Niedziela, 22 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Hybrydy MAN-a na trasach. Nowy tabor już w SPPK

Data publikacji: 06 sierpnia 2021 r. 15:09
Ostatnia aktualizacja: 15 sierpnia 2021 r. 20:30
Hybrydy MAN-a na trasach. Nowy tabor już w SPPK
Nowe autobusy ze wspomaganiem napędem hybrydowym marki MAN, jakie zakupione zostały przez SPPK, już na liniach. Fot.: Mirosław WINCONEK  

Na trasy obsługiwane przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wyjechały fabrycznie nowe cztery autobusy niskoemisyjne  z napędem hybrydowym. To pierwsze pojazdy tego typu przewoźnika dostarczone w ramach kontraktu ze spółką MAN Truck&Bus Polska. Oficjalnie odebrane zostały od producenta w miniony czwartek i jeszcze tego samego dnia jeden z nich ruszył w pierwszy kurs na linii 102. Od piątku mogą podróżować także nimi np. pasażerowie jednej z najbardziej obłożonych linii 107 między szczecińskim pl. Rodła i polickim osiedlem Chemik.

- W zależności od potrzeb nowe autobusy będą wykorzystywane na wszystkich naszych liniach - informuje Grzegorz Ufniarz kierownik działu przewozów w SPPK. - Wyposażone są w silniki napędzane olejem napędowym, spełniają normę EURO 6. Posiadają system wspierania pracy autobusu, co powoduje, iż są kwalifikowane jako autobusy hybrydowe. Są to autobusy najnowszej generacji, zaprojektowane i zbudowane całkowicie od podstaw przez producenta. W cały pojeździe jest klimatyzacja, full led, przystosowane są do przewozu pasażerów niepełnosprawnych.

W przetargu na zakup autobusów, rozpisanym przez SPPK jeszcze w ubiegłym roku, wystartowało dwóch producentów. Spółka MAN Truck & Bus Polska, z którą podpisana została umowa, skalkulowała ofertę na 5 997 480 zł brutto (4 876 000 zł netto), a spółka EvoBus Polska zaproponowała swoje pojazdy podobnej klasy i o zbliżonych parametrach za 6 763 770 zł brutto.

Cena autobusu solowego wyniosła 1 059 000 zł netto, cena autobusu przegubowego 1 379 000 zł netto.
Dostawca udzielił na nie 4-letniej gwarancji całopojazdowej i 10 lat gwarancji na występowanie korozji.

– To kolejna inwestycja spółki w tabor, finansowana ze środków własnych wygospodarowanych na ten cel. Systematycznie staramy się go odnawiać wraz z wycofywaniem najstarszych z eksploatowanych przez nas od kilkunastu lat pojazdów – podkreśla Grzegorz Ufniarz.

Dotąd SPPK dysponowało 48 autobusami, w większości też MAN-ami. Jest ich 30, pozostałe to solarisy. Te ostatnie pochodzą z dostaw w latach 2011 i 2017. Najstarsze z modeli MAN liczą sobie po 16-17 lat, kilka z nich zostało wycofanych z użytku w czerwcu tego roku. Najwięcej, bo 14 pojazdów to przegubowe MAN-y modelu NG3x3 Lion’s City G, kupowane jako fabrycznie nowe w latach 2012-2016, 2018 i 2019 oraz 12 krótkich MAN-ów modelu NL283 Lion’s City zakupionych w tych samych latach.

Te dwa nowe krótkie i dwa przegubowe autobusy niskopodłogowe wyróżniają się nieco zmienioną kolorystyką karoserii na przedzie od pozostałego taboru, ale one również utrzymane są w barwach firmowych SPPK. ©℗

(MIR)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Orutra
2021-08-15 18:45:54
Jak za taką cenę to kiepski sprzęt. Problemy z drzwiami, niesprawna klimatyzacja. Kto to odbierał?
Chwilkowski
2021-08-08 06:39:59
Cena przyzwoita jak na hybryde, jednak w dobie pandemii kiedy w autobusach jest mniej ludzi czyni ten transport mocno deficytowym
dzonu
2021-08-07 11:02:44
2800 brutto dla doswiadczonego kierowcy autobusu to chyba za malo, wiec kto odpowie za katatrofe w ruchu landowym, prowadzacy malolat bez wyobrazni ? czy p.Ufniarz prezes, kto odpowie za to upodlony kierowca przez podejscie firmy, dodatkowo pracuje w Spaku zeby splacic kredyt na prawo jazdy kat D
STETTIN
2021-08-06 21:43:06
PROSZĘ O PRZEDSTAWIENIE ILE TA RZEKOMA OCHRONA ŚRODOWISKA SPALA PALIWA NA 100 KM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I NIE CHODZI MI O DANE PRODUCENTA!!!!!!!!!!!
Mira
2021-08-06 16:25:49
Wizualnie prezentują się świetnie.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA