czwartek, 18 lipca 2019.
Strona główna > Wiadomości > Dyskusja o pl. Orła Białego

Dyskusja o pl. Orła Białego

Dyskusja o pl. Orła Białego
Data publikacji: 2019-03-08 08:15
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 12:34
Wywietleń: 1136 379323

Porzucić konkursową koncepcję zagospodarowania pl. Orła Białego czy przeciwnie - skorzystać z jej „elastyczności"? Zwiększyć budżet inwestycyjny na najważniejszy z placów Starego Miasta, aby zmienić go w prawdziwą szczecińską agorę? Czy może jednak zrealizować wariant minimum: wprowadzić kosmetyczną zmianę nawierzchni bez rzeczywistej rewitalizacji tego miejsca wraz z otoczeniem? Władze miasta deklarują otwartość na sugestie szczecinian i o przyszłości placu jeszcze nie przesądzają. Na początek proponując praktyczny test ze zmiany organizacji ruchu w jego obrębie: na trzy miesiące, od maja, z ograniczeniem miejsc parkingowych ze 129 do 37.

W odpowiedzi na kontrowersje, jakie wzbudziła zwycięska praca konkursu architektonicznego na zagospodarowanie pl. Orła Białego, magistrat zorganizował otwarte spotkanie (6 bm.) z mieszkańcami. Odbyło się w obszernej sali sesyjnej, a mimo to nie dla wszystkich zainteresowanych znalazło się w niej miejsce - tak dużym zainteresowaniem cieszy się temat przyszłości staromiejskiego placu Szczecina.

Dyskusja trwała niemal cztery godziny. Punktem wyjścia dla niej była nagrodzona koncepcja biura „Orłowski, Szymański-Architekci". Jej autorzy przyznawali, że uczynienie z pl. Orła Białego miejscem, w którym szczecinianie i turyści będą „lubili być, bo będzie tam pięknie", wymaga uwolnienia go od samochodów. Dlatego część z utwardzoną nawierzchnią, wokół zabytkowej fontanny, zaprojektowali jako wyłączoną z ruchu, z okazjonalnym dopuszczeniem dojazdu aut dostawczych i służb ratowniczych. Natomiast pomiędzy wielkim trawnikiem, nazwanym przestrzenią parkową, a mającą tam powstać  kolumnadą (symboliczne nawiązanie do przedwojennej nieistniejącej zabudowy), sugerowali możliwość przejazdu dla wyjeżdżających z parkingu przed postpeerelowskim blokiem. Ich koncepcja zachowywała również istniejące parkingi wokół tej strefy, czyli zarówno od ul. Grodzkiej, jak i Pałacu „Pod Globusem", a też częściowo od strony ul. Koński Kierat.

Właśnie ów aspekt, zachowawczego podejścia do kwestii parkowania w obrębie pl. Orła Białego, budził najwięcej negatywnych komentarzy.©℗

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 8 marca 2019 r.

Arleta NALEWAJKO

Mirosław WINCONEK

Dyskusja o pl. Orła Białego Dyskusja o pl. Orła Białego Dyskusja o pl. Orła Białego Dyskusja o pl. Orła Białego Dyskusja o pl. Orła Białego Dyskusja o pl. Orła Białego

Komentarze

ar01
Proszę uwzględnić mieszkańców!!! Skoro ma być 35 miejsc to muszą być dla mieszkańców.My nie mamy parkingu a koszty ponosimy!
2019-03-14 11:35:59
ar01
Zgadzam się o opinią Swojak. Mieszkam w tej okolicy,mam bilet na strefę czerwoną,zaparkowanie samochodu w tej okolicy graniczy z cudem.Nieliczni mają podwórka i mogą parkować.Notabene czy te podwórka są własnością tych mieszkańców czy miasta?Miasto musi znaleźć rozwiązania dla mieszkańców.My tu żyjemy i mieszkamy.Może jakich prawnik znający temat określi jakie prawa do parkowania mają mieszkańcy.
2019-03-14 08:27:15
Swojak
Czytając komentarze jak również relację z "okrągłego stołu"jeden wniosek się nasuwa a mianowicie nikt nie wie jaki będzie skutek tych zmian.Wszystkie te pomysły są chybione w czasie.Zaniedbania poprzednich lat dzisiaj w szybkim tempie jak również nie mając pieniędzy na godne inwestycje jest po prostu nie do ogarnięcia.Mieszkańcy mieszkający na tym Placu od lat postulowali o zrobienie porządku ze strefą płatnego parkowania na nim i w okolicy.Niestety brakowało odważnych decyzji.Dziś to widać jakie absurdy funkcjonują w tej strefie i nikt nic nie robi.Zamknięcie eksperymentalnie w maju częściowo ruch na Placu i w obrębie jego przyniesie więcej szkody niż pożytku.Wielu mieszkańców z Mariackiej czy z Końskiego Kieratu nie mogąc wyjechać przez Plac Orła Białego w kierunku Bramy Portowej czy Placu Żołnierza nie podarują pomysłodawcom takich eksperymentów i przestaną płacić za parkowanie mieszkając w strefie w której nie mogą parkować
2019-03-08 17:32:35
@ To kmpleksy
Powiedz to głośno swoim kolegom z pracy i nie zapomnij o szefie. To na pewno bardzo nowoczesny facet: nie ma samochodu, lodówki i telewizora, wszędzie jeżdzi tramwajem, a po imprezie w knajpie czeka na autobus nocny.
2019-03-08 17:18:15
zuzu
położyć nowe chodniki, krawężniki i zacząć wreszcie sprzątać ten cały syf w mieście a nie bawić się w konkursy i zamawianie projektów z których prezio może skorzysta /albo nie/ za 10 lat.
2019-03-08 17:02:25
wiwi
zostawcie ten plac w spokoju. pieniądze lepiej wydać na zrobienie porządku na Łasztowni lub załatanie dziurawych jezdni. podniesiony problem tego placu to temat zastępczy, który ma przykryć bałagan w mieście
2019-03-08 12:52:57
To kompleksy.
Na plac Orła Białego można bez problemu dostać się komunikacją miejską. Są znakomite połączenia ze wszystkich stron Szczecina. Problem jest inny. Szczecin to miasto zakompleksionych ludzi. Wielu z nich uważa , że korzystanie z tramwajów lub autobusów to obciach i wielki wstyd. Naprawdę. Jeden czy drugi przyjechał tu z prowincji lub wychowywał w biedzie i teraz stać go na samochód więc nie wejdzie do tramwaju. Znam takich ludzi z mojej firmy i nie tylko. W Szczecinie jest najwięcej samochodów w Polsce tuż za Warszawą. Nadeszedł czas , aby zamykać ulice w centrum dla ruchu samochodowego. A dla zakompleksionych są odpowiednie poradnie. Na Zachodzie w tramwaju lub w metrze jadą obok siebie milioner i żebrak. Nikt nie narzeka. To zdrowi ludzie.
2019-03-08 12:43:26
HogoFogo
Mieszkasz np. w Płoni lub na Pomorzanach i jedziesz rowerem do knajpy na Orła Białego... albo do filharmonii, we wdzianku wieczorowym, a jakże. Potem na miejscu szybki skok pod natrysk, żeby nie śmierdzieć przy stole lub na widowni. Szybko, miło, nowocześnie. Ha, ha, ha!!!
2019-03-08 11:40:55
entuzjasta
Pod placem Solidarności wybudowano przynajmniej pierwszą stację szczecińskiego metra.
2019-03-08 11:19:36
Do @Lex
Nooo, rower jako środek komunikacji w mieście, do i z pracy. I jeszcze po zakupy, w mrozie, albo w ulewne dnie. Zaj...sty środek lokomocji. Macie je..a na punkcie pedalowania, ok. Ale nie mierzcie wszystkich swoją głupota. Rower tak, rekreacyjnie, a nie jako środek do przemieszczania się w miescie. Dwa dni temu właśnie pedalarz blokowal mi cały pas ruchu do skrętu żeby przed skrzyzowaniem zjechać na lewy na wprost omijając kilkanaście samochodow. A KM nie jednokrotnie to strata czasu i... wylegarnia np. grypy.
2019-03-08 10:28:28
Do l@lex
To jezdzij rowerem caly rok.tam sa instytucje ktore powiiny miec parkingi.PEDALARZE TO NIE WSZYSTKO.Nie kazdy sa zdrowi fizycznie na pedałowanieODWOLAC KRZYSTKA KORKA
2019-03-08 10:15:00
HogoFogo
Remont tego placu nie zmieni faktu, że na sąsiadujących ulicach w dalszym ciągu będzie syf. Podobnie jak budowa nowego Teatru Polskiego nie spowoduje, że w Parku Żeromskiego zapanuje porządek. Zamiast dyskutować ile fontann i metrów kwadratowych trawnika ma przypadać na jednego gościa na pl. Orła Białego należy zapytać UM Szczecin dlaczego cyzeluje niektóre punkty miasta podczas, gdy generalnie na całym pozostałym obszarze panuje burdel i demolka - taki np. rozjebany przejazd tramwajowy pod wiaduktem kolejowym przy dworcu, na którego remont kasy brak. Dlaczego utrzymanie zieleni na Wałach Chrobrego ogranicza się tylko do sadzenia krokusów i wyczesywania trawników pomiędzy Columbusem a Colorado a na skarpie wzdłuż ul. Storrady gniją liście i gałęzie niezbierane od wielu lat. Szczecin jest jak stara wiejska chałupa z anteną satelitarna na dachu i obsranym przez kury Lexusem zaparkowanym na podwórku - obecnie sołtys zastanawia się gdzie kupić gipsowe lwy na słupki przy bramie.
2019-03-08 09:11:07
dr Sterna
He he. Kilku gości z tych zdjęć poznałem na psychiatrii w Zdrojach.
2019-03-08 08:55:32
@Lex
Jest komunikacja miejska, są rowery. Nie kazdy musi się pchać w te okolice od razu samochodem
2019-03-08 08:53:04
Tollo
Pan Krzystek nie chce myśleć o rynku z tego wynika.
2019-03-08 08:49:57
Lex
W tym mieście są jeszcze ludzie, którzy poruszają się samochodami. Pracują, załatwiają sprawy, płacą podatki... chcialiby tylko żeby o nich nie zapominać. Bo nie każdy jest aktywistą miejskim, albo ustawionym właścicielem restauracji (Ci mają dobrze, nasz prezydent ich uwielbia) Są też maluczcy, którzy uniżenie błagają aktywistów, restauratorów, prezydenta: budujcie parkingowce. Rozwiązanie typu: zakaże tu parkować, dam tu słupki to te samochody tu nie zaparkują - ale one nie znikną, te samochody zaparkują gdzieś indziej - bo gdzieś w końcu zaparkować muszą...
2019-03-08 08:46:41
ave beton
Wyciąć drzewa i zabetonować plac Orła Białego tak jak to zrobiono z placem Solidarności! Wszędzie beton i w głowach radnych miejskich też!
2019-03-08 08:43:58

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
11
na godz. 03:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Masowe bieganie nad morzem

Nekrologi

Sonda

Czy uważasz, że w ostatnich latach Szczecin utracił swój akademicki charakter?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie