Nowa dwujezdniowa droga z wydzielonym pośrodku pasem dla tramwajów i autobusów, z czterema nowymi rondami i pętlą na ugorach za halą widowiskowo-sportową. Wysadzana szpalerami drzew, z nowymi chodnikami i drogami dla rowerów oraz parkingami. Tak ma wyglądać po przebudowie w 2021 roku ul. Władysława Szafera. Jest wreszcie wybrany wykonawca inwestycji. Będzie nim Eurovia Polska SA za ponad 125 mln zł.
W przetargu ogłoszonym w połowie lutego br. kilkakrotnie przekładane były terminy składania ofert, a aż kilkanaście razy modyfikowane też zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Tyle pytań i wątpliwości do jej treści mieli potencjalni wykonawcy. W terminie wyznaczonym jako ostateczny, tj. do 7 czerwca, wpłynęło dziewięć ofert. Różnica między tą najtańszą a tą najdroższą wynosiła ponad 96,2 mln zł.
Na realizację zadania założony został budżet na poziomie 115 210 000 zł brutto. Co oznacza, że najniższa cenowo ze złożonych ofert odbiega – jak na dotychczasowe realia finansowych kalkulacji wydatków na inne tego rodzaju planowane projekty komunikacyjne w mieście – nieznacznie. Bo ledwie o niespełna 9,9 mln zł w stosunku do oczekiwań urzędników. A złożyła ją Eurovia Polska SA z Kobierzyc, która zaproponowała wynagrodzenie za swe usługi w wysokości 125 190 424,45 zł brutto.
Przypomnijmy, że to ma być w założeniu ledwie pierwszy etap zadania, które podzielone zostało na trzy odrębne. A ma on objąć przebudowę całej ul. Władysława Szafera do rejonu, gdzie zbiegają się z nią ulice: Eugeniusza Romera, Modra i Szeroka. Od miejsca przed obecnym rondem Szczecińskich Olimpijczyków, gdzie zakończyć się powinna do najbliższej jesieni trwająca aktualnie budowa fragmentów nowych jezdni z wydzielonym pasem torowiska od nowego ronda u jej zbiegu z al. Wojska Polskiego. To ma być kontynuacja przebudowy całego układu komunikacyjnego od pętli Las Arkoński, przez osiedle Zawadzkiego-Klonowica i dalej przez Krzekowo.
Mają powstać kolejne cztery nowe ronda (na skrzyżowaniach z ulicami: Tadeusza Zawadzkiego, Franciszka Jarzyńskiego, Eugeniusza Romera i Modrą oraz Modra i Szeroka), dwie jezdnie (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a między nimi pas torowiska przystosowany do jazdy także dla autobusów) i pętla tramwajowo-autobusowa na ugorach za halą widowiskowo-sportową. W sumie 1,2 km nowej drogi.
Poza tym projekt zakłada: urządzenie na nowo po obu stronach chodników i dróg rowerowych, przebudowę uzbrojenia podziemnego i oświetlenia. Planowane w miejscu obecnego przy skrzyżowaniu z ul. Tadeusza Zawadzkiego rondo ma być trójwlotowe dwupasmowe o średnicy zewnętrznej 50 m, w rejonie dotychczasowego skrzyżowania z ul. Franciszka Jarzyńskiego takie samo rondo, ale o średnicy zewnętrznej 44 m, a rejon skrzyżowania z ul. Eugeniusza Romera i Modrą ma być przerobiony na czterowlotowe rondo dwupasmowe o średnicy zewnętrznej 77 m.
Ponadto przewidziana jest budowa parkingu dla rowerów oraz elementów małej architektury i nowe nasadzenia zieleni oraz budowa parkingu dla samochodów osobowych (187 stanowisk, w tym 11 dla osób niepełnosprawnych).
Czas wyznaczony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na realizację przedsięwzięcia określony został na maksymalnie 18 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą.
- Na przełomie września i października na plac przebudowy ul. Władysława Szafera powinien wejść wykonawca - zapowiada Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina ds. inwestycji.
A to oznacza, że roboty rozpoczną się jeszcze nim Eurovia ukończy obecnie realizowaną przebudowę ostatniego odcinka ul. Arkońskiej od pętli Las Arkoński z nowym rondem Jana Olszewskiego (jeszcze w budowie) u jej zbiegu z al. Wojska Polskiego i wspomnianą ul. Władysława Szafera. ©℗
Tekst i fot.: Mirosław WINCONEK
Wizualizacje: UM Szczecin