klimatyzację i standardowo już w elektroniczny system informacji pasażerskiej. Dostosowane będą również do obsługi osób niepełnosprawnych.
Koszt zakupu 16 takich autobusów z napędem hybrydowym skalkulowany został na 39 261 600 zł. Miasto zabiega o dofinansowanie na ten cel w kwocie 27 132 000 zł.
- Wraz z zakupem hybryd, miasto planuje zakup kolejnych 20 autobusów (10 przegubowych i 10 jednoczłonowych) z silnikami diesla, spełniających normę emisji spalin EURO VI.- dodaje P. Zieliński z magistratu. Wniosek o dofinansowanie ich z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 również został złożony we wrześniu.
Na zakup tych z kolei 20 autobusów planowany jest wydatek w łącznej wysokości 35 065 010,11 zł. Miasto też stara się o dofinansowanie na ten cel, ale już niższej kwocie 13 398 825,00 zł.
(MIR)
Na zdj.: W Szczecinie jedyny autobus z napędem hybrydowym kursuje na liniach obsługiwanych przez SPAD na prawobrzeżu.
Fot. Mirosław WINCONEK